وزارت بازرگانی چین آمریکا را به حمایت‌گرایی متهم کرد

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد سیاست‌های کنونی آمریکا در قبال پکن حمایت‌گرایانه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، روز دوشنبه، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم آمریکا مبنی بر آغاز تحقیقات درباره خسارت‌های احتمالی اقدامات تجاری چین بر اقتصاد آمریکا، اقدامی «یک طرفه و حمایت‌گرایانه» است.

روز جمعه، آمریکا برای روشن ساختن این‌که فعالیت‌های پکن در بخش نوآوری و حق مالکیت معنوی، غیرمنطقی، تبعیض آمیز است یا خیر، تحقیقاتی را آغاز کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «طرف آمریکایی اصول سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفته و بر اساس قوانین داخلی خود درباره چین تحقیقاتی را آغاز کرده است. این اقدامی غیرمسئولانه است. اتهامات وارد شده به چین جانبدارانه اند. طرف چینی نارضایتی خود را با این اقدام یک جانبه و حمایت‌گرایانه اعلام می‌کند.»

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد آمریکا باید به قوانین تجارت چندجانبه احترام بگذارد. در این بیانیه همچنین آمده است چین حق دارد در این پرونده برای دفاع از منافع خود، از نهایت توانش استفاده کند.

این اقدام در پی فرمان دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – مبنی بر بررسی آغاز تحقیقاتی درباره نقض احتمالی قوانین مالکیت معنوی و دیگر مسائل مربوط به فناوری انجام شد. بر اساس گفته‌های رئیس جمهور آمریکا، سرقت حق مالکیت معنوی از جانب کشورهای خارجی، موجب شده است فرصت اشتغال‌زایی برای میلیون‌ها آمریکایی از دست برود.

این اقدام ترامپ واکنش برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا را نیز برانگیخته است. چیس فریمن، مشاور سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی، اعلام کرد سیاست‌های دونالد ترامپ، آمریکا را به سمت جنگ فاجعه‌بار تجاری با پکن سوق می‌دهد.

او اعلام کرد: ما متاسفانه به علت تلاش‌های اشتباه ترامپ برای به زانو درآوردن اقتصاد پکن، به سمت یک جنگ جهانی تجاری با چین پیش می‌رویم.

مشاور سابق وزیر امور خارجه آمریکای افزود سیاست‌های ترامپ بر مبنای فرضیات نادرست قرار دارد و حتی اعضا و کارکنان دفتر خود وی نیز نمی‌توانند بر سر این سیاست‌ها به توافق برسند و در میان خودشان بر سر این رویکرد ترامپ اختلافاتی به وجود آمده است.

انتهای پیام/

 

جنگ تجاری آمریکا و چین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار