طرح تابستانه کتاب پرفروش شد؟

طرح تابستانه کتاب از تیرماه سال جاری به همت خانه کتاب آغاز شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح تابستانه کتاب از تیرماه سال جاری به همت خانه کتاب آغاز شد. پس از گذشت 10 روز از آغاز ثبت‌نام، 507 کتاب‌فروشی از 30 استان کشور برای مشارکت در طرح تابستانه کتاب اعلام آمادگی کردند؛ در حالی که کتاب‌فروشان تا 30 تیرماه برای ثبت نام فرصت داشتند.

تهران با 89 کتاب‌فروشی، قم با 66 کتاب‌فروشی، خراسان رضوی با 54 کتاب‌فروشی، اصفهان با 54 کتاب‌فروشی و کردستان با 24 کتاب‌فروشی تاکنون بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند.

 

سقف تخفیف در طرح تابستانه کتاب چقدر بود؟


در این طرح، سقف تخفیف برای هر كتاب‌فروشی حداقل ۲۰ میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداكثر یک میلیون ریال بود. خریدار می‌توانست در چند نوبت و از چند كتاب‌فروشی، كتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و كتاب‌های كودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف از كتاب‌فروشی‌های عضو طرح «تابستانه كتاب» خریداری کند. سقف یارانه در این طرح براساس معیارهایی چون موقعیت جغرافیایی، متراژ كتاب‌فروشی، تعداد كتاب و میزان فروش در طرح های قبل تغییر می‌کند.

از جمله شرایط شرکت کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب این بود كتابفروشی‌های شركت كننده در طرح باید دارای پروانه كسب با تاریخ معتبر باشند. در صورتی که کتاب‌فروشی تازه تاسیسی می خواست در این طرح شرکت کند، حداكثر تا یك‌سال كتاب‌فروش می‌توانست با نامه تأیید از اتحادیه ناشران و كتاب‌فروشان مبنی بر در شرف دریافت پروانه، نسبت به ثبت نام اقدام كند.

هدف از اجرای طرح تابستانه کتاب، ترویج کتاب و کتابخوانی است؛ به طوری که با اختصاص یارانه میزان کتابخوانی بین علاقه‌مندان افزایش پیدا می‌کند و افراد می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف بیشتر تهیه کنند.

 

تکرار نام برخی استان‌ها در طرح تابستانه کتاب امسال 


در هفتمین روز از اجرای طرح «تابستانه کتاب» که با مشارکت 827 کتاب‌فروشی از 31 استان کشور برگزار می‌شود، تعداد کتاب‌های فروش رفته تاکنون به 142 هزار و 182 نسخه رسیده است.

در بین 31 استان‌ شرکت‌کننده در طرح تابستانه کتاب، استان تهران با 149 کتاب‌فروشی در صدر قرار دارد و پس از آن، استان اصفهان با 99 کتاب‌فروشی و قم با 95 کتاب‌فروشی در رده‌های بعدی طرح «تابستانه کتاب» قرار گرفته‌اند.

همچنین خراسان‌ رضوی با 81،‌ فارس با 50، کردستان با 33، آذربایجان‌ شرقی با 30،‌ کرمان با 30‌، مازندران با 25، خوزستان با 23، آذربایجان غربی با 21 و همدان با 20 کتاب‌فروشی در این طرح شرکت کرده‌اند.

 

کدام کتاب ها در طرح تابستانه کتاب پرفروش شدند


در میان پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی (تألیف) این طرح، سه کتاب «قهوه‌ سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین از نشر نیماژ، «سلام بر ابراهیم ...» از نشر شهید ابراهیم هادی و «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی از نشر ققنوس در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند.

کتاب های «سلام بر ابراهیم»، «سمفونی مردگان»، «چشم‌هایش»، « چراغ‌ها را من خاموش می‌كنم»، «یک عاشقانه‌ آرام»، «جای خالی سلوچ»، «سووشون»، «پاییز فصل آخر سال است» و «سال بلوا» جزو پرفروش‌ترین كتاب های تالیفی طرح «تابستانه كتاب» هستند.

همچنین، از جمله كتاب‌های ترجمه‌ای كه در طرح «تابستانه كتاب» در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توان به كتاب‌های «ملت عشق»، «من پیش از تو»، «جزء از كل»، «دختری كه پشت سر گذاشتی»، «پس از تو»، «بیشعوری»، «یك بعلاوه یك»، «عقاید یك دلقك» و «هنر شفاف اندیشیدن» اشاره كرد.

با گذشت 9 روز از اجرای طرح «تابستانه كتاب» نویسندگانی همچون هرژه، غلامرضا حیدری ابهری، امیلی بومون، پل جنینگز، هورا سلامت حقیقی، جولیا كوك، مصطفی رحماندوست، اریش ازر، آگنس واندویل و بل مونی در صدر پرفروش‌ترین نویسنده های كتاب كودك قرار گرفته اند.

 

ملت عشق باز هم در طرح تابستانه کتاب پرفروش شد


با نگاهی گذرا به لیست کتاب‌های پرفروش در طرح تابستانه کتاب، می‌توان دریافت برخی آثار مانند «ملت عشق» که در طرح تابستانه سال پیش جزو پرفروش‌ها بودند، امسال هم جایگاه خود را میان پرفروش‌ها حفظ کرده‌اند. همچنان مردم ما به کتاب‌های ترجمه چه در حوزه بزرگسال، چه کودک و نوجوان توجه بیشتری می‌کنند. این مسئله را می‌توان هشداری برای نویسندگان دانست. نویسندگان امروز ما باید متناسب با نیازهای جامعه امروز قلم بزنند و از رقابت با همتایان خود در کشورهای دیگر عقب نمانند. با نگاه کلی به پرفروش‌های طرح تابستانه کتاب این مسئله به راحتی دیده می شود که مردم ما بیش از شعر رمان و داستان می‌خوانند. این مسئله بیشتر به سلیقه مخاطب در انتخاب کتاب بازمی‌گردد. این بدان معنا نیست که مردم ما فقط شعر می‌خوانند بلکه بدین معناست در این طرح ترجیح داده اند، بیشتر کتاب های داستان و رمان خریداری کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.