عشق آباد آماده میزبانی آسیایی‌ها

بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنر‌های رزمی ۲۰۱۷ که از ۲۶ شهریور تا ۵ مهر در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،پایتخت ترکمنستان برای میزبانی بازی‌های داخل سالن و رزمی آسیا و اقیانوسیه آماده می‌شود. شصت و دو کشور در این رویداد چند ورزشی شرکت می‌کنند. مجتمع المپیک عشق آباد سی ساختمان مختلف دارد و استادیوم اصلی با مجسمه نمادین سر اسب زینت داده شده است.


دایانش گولگلدیف، رییس کمیته اجرایی این دوره بازی‌های داخل سالن و رزمی آسیا می‌گوید: تندیس اسب روی بام استادیوم، اسب آخال تکه است که نماد ملی کشور ترکمنستان محسوب می‌شود. مردم ترکمنستان به آن افتخار می‌کنند.


ورزشکاران در ۲۱ رشته از جمله کشتی سنتی و کج، اسب سواری، دوچرخه سواری، تنیس و شطرنج، بولینگ وحتی ورزش‌های الکترونیکی رقابت می‌کنند. سالن مسابقات دوچرخه سواری با گنجایش شش هزار تماشاچی ساخته شده است. مسابقات اواخر شهریور شروع می‌شود و این سالن سرپوشیده اکنون در اختیار اردوی آمادگی ورزشکاران است.


رسول هاشودجایف، دوچرخه سوار با اشاره به گرمای 40 درجه عشق آباد می‌گوید: به خاطر گرمای هوا، تمرینات را صبح زود و غروب انجام می‌دهیم. انرژی زیادی می‌گیرد و باید کالری از دست رفته را با آب و مواد غذایی طبیعی جبران می‌کنیم.


مساحت این مجتمع بحدی بزرگ است که برای آن ریل ویژه ساخته شده است. این ریل سالن‌های مختلف را بهم وصل کرده و به دهکده ورزشکاران، محل استراحت و اقامت آن‌ها منتهی می‌شود.


دهکده ورزشکاران شامل ۱۳۰۰ واحد آپارتمانی نوساز برای اقامت ورزشکاران و گروه‌های فنی و اجرایی همراه آن‌ها است. دهکده دارای سینما، رستوران، کتابخانه و تجهیزات دیگر است. بطور کلی دهکده دارای شعب بانکی، امکانات تفریحی، پست، کافه، رستوران و مرکز خرید است. ورزشکاران می‌توانند اوقات فراغت خود را در امکانات تفریحی کامل بگذرانند.


هنوز معلوم نیست در پایان مسابقات، این آپارتمان‌ها و سالن‌های ورزشی چگونه بهره برداری خواهند شد. مربیان امیدوارند این تاسیسات در پرورش استعداد‌های ورزشی آینده کشور ترکمنستان نقش مهمی ایفا کنند. زیرا امکانات ورزشی موجود در این سطح نیستند. این سالن‌ها موجب پرورش استعداد‌های ورزشی می‌شوند. ترکمنستان تا بحال چنین امکانات ورزشی نداشته است.


البته رییس برگزاری این مسابقات اعلام کرد: هدف از قیمت گذاری‌های برگزاری بازی‌های قابل دسترسی و ارزان برای مردم بوده است. کودکان زیر ۱۴ سال می‌توانند به صورت رایگان این مسابقات را تماشا کنند. قیمت بلیت بزرگسالان دو دلار تا دو دلار و ۸۰ سنت است.


قیمت بلیت مراسم افتتاحیه و اختتامیه ۱۴ تا ۱۴۳ دلار است. برای ۱۶۰ مسابقه حدود ۶۰۰ هزار بلیت فروخته می‌شود. مدیر برگزاری بازی‌ها در این زمینه اظهار کرد: بازی‌های عشق آباد ۲۰۱۷ برای مردم ترکمنستان بسیار مهم و خاص است. سعی کردیم قیمت بلیت‌ها ارزان باشد تا همه بتوانند بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند. رشته‌های ورزشی مختلفی در این بازی‌ها حضور خواهند داشت که تمام مسابقه‌های آن‌ها در ۱۵ استادیوم برگزار می‌شوند.


در زمان برگزاری مسابقات برای رسیدن به محل برگزاری مسابقات ورزشکاران میتوانند از اتوبوس‌های در نظر گرفته شده استفاده کنند. البته این وزشکاران می‌توانند برای بازدید از شهر و مناطق دیدنی از تاکسی، ون، اتوبوس شهری نیز استفاده کنند. قیمت تاکسی برای هر ساعت ۶۰ منات معادل ۳۰ دلار است که نسبتا گران خواهد بود. اما در مقابل قیمت بلیط اتوبوس برای ۳ بار استفاده یک منات معادل ۵۰ سنت است. اتوبوس‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار در ایستگاه‌ها آماده خواهند بود. ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به سیستم خنک و گرم کننده است. تمامی شهر برای برگزاری این بازی‌ها در حال تعمیرات است. جدیدترین فرودگاه بین المللی عشق آباد ۲ ماه قبل افتتاح شده است. این فرودگاه مجهز به تمامی مکانات رفاهی است. خیابان‌ها آسفالت کامل شده و شهر المپیک که در مرکز عشق آباد قرار دارد همواره تمیز می‌باشد. نیرو‌های خدماتی که در شهر مشغول به نظافت و کاشت گل و گیاه می‌باشند تماما بانوان ترکمنی هستند.
مبادله ارز در تمامی مناطق این شهر انجام نمی‌شود.

استعمال تمامی دخانیات در این شهر ممنوع بوده و شامل جریمه خواهد بود و فروش دخانیات نیز جرم محسوب می‌شود. جدیدترین هتل این شهر که برای مسابقات آماده شده است هتل یلدیز (ستاره) می‌باشد که ۷ ستاره بوده و مجهز به تمامی امکانات است. البته هتل استادیوم ودیگر هتل‌ها نیز بازسازی شده است. در این شهر مسافربرانشخصی نیز با تاکسی‌ها همکاری میکنند که خودروهایشان از تویوتای مدل ۲۰۰۸ تا RAV۴ مدل ۲۰۱۷ است. تیم‌های ترکمنستان حاضر در این مسابقات از هم اکنون در استادیوم‌های آاده شده در حال تمرین هستند و تمامی تقریبا هر روز مردم شاهد تمرین آن‌ها هستند.
تیزر‌های تبلیغاتی فراوانی برای این مسابقات آماده شده است که در سطح شهر از تلویزیون‌های شهری و همچنین از کانال ورزش ترکمنستان همواره در حال پخش است.
بر روی برخی ساختمان‌ها با فناوری لیزر نماد مسابقات در رشته‌های مختلف به نمایش در می‌آید.
بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نماد این مسابقات که نژاد سگی ملی ترکمن به نام آلابای است خودنمایی میکند.
در سطح شهر تابلوی روزشمار مسابقات نصب گردیده شده است.

 

 

انتهای پیام/

 

ترکمنستان میزبان مسابقات داخل سالن آسیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار