انارکی محمدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:

آقای زنگنه چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مهندسی دارید؟

نماینده رفسنجان گفت: همسایگان ما در حال برداشت از میادین مشترک نفت و گاز هستند چرا از سرمایه‌های در گردش صنعت نفت استفاده نمی‌کنید؟

در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت؛به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: بعد از بر‌جام بسیاری از ارتباطات ما با کشورهای‌ مختلف که قبلاً قطع شده بود از سر گرفته شد.

نماینده مردم رفسنجان گفت: از زحمات آقای‌ زنگنه‌ شیخ الو‌زراء تشکر‌ می‌کنم ولی انتظار این بود که پس از موافقت مراجع ذی ربط با الگوی جدید قراردادهای نفتی شاهد انعقاد قراردادهای  بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ در جهت توسعه میا‌دین  نفت و گاز در کشور بالاخص‌ میاد‌ین مشترک باشیم.

وی با بیان اینکه  به نظر می‌رسد این انتظار برآورده نشده است اظهار داشت: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برنامه‌ریزی دقیقی نبوده و همسایگان ما به سرعت در حال برداشت از میا‌دین مشترک هستند.

انارکی‌ با طرح این پرسش که چرا از سرمایه‌های در گردش‌ مردم‌ استفاده نمی‌کنید‌ بیان داشت: در ارتباط با افزایش ضریب باز‌دیدها  در میا‌دین نفتی چنین به نظر می‌رسد که این موضوع در ا‌ولویت‌ شرکت های داخلی نمی‌باشد و شما چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مهندسی‌ شرکت‌های داخلی دارید؟

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با اشاره به بند 13 برنامه پیشنهادی‌ زنگنه‌ جهت مقابله با ضربه‌پذیری‌ درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز‌ بر انتخاب مشتریان راهبردی‌ گفت: آیا منظور چند کشور محدود است؟ که اگر این باشد نمی‌توانید امنیت اقتصادی را تأمین‌ کنید و سرمایه‌گذاران را حفظ کنید.

وی با اشاره به بخش دیگری از این بند مبنی بر اینکه‌ مشارکت‌ دادن بخش خصوصی‌ در فروش است، اظهار داشت: افکار عمومی‌ خاطره خوشی‌ از فروش نفت‌ در بخش خصوصی ندارند و شما چه برنامه‌ای برای پیشگیری‌ از فساد‌های مالی در این زمینه دارید؟

انارکی‌ با اشاره به اینکه‌ کشور بیش از 100 سال است، که تولید نفت می‌کند و میا‌دین ما پیر و فرسوده شده‌اند گفت: با دانش و تکنولوژی قدیمی نمی‌توان انتظار معجزه داشت و با یک درصد از افزایش ضریب بازیافت‌ صدها مشکل پدید می‌آید و شما برای این مسئله چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با بیان اینکه را‌هکار ارائه شده شما در تنظیم مجدد روابط پولی و مالی بین دولت و شرکت‌ نفت است، اظهار داشت: این را‌هکار ابهام  زیادی دارد و با 50 میلیارد بدهی شرکت نفت به دولت‌ حتی اگر با برنامه‌ 14 درصد از محل‌ درآمد نفت‌ بخواهیم این کار را بدون انجام هزینه انجام دهیم‌ 10 سال طول می‌کشد‌ تا این بدهی‌ را پرداخت کنیم‌.

انارکی‌ با اشاره به بند 8  فصل پنج راهکارها‌ و راهبردهای‌ عملیاتی‌ به تعبیر‌ رویکرد‌ از صادرات فرآورده‌های نفتی‌ با ارزش افزوده و افزایش‌ ظرفیت پالایشی‌ کشور، گفت: در توزیع این راهبرد آورده‌اید‌ که فاز اول پالایشگاه‌ ستاره خلیج  فارس‌ با به مدار آوردن این پالایشگاه‌ تکمیل‌ می‌شود چه برنامه‌ای برای تحقق این امر دارید؟

وی با بیان اینکه صنعت نفت با مشکل نیروی‌ انسان روبرو است، اظهار داشت: خروج نیروهای با تجربه بالا بعد از بازنشستگی و وجود نیروهای‌ غیرمتخصص‌ که همه در دوره‌ گذشته با هدف ایجاد اشتغال جذب وزارت نفت شده‌اند‌ وضعیت نیروی انسانی و نارضایتی‌ کارکنان صنعت نفت را به دنبال داشته است در حالیکه صنعت نفت یکی از صنایع پیچیده  با تکنولوژی بالا است که مرتباً‌ باید از نظر دانش تکنولوژی به روز شود و امروز بخشی از طرح‌های منابع پتروشیمی‌ و پالایشگاهی‌ خرج خرید دانش فنی می‌شود چرا با این همه پیشرفت‌های علمی کشور و این همه مراکز دانش بنیان و نخبگان جوان وضعیت به این صورت است؟

انار‌کی با بیان اینکه چه برنامه‌ای برای رابطه کارآمد با مراکز علمی دارید گفت: توسعه گاز‌رسانی از محل اعتبارات و بودجه قرار بود به شهرها و روستاها انجام شود ولی هنوز بسیاری از روستاهای‌ جنوب شرق‌ کشور گاز ندارند‌ و شاید عدالتی‌ برای اجرای این طرح نبوده است.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس تصریح کرد: بسیاری از استان‌ها با پیشرفت 80 درصد و بعضاً مانند جنوب شرق کشور و کرمان با 33 درصد‌ در بحث گازرسانی‌ روستایی‌ عادلانه نبوده است.

انار‌کی با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی زنگنه‌ در راستای حمایت از صنایع و تولیدات‌، گفت: با فعال بودن طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت دهها و هزاران واحد صنعتی کوچک و بزرگ‌ در یک زنجیره می‌توانند فعالیت کنند و هزاران نفر را مشغول به کار کنند که این اتفاق رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا هنوز شاهد واردات کالاهای‌ نیازمند‌ در صنعت نفت هستیم و تولید و صادرات به جای صادرات نفت خام یک مزیت‌ برای اقتصاد کشور است؟ اما با صادرات عام فرصت‌های اشتغالزایی‌ آن را از دست داده‌ایم‌ و از طرفی جای تأسف‌ است که با داشتن منابع نفت و گاز ‌هنوز واردکننده‌ بنزین‌ هستیم در حالیکه  با تبدیل‌ نفت خام به فرآورده‌های نفتی‌ می‌توانیم صادرکننده‌ باشیم‌.

انارکی‌ با اشاره به اظهارنظر‌ زنگنه در کمیسیون  انرژی‌ مبنی بر اینکه آرزو دارد‌ تدبیر مقام معظم رهبری در رابطه با ارتقای جایگاه‌ ایران‌ به مقام اول اقتصاد منطقه‌ ارتقاء پیدا کند، بیان داشت: شما در حوزه نفت چگونه‌ می‌خواهید به این سیاست‌ رهبر انقلاب جامه‌ عمل بپوشانید‌.

 

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار