روایتی از حماسه بزرگ آزاد سازی پاوه

مدیر کل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه حماسه بزرگ 26 مرداد ماه 1358 در پاوه را روایت می کند.

در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛سرهنگ پاسدار مراد علی محمدی مدیر کل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص حماسه 26 مرداد ماه 1358 به روایت اسناد چنین گفت:در بيستم مردادماه 1358 گروه های ضدانقلاب در روستای قوری قلعه جمع شدند و قطعنامه ای تنظيم نمودند كه در آن خواستار تشکیل شورای شهرستان پاوه و خروج پاسداران از منطقه و دادن خود مختاری به كردستان بودند.

 

وی ادامه داد: مردم در شهر علیه ضد انقلاب تظاهرات كردند و در فرمانداری متحصن شدند و خواستار اعزام نیروی کمکی برای ایجاد امنیت در شهر شدند.

 

پاسدار گفت:نيروهای ضدانقلاب با گرايش های مختلف خود را به قوری قلعه رساندند بعداز ظهر بيست و چهارم مردادماه 1358 به پاوه حمله كردند پاسگاه ژاندارمری و خانه پاسداران قرارگاه نظامی شهر بود گروه اصغر وصالی و برخی پاسداران در خانه پاسداران بودنداخبار وحشتناك پاوه يكی پس از ديگری به مركز كشور می  رسيد.

 

وی گفت: دكتر چمران از طرف دولت و تيمسار فلاحی فرمانده نيروی زمينی ارتش و سه نفر از پاسداران نخست‌وزيری به همراه مقاديری مهمات بوسيله يكدستگاه بالگرد هوانيروز  زير رگبار دشمن خود را به پاوه رساندند.

 

مدیر کل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: صبح بود راديو فرمان تاريخی حضرت امام(ره) را خطاب به نيروهای مسلح و دولت قرائت نمود:


بسم‌الله الرحمن الرحيم
از طرف ايران گروههای مختلف ارتش و پاسداران و مردم غيرتمند تقاضا كرده‌اند كه من دستور بدهم به سوی پاوه رفته، غائله را ختم كنند من از آنان تشكر می كنم به دولت، ارتش و ژاندارمری  اخطار می كنم اگر با توپ ها و تانك‌ها و قوای مجهز تا 24 ساعت ديگر حركت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم.


من به عنوان رياست كل قوا به رئيس ستاد ارتش دستور می دهم كه فوراً با تجهيزات كامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگان‌های ارتش و ژاندارمری دستور می دهم كه بی انتظار و دستور ديگر و بدون فوت وقت با تمام تجهيزات به سوی پاوه حركت كنند و به دولت دستور می دهم وسايل حركت پاسداران را فوراً فراهم كند.


27/5/1358روح‌اله الموسوی الخمينی


بدنبال صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمينی(ره) نيروهای مسلح به همراه نيروهای مردمی به سمت پاوه حركت كردند شور و هيجان سراسر كشور را فراگرفت اقشار مختلف مردم پس از اعلام آمادگی خواستار همراهی با رزمندگان اسلام برای آزادسازی شهر پاوه شدند.

جوانان مدافع خسته و مجروح دل كه از پاوه دفاع می كردند با صدور فرمان روحيه گرفته و پيش از رسيدن قوای كمكی بسياری از موقعيت‌های ضد‌انقلاب را فتح و شهر را آزاد کردند با رسيدن نيروها پاوه را پاكسازی و ضد انقلاب را تعقیب كردند پاوه ايام به ياد ماندنی را تجربه كرد پاوه ايران كوچكی  شده بود كه قلب تمام ايرانی ها در آن می تپيد.


مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص حماسه مردم پاوه می فرمایند:من در پاوه منطقه‌ای كه برادران اهل تسنن در آنجا فداكارانه با دشمن اسلام و دشمنان جمهوری  اسلامی ايران جنگيدند؛ دل‌های مصمم، اراده های قاطع و چهره‌های بشاش در مقابل بشارت‌های اسلام مشاهده كردم.

 

انتهای پیام/ز

آزاد سازی پاوه به روایت اسناد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.