تیتر امشب/ ايران از نظر منابع ليزر جزو رتبه نخست در منطقه است

مرکز نوآوری لیزر قرار است شتاب دهنده پرورش ایده ها و رسیدن به محصول و تجاری سازی باشد تا شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز بتواند با بازاریابی به تولید انبوه برسد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری های لیزر گفت: مرکز نوآوری لیزر حمایت عملی و اجرایی از شرکت های دانش بنیان مستقر در آن مرکز را دارد.

تیتر امشب/ ماموریت مرکز نوآوری لیزر


وی افزود: این مرکز که امروز افتتاح شد اولین مرکز نوآوری در زمینه لیزر است. هشت شرکت فعال در این عرصه در این مرکز مستقر هستند قرار است بتوانیم از مرحله آغاز یک ایده کار را در مرکز شروع کنیم بعد از مرحله ایده پرورش پیدا کند به محصول برسد این محصول تجاری سازی شود بعد و شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز نوآوری بتواند بازاریابی کند و به تولید انبوه برسد.

ذبیحی گفت: فعلا 8 شرکت در این مرکز مستقر هستند و عملا این مرکز نوآوری قرار است شتاب دهنده پرورش ایده ها و رسیدن به محصول و تجاری سازی باشد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری در زمینه های پژوهشی، در زمینه ایجاد محصول و در زمینه اینکه در بازاریابی یک ایده به محصول تبدیل شود و حتی در مرحله اولیه تولید انبوه هم حمایت می کند و حمایت ها به شکل های مالی و معنوی است. از نظر مکان و جا و وام های کم بهره نیز حمایت می کند تا شرکت دانش بنیان بتواند کارش را به خوبی آغاز کند.

وی گفت: لیزر نور با ویژگی های خاص است که در طبیعت وجود نداردو این نور از برانگیختگی اتم ها بوجود می آید و آن را تقویت می کنیم. این پرتو با طول موج خاصی آن طور که هدف ماست متمرکز است و این انرژی متمرکز می تواند کاربردهایی که لازم داریم در اختیار ما قرار دهد.

لیزر می تواند برای درمان و تشخیص و نیز در صنعت و پژوهشی به کار برده شود و بالغ بر 10 هزار کاربرد برای لیزر شناسایی شده است، ما در حال حاضر می دانیم که نمی شود لیزر را از زندگی مردم حذف کرد بطور مثال در سنگ شکن های لیزری، آندوسکوپی، جراحی پوست و غیره لیزر کابرد دارد. در آینده نه چندان دور بدون لیزر نمی توان صنعتی را اداره کرد و توسعه فناوری ها بدون لیزر ممکن نخواهد بود.

ذبیحی افزود: ما در حال حاضر از نظر منابع لیزر در منطقه رتبه نخست را داریم، آنچه ما در شرکت های دانش بنیان انتظار داریم کاربردی کردن این فناوری های نوین است، این 8 شرکت دانش بنیان به عنوان شتاب دهندگان اولیه تحت حمایت ما هستند و در مراحل بعدی شرکت های دانش بنیان مرتبط را در آینده جذب خواهیم کرد.

ذبیحی گفت: ما باید با استفاده از توانمندی های داخلی نیاز به واردات را در کشور به صفر برسانیم، در حال حاضر متخصصین و پزشکان ما از قابلیت کافی برای استفاده از لیزر برخوردار نیستند لذا ما باید موارد کاربرد لیزر را ترویج کنیم.

وی افزود: ما ایده سازی در مورد لیزر را در سطح دانش آموزی دنبال می کنیم، امیدواریم با توسعه دانش لیزر بتوانیم کارکرد و عملکرد لیزر را در جامعه گسترش دهیم، در حقیقت لیزر در پزشکی کارکرد بسیار بالایی دارد، بعضا با لیزر دیگر نیازی به آزمایشگاه رفتن نیست، در بحث غربالگری و پیشگیری نیز می تواند موثر باشد که در حال حاضر در کشور ما شناخته شده نیست.

شهبازی مدیر یک شرکت دانش بنیان دیگر مهمان برنامه گفت: شرکت ما از اوایل سال 84 کار خود را شروع کرد، چهارچوب کاری ما اندازه گیری پارامترهای لیزر و تولید منابع لیزری پایدار است که در صنایع و پزشکی، پژوهشی و صنایع کاربرد دارد.

وی افزود: دستگاه هایی که در شرکت تولید می شود توانایی محک زدن باریکه و کیفیت لیزر را دارند و در کنار آن کارکرد و کابرد منابع لیزری را مدیریت می کنیم.

وی افزود: اهمیت کار ما در این است که اگر اندازه لیزر مشخص نشود می تواند مشکل ساز باشد بویژه در مسائل پزشکی.

تیتر امشب/ ماموریت مرکز نوآوری لیزر

شهبازی در ادامه افزود: ما به صورت خصوصی با دانشجویان ممتاز کشور کار را شروع و بعد از آن شروع به جذب سرمایه کردیم. محصول ما آزمایشگاهی بود و زمانی که فهمیدیم می تواند برای کشور سودآور باشد تصمیم گرفتیم در پارک های علم و فناوری حاضر شده و در کنار مرکز لیزر ایران وارد مرکز نوآوری شویم.

شهبازی افزود: حمایت های مادی هم شتاب دهنده و هم راهنماست و نتیجه آن کسب سود و حتی تجاری سازی محصولات است در نهایت حمایت ها مناسب و پرثمر بود.

وی گفت: احساس ما در حال حاضر این است که باید بیشتر تلاش کنیم و در نتیجه نیاز است پژوهشگران با ایده هایشان وارد عرصه شتاب دهندگان یا همان حامیان مادی شوند تا ایده هایشان تجاری شود.

شهبازی گفت: خوب است مصرف کنندگان به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند.

 وی گفت: محصولات خارجی تبلیغات زیادی دارد موضوعی که ما در آن ضعف داریم. در حال حاضر شرایط به گونه ایست که در کنار استاندارد، قیمت و کیفیت ظاهر موجب می شود تا بتوانیم محصول داخلی را کنار بزنیم.

وی افزود: اگر محصولات داخلی بهتر دیده شود و مصرف کننده هم به آن نگاه جدی داشته باشد طبعیتا محصول خارجی کنار می رود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی ابعاد مرکز نوآوری لیزر اززبان دبیر توسعه فناوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.