تیترامشب/ شیوه های نوین کسب آمار

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه با استفاده از شیوه های نوین کسب آمار، اطلاعات تحصیل شده کامل و دقیق تر است گفت: با اجرای این شیوه دیگر ماموران آمار به درب منازل مراجعه نمی کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نتایج سرشماری به صورت تفصیلی روی سایت مرکز آمار برای استفاده و بهره برداری موجود است گفت: در کل کشورهای دنیا دو گرایش متفاوت برای کسب آمار وجود دارد.

او افزود: این دو شیوه عبارتند از آمارهای ثبتی - مبنا و دیگری پیمایشی - مبنا است که مورد اخیر روشی سنتی به حساب می آید.


تیترامشب/ شیوه های نوین کسب آمار

 

به گفته پارسا در آمار ثبتی - مبنایی دیگر مامورین آمار به درب منازل مراجعه نمی کنند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه آمار ثبتی - مبنایی ویژگی های ممتاز تری نسبت به شیوه پیمایشی - مبنا دارد افزود: نتایج این شیوه آماری به مراتب با کیفیت تر، قابل اعتماد تراست، با کاهش میزان کمتر پاسخگویی مردم به سوالات، به همراه کاهش میزان هزینه ها برای مرکز آمار است.

او در ادامه گفت: در این سیستم سه کد باید موجود باشد، نخست هر فردی دارای یک کد ملی با نام «پین» است، جا و مکان نیز صاحب کد می شود که ما از آن با عنوان «لین» یاد می کنیم، در نهایت کد کسب و کار است که به عنوان سومین کد مورد نیاز است که ما به آن «بین» می گوییم که البته «بین» در کشور ما هنوز تعریف نشده است، اما دو مورد اول وجود دارد اگرچه اطلاعاتمان در موارد «پین» و «لین» هنوز کامل نیست، اما در مجموع با راه اندازی این سه کد آماری، ثبت اطلاعات افراد به صورت کامل انجام شده و دائما به روز می شوند.

او با بیان اینکه این شیوه آماری در دنیا قدمتی 18 ساله دارد افزود: ما امیدواریم به کمک هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه این امر تحت عنوان «برنامه ملی آمار» در مدت حداکثر 8 ساله به اجرا درآید.

او با بیان اینکه این موضوع جزو مطالبات اصلی رهبر انقلاب و شخص رئیس جمهور است، افزود: ما امروز نیازمند آماری بر خط و بدون موازی کاری هستیم که به کمک شیوه های نوین آماری این امر مقدور است.

او ادامه داد: در شیوه نوین جمع آوری اطلاعات، دیتاهای هر افراد جمع و در نهایت روی هم تجمیع می شود، ذکر این نکته مهم است که این اطلاعات تنها به صورت تجمیع شده قابل استفاده خواهد بود.

او یادآور شد: در این شیوه بعد از تجمیع اطلاعات کد و اطلاعات شخصی افراد از بین می رود به این ترتیب اطلاعات محرمانه افراد حفظ شده و همچنان محرمانه باقی می ماند.

 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.