تیتر امشب/ بزم گرم قلیان سراها در کلان شهر تهران

به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نبودن اراده ملی در ستاد، نداشتن استراتژی برای انجام کار فرهنگی و ورود قاچاق تنباکوی میوه سه عامل اصلی حضور پرنگ قیلیان در جمع خانوادگی است.

تیتر امشب/ بزم گرم قلیان سراها در کلان شهر تهرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،صادق نیت رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت با اشاره به بزرگترین مشکل قلیان گفت: مشکل اصلی در مورد قلیان تصویر غلط خانواده هاست زیرا تصور عامه این است که قلیان آسیبی به مراتب کمتر از سیگار دارد درحالیکه مصرف قلیان آسیبهایی به مراتب بیشتر از سیگار به همراه دارد بطوری که مصرف هر قلیان معادل 5 پاکت سیگار و برای اطرافیانی که قلیان نمی کشند معادل دو نیم پاکت سیگار است.

صادق نیت با بیان اینکه تنباکوهای میوه ای برخلاف اسم فریبنده ای که دارند آسیبی به مراتب بیشتر از تنباکوی سنتی برای مصرف کننده دارد، به آزمایش های صورت گرفته روی مواد این تنباکوهای میوه ای اشاره کرد و گفت: براساس آزمایش های صورت گرفته روی تنباکوهای میوه ای، مشخص شده 80 درصد آن مواد شیمیانی و اسانس و تنها 20 درصد دیگر تفاله و میوه های کپک زده و تنباکوهای فاسد بوده است.

او افزود: در این اسانس ها حلالهای صنعتی حاوی بنزن دیده شده است که خود سرطان زاست و مصرف آن در مدت زمان 3 تا 10 سال به سرطان ختم می شود.

او با ابراز تاسف از واردات بخش قابل توجهی از این تنباکوها از مبادی قاچاق و حتی با مجوز رسمی به کشور گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستیم جلوی واردات تنباکوی میوه ای به کشور را بگیریم که متاسفانه با شکایت واردکنندگان، دیوان عدالت جلوی حکم ما را گرفته و آن ممنوعیت واردات هم لغو شد لذا در حال حاضر مسیر واردات تنباکوی میوه ای به کشور باز است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت، موفق وزارت بهداشت زمانی است که همه ارگانها کنار هم برای مقابله با پدیده قلیان کشی اقدام کنند.

او افزود: در حال حاضر 30 حوزه دانشگاهی ما عاری از دخانیات است بطور مثال برای اصفهان به ندرت می تواند مرکزی برای عرضه قلیان پیدا کرد زیرا نه فقط دانشگاه که دادستانی هم کمک کرد. در حال حاضر 15 استان کشور عاری از مصرف دخانیات است.

او با بیان اینکه تهران زیرمجموعه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران است و علاوه بر دانشگاه باید دادستانی، نیروی انتظامی و اتحادیه ها نیز برای مقابله با مصرف قلیان هم دل و هم داستان شوند افزود: در حال حاضر قزوین، همدان و اصفهان بین 90 تا 100 عاری از قلیان هستند.

صادق نیت در ادامه افزود: برخوردها باید محکم و جدی تر باشد تا از قدرت بازدارندگی کافی در مقابل این پدیده شوم برخوردار باشند، جریمه ها هم یک حداقل و یک حداکثری دارند که رقمی مابین 200 هزار تومان تا 20 میلیون تومان است.

او با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در این عرصه افزود: ما می توانیم عرضه را کنترل می کنیم اما سوال این است که این فرهنگ را چطور می توانیم در خانواده ها ریشه کن کنیم؟ ما در برخی از استانها عرضه را کنترل کرده ایم اما فرهنگسازی لازم است زیرا نگرانی ما از استفاده بدون شرم از قلیان در بین خانوادهاست که متاسفانه قلیان کشی تبدیل به وسیله ای تفریحی برای خانواده ها شده است.

تیتر امشب/ بزم گرم قلیان سراها در کلان شهر تهران  

قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مهمان تلفنی برنامه با اشاره به تاسیس ستادی برای مقابله با مصرف دخانیات در مجلس گفت: در سال 87 این ستاد با حضور 3 ناظر در مجلس شکل گرفت لذا در کشورمان برای مبارزه با دخانیات با هیچ خلا قانونی روبرو نیستیم، اما موضوع اصلی فرهنگ سازی است که ما نتوانسته ایم در این حوزه به خوبی عمل کنیم.

به گفته قربانی آمار استفاده از قلیان و مرفین نه تنها کاهش نیافته بلکه در بین خانواده ها پررنگ ترهم شده است.

او گفت: در حقیقت ما نتوانسته ایم مصرف دخانیات در کشور را پایین بیاییم لذا این آمارهایی که منتشرمی شود را قبول ندارم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به انتخاب یک شهر به عنوان پایلوت برای مقابله با مصرف قلیان در بین خانواده ها افزود: متاسفانه اصناف، بهداشت، قوه قضائیه و شهرداری ارگانهایی هستند که باید پای کار بیایند و نیامده اند.

او افزود: شاید اگر مردم بدانند که مواد این قلیان ها چیست و حتی از پهن هم بدتر است، دیگر به سوی مصرف قلیان نروند.

به گفته قربانی عدم هماهنگی بین بخشی عارضه مهمی در مبارزه با این پدیده شوم است که در بین دستگاه ها کاملا مشهود بوده و عملا از قدرت بازدارندگی کار کاسته است.

او افزود: من گزارش دارم که در یک شهر قرص و محکم طرح ممنوعیت مصرف قلیان اجرا شده اما در مقابل از شهرستان های اطراف آن شهر غفلت شده است، جوانی که به دلیل نداشتن اشتغال به سمت قلیان می رود می تواند مصیبت زا باشد، نبودن اراده ملی در ستاد و نداشتن استراتژی برای انجام کار فرهنگی و در نهایت ورود قاچاق موارد مخدر همه جزو عواملی هستند که مصرف قلیان در بین خانواده ها را نهادینه کرده اند.

به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مجموعه قانون و اقدامات فرهنگی دو امر مهم در مبارزه با قلیان است.

مسجدی رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات دیگر مهمان برنامه درباره مضرات قلیان گفت: می توانیم به قلیان اسم داعش خانواده را لقب دهیم. داعش با یک تفکر و با حمایت و پشتیبانی هایی عملیاتی انجام می دهد و تعدادی مردم بی گناه را می کشد؛ قلیان عین داعش عمل می کند اما ما به قلیان بسیار سطحی نگاه می کنیم.

وی افزود: اگر قرار باشد با مردم سازمان و نظام هایی برخورد کنند یکی از راههای نفوذ قلیان است. آنها سعی دارند نظام خانواده را متزلزل کنند و وقتی نتوانستند با جنگ و تحریم و روش های دیگر مردم و انقلاب را عقب بیاندازند گفتند که باید با گسترش بیماری ها و سرطان مردم را از بین ببرند.

مسجدی افزود: با برنامه ریزی کاملا هماهنگ شده قلیان را در خانواده تبلیغ می کنند. وقتی اسباب تفریح را راحت فراهم نمی کنند، جوانان به بهانه دور هم جمع شدن به کشیدن قلیان روی می آورند. این ها همه ناآگاهانه است. وقتی دختری کنار خانواده و برادر قلیان می کشد در آینده کنترل سخت تر می شود.

وی گفن: آمار اعتیاد در کشور بسیار وحشتناک است یکی از دریچه های ورود اعتیاد به کشور همین قلیان است. به نظر ما خیلی موشکافانه باید روی این موضوع ورود کرد. وی افزود: انتظار داریم که قوه قضائیه ورود جدی به موضوع داشه باشد.

 

تیتر امشب/ بزم گرم قلیان سراها در کلان شهر تهران



توتونی قلیانی که در ایران مصرف می شود از پهن بدتر است آنقدر با مواد شیمیایی آغشته می کنند که بوی خوش دهد. عده ای در دنیا فقط به فکر سود هستند، مافیای عظیمی است. سومین سود دنیا در تجارت توتون و تنباکو است.

وی افزود: هیچ جا به عنوان محل عرضه قانونی در کشور نداریم و مغازه هایی که قلیان عرضه می کنند و قلیان مصرف می شود غیر قانونی هستند. مبارزه با قلیان و سیگار باید دغدغه حاکمیت باشد. وی افزود: نمی شود که ما مبارزه با قلیان و سیگار را آغاز کنیم بعد سریال های ما مصرف دخانیات را نشان دهند ما در اجرا و نظارت ضعیف هستیم.

وی گفت: در نظارت و اجرای ضعیف هستیم. اداره های بهداشت کل کشور بر کلیه فراورده هایی که به مردم عرضه می شوند، نظارت مستقیم دارند. اصناف، شهرداری و قوه قضائیه باید با هم همکاری کنند. مسجدی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی کار نظارت را آغاز کرده اند و تقریبا 15 استان ما عاری از قلیان است.

وی افزود به طور مثال، در بلبل آباد که منطقه کوچکی از بشاگرد است در ماه رمضان بعد از نماز مشاهده شد که همه قلیان می کشند اما یک روحانی با فرهنگ سازی و همت موجب شد که مردم ظهر روز بعد کلیه قلیان ها را آتش زدند پس باید همت باشد. وی گفت: برای مبارزه باید کار فرهنگی کرد، ما بچه هایی را آموزش می دهیم به عنوان سفیر مبارزه با دخانیات. با دخانیات بسیار راحت می توان مبارزه کرد.

مسجدی گفت: ستاد کشوری کنترل دخانیات داریم که در این ستاد دبیر آن وزیر بهداشت است و محل آن هم در وزارت بهداشت است. اعضای دیگر آن وزیر صنعت و معدن، وزیر رفاه، وزیر بهداشت و صدا و سیما هستند.

وی افزود: تابحال وزیر ارشاد در جلسات ستاد حضور نداشته است. صدا و سیما یکبار در جلسات حضور داشته است و به صورت جدی در جلسات ستاد حضور نداشته است.

وی افزود: بین 90 تا 100 هزار بیمار سرطانی در کشور داریم یک سوم سرطان ها قابل پیش گیری است که یکی از علت این سرطان ها سیگار و قلیان ( دخانیات) است. هماهنگی باید در ستاد و همه مسئولین باشد.

جوان باید انرژی اش تخلیه شود که در غیر اینصورت به دخانیات روی می آورد. وقتی سخت گیری ها زیاد شود و مصرف را قانونمند کنیم کنترل بهتر صورت می گیرد.

قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مهمان تلفنی برنامه با اشاره به تاسیس ستادی برای مقابله با مصرف دخانیات در مجلس گفت: در سال 87 این ستاد با حضور 3 ناظر در مجلس شکل گرفت لذا در کشورمان برای مبارزه با دخانیات با هیچ خلا قانونی روبرو نیستیم، اما موضوع اصلی فرهنگ سازی است که ما نتوانسته ایم در این حوزه به خوبی عمل کنیم.

به گفته قربانی آمار استفاده از قلیان و مرفین نه تنها کاهش نیافته بلکه در بین خانواده ها پررنگ ترهم شده است.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بازار پر رونق قلیان سراها در تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار