زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

سیاست‌‌های متناقض ترکیه پیرامون حمایت از تروریست‌ها در سوریه

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اینکه ترکیه حمایت خودش را از روی گروه‌های تروریستی داعش برداشته، یک سیاست اعلامی است.

سیاست اعلامی ترکیه برای توقف حمایت از تروریست‌ها در سوریهاصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون توقف حمایت ترکیه از ائتلاف نیروهای مخاف بشار اسد در سوریه، اظهار کرد: اعلام اینکه  ترکیه حمایت خود را از روی گروه‌های تروریستی داعش و یا سایر گروه های تروریستی  برداشته، یک سیاست اعلامی است و با سیاست اعمالی و رفتاری  تطابق ندارد.

وی گفت:  در چند سال اخیر به دفعات دولت ترکیه نوساناتی را در نوع رویکرد خود نسبت به جریانات تروریستی تکفیری در سوریه داشت و ورود نیروهای ارتش ترکیه به صورت مستقیم  در مناطق مختلف سوریه از جمله مناطق کردنشین کوبانی، رقه، حمص و حما را شاهد بودیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا، تصریح کرد: باگیر افتادن سایر گروهک‌های تروریستی به‌ویژه النصره در استان‌هایی مانند حما، درعا و دیرالزور احتمال می‌رود سیاست اعلامی دولت ترکیه کاهش حمایت خود نسبت به گروه‌های تروریستی باشد و به نوعی  برای  راه‌های ورود سلاح و ترانزیت نیروهای تروریستی آموزش دیده از خاک ترکیه محدودیت ایجاد کند.

زارعی در ادامه گفت: در سیاست‌های رفتاری و اعمالی همیشه شاهد بودیم که دولت ترکیه سر بزنگاه یا مواقعی که تشخیص دهد که  باید همراهی با تروریست‌ها را داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد و قطعیت اینکه صد در صد در سیاست حمایت از تروریست‌ها تجدید نظر کرده باشد  قابل اتکا نیست و باید منتظر بود و دید در این مورد چه عملی را انجام می‌دهد.

 وی بیان کرد:  ترک‌ها در این مدت یک سیاست مستقل در دستور کار خودشان بر اساس تصمیمات ملی نداشتند و بیشتر تابع سیاست‌های آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه و یا سیاست‌هایی متأثر از سیاست‌های دولت‌هایی مثل عربستان و امثال آن را اتخاذ کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت:  با اختلافی که بین ترکیه و عربستان  نسبت به چگونگی تعامل با اخوانی‌ها در مصر و فلسطین دیده می‌شود، می‌توان گفت ترک‌ها کمی محافظه کارانه‌تر و محتاط‌تر در سوریه، خود را نشان می‌دهند و سعی می‌کنند آسیب‌ها و هزینه‌های سنگینی را که ممکن است در آینده پایان تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی در سوریه را به همراه داشته باشد برای خودشان کاهش دهند و انتقال جریانات افراطی و تروریستی و انتحاری را به داخل قلمرو ترکیه با این سیاست تا حدودی تحت کنترل داشته باشند.

زارعی  در پاسخ به تأثیر بسته شدن راه دو کشور ترکیه و اردن به سوریه  به عنوان شاهراه اصلی  تبادل سلاح گروهک‌های تروریستی، افزود: در سایر مناطق نیروهای مردمی و ارتش سوریه  موفق شدند بخش‌های عمده‌ای از مرزهای مشترک خود با عراق و اردن را در اختیار بگیرند ضمن اینکه تنها محدوده کوچکی تحت نفوذ نیروهای آمریکا در مرز مشترک سوریه، اردن و عراق قرار دارد.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی وضعیت گروه‌های تروریستی با هر عنوان در سوریه شدیدا تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به روزهای پایانی فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه نزدیک می‌شویم در نتیجه اقدامات و راه حل‌های دیپلماتیک برای تقویت جایگاه  بشاراسد در سوریه بیشتر خواهد شد هر چند که آمریکا به شدت با این رویکرد مخاف است.

انتهای پیام/

روزهای پایانی فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار