رئیس پلیس فتای استان البرز:

آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیرید

رئیس پلیس فتای البرز گفت: عدم دانش افراد در فضای مجازی، پیامد‌هایی برای کاربران به وجود مي‌آورد که گاها جبران ناپذیر است.

آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیریدبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست شناسایی آسیب‌های فضای مجازی برای کارکنان دولتی با همکاری پلیس فتا استان و استانداری البرز در سالن اجتماعات استانداری در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

سرهنگ محمد اقبالي رييس پليس فتا استان البرز بنا به دعوت معاونت آموزش استانداري البرز در سالن جلسات فرمانداري شهرستان ساوجبلاغ حاضر و در خصوص اينترنت و فضاي مجازي، عناصر تشکیل دهنده اینترنت، ویژگی‌های فضای سایبر، آسيب‌ها و تهديدات. چالش‌هاي پيش‌رو جامعه در استفاده مطلوب از اينترنت،كلاهبرداریهای اينترنتي، اسكيمر، فيشينگ، شبکه‌های اجتماعی و برخی از شگردهای ارتکاب جرایم برای كاركنان فرمانداری های تابعه غرب استان البرز (طالقان ،نظر آباد،ساوجبلاغ) مطالبی را بيان كردند.

وی افزود: عوامل موثر در وقوع جرم سايبري را می‌توان سطح پائين آگاهي مردم و كاربران، مشكلات فرهنگي و اخلاقي كاربران، اشكالات ساختار فني، سهولت ارتكاب و پنهان ماندن مجرمان، ويژگی های وب‌ها و توسعه رسانه‌های ديجيتال كاربرمحور‌، افزايش تعداد كاربران و درنتيجه قربانيان و مجرمان دانست‌.

سرهنگ اقبالي با اشاره به برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی آن را سرآمد کلاهبرداریها دانست و اضافه‌کرد: فرصت طلبان این عملیات مجرمانه را از روشهایی مانند فیشینگ، نصب اسکیمر، مهندسی اجتماعی، نصب نرم افزار جاسوسی کیلاگر انجام می‌دهند.

سرهنگ اقبالی در ادامه به فیشینگ اشاره کرد و گفت: فیشینگ به زبان ساده یعنی صفحه‌ای شبیه صفحه لاگین (ورود) یک سایت معتبر که حاوی کدی است که آنچه شما در قسمت نام کاربری و رمز وارد می‌کنید را به طور مخفیانه برای هکر می‌فرستد. مثلآ یک صفحه که عینآ شبیه صفحه لاگین یاهو است با این تفاوت که وقتی روی دکمه Login کلیک می‌کنید اطلاعات شما اول به طور مخفیانه برای هکر ارسال شده و سپس وارد یاهو می‌شوید.ضمن اینکه تفاوت را می‌توانید از آدرس صفحه پرداخت به تغییرات بسیار کم متوجه شوید.

وی افزود: راهکار پیشگیرانه و تمهیدات لازم برای افزایش امنیت فردی در خصوص فیشینگ این است که ابتدا آدرس صحیح URL به صورت دستی وارد شود وبه پروتکل HTTPS توجه نمایید واز کی برد مجازی استفاده کنید و به کد امنیتی کنار دکمه پرداخت دقت کنید که عکس نباشد.

رئیس پلیس فتای استان البرز ادامه داد: اسکیمر هم یکی از راه‌های کلاهبرداری مالی و تخلیه حساب شهروندان به حساب می‌آید که از طریق نصب تجهیزات اضافی(چیپ‌های الکترونیکی) بر روی دستگاه‌های خودپرداز atm و پایانه‌های فروشگاهی pos و اخذ رمز کارت با استفاده از نصب دوربین و یا صفحه کلید جعلی صورت گرفته و اطلاعات کارت کاربران را روی کارت دیگری کپی می‌نمایند و حسابشان را خالی می‌کنند.

وی با اشاره به بحران هویت در شبکه‌های اجتماعی به تعریف آن پرداخت و گفت: شبکه اجتماعی بستری است که به کاربران امکان به اشتراک گذاری علاقمندی‌ها‌، افکار و فعالیت‌های خودشان را می‌دهد و متشکل است از گروه‌هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند که توسط یک یا چند نوع وابستگی به هم متصل‌اند. از جمله دلایل رونق‌گیری شبکه‌های اجتماعی اشتراك گذاري عکس، ویدئو، نوشته‌ها، چند رسانه‌اي بودن‌، گپ و گفتگو ، دنبال كردن و دنبال شدن افراد، ارتباطات جهاني‌، امکان جستجو ، اطلاع‌رسانی و خبر رساني در لحظه، گسترش فرهنگ جهانی شدن، گسترش دموکراسی می باشد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی دارای آسيب‌ها و پيامدهایی است که می‌توان به انتشار عکس‌های خانوادگی و شخصی با کمترین میزان رعایت اصول عرفی و اخلاقی‌، فروپاشی خانوادگی و افزايش طلاق‌، ایجاد یک فضای غیر متعارف‌ که باعث گرایش روزافزون دختران و پسران برای خودنمایی‌، آموزش تهیه و تولید مواد مخدر و به خصوص روانگردها، سوء استفاده از زنان و دختران تحت عنوان (مهاجرت، دوستیابی، همسریابی و...)، بهرهبرداري سوء از احساسات نسل جوان در ايجاد نافرماني‌هاي مدني و تعارضات اخلاقی، تبليغ مدهاي ناهنجار-تبليغ لوازم آرايشي و ... ، توهين به اسلام و ارزش‌هاي ديني و پيامبر و ائمه اطهار‌، ترویج انحرافات مذهبی (بهائيت، وهابيت وعرفان‌های کاذب و .‌.. )‌، تبليغ شیطان پرستی و فروش نمادهای آن‌، شایعه پراکنی به عنوان یکی از تاکتیک‌های جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار