کوروش سلیمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگاه تجاری به تئاتر این هنر را از محتوا تهی می‌کند

هنرمندان و دلسوزان تئاتر باید به جای رفتن به سمت حواشی با جریان گیشه‌ای شدن تئاتر مبارزه کنند.

تجاری شدن، هنر تئاتر را از محتوا خالی می کندکوروش سلیمانی کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تجاری شدن تئاتر و حرکت به سمت گیشه اظهار داشت: من با این شیوه موافق نیستم؛ به نوعی منتقد آن هم هستم. مخاطب تئاتر آن‌قدر با فهم است که به دلیل کیفیت نمایش به تماشای آن بیاید نه برای تماشای چهره؛ با این وجود، هنرمندان و دلسوزان تئاتر باید به جای رفتن به سمت حواشی با این جریان مبارزه کنند. تجاری شدن، هنر تئاتر را از محتوا خالی می کند.

وی در خصوص اجرای نمایش «فالو می» گفت: ابتدا قرار بود نمایش دیگری را کار کنم؛ ولی به دلیل تهیه‌کنندگی و تعداد زیاد بازیگران آن را کنار گذاشتم. بعد به متن نمایشی با نام «چشم عمومی» برخورد کردم. نام دوم این نمایش، «فالو می» است که ما از آن استفاده کردیم. از این نمایشنامه، فیلمی هم ساخته شده است. این اثر به مسائل و مشکلات زناشویی با یک دید روشن، کمدی و سازنده می‌پردازد. من علاقه دارم کاری را روی صحنه ببرم که با جامعه ارتباط برقرار کند.

این کارگردان پیرامون سبک اجرایی نمایش «فالو می» اظهار داشت: این نمایش از نوع کمدی‌های انگلیسی است که بیشتر بر موقعیت و شخصیت‌پردازی افراد استوار است. نشانه‌ای از حرف‌هایی که به هر شکل می‌خواهد مخاطب را بخنداند، در آن نیست.

سلیمانی در خصوص انتخاب بازیگران این اثر تصریح کرد: من با وحید آقاپور قبلاً کار کرده‌ام و او را برای این پروژه هم انتخاب کردم؛ ولی بازی دو بازیگر دیگر را صرفاً در یک نمایش دیگر دیدم و از توانایی‌هایشان مطلع شدم.

وی در خصوص رضایت از سالن مولوی برای طراحی صحنه و اجرای نمایش، بیان کرد: من بعد از سال‌ها، نمایشی را در تالار مولوی به صحنه می‌برم. این سالن، بسیار آکادمیک است. تمام عوامل من از طراح لباس و گریم تا دیگر عوامل، همگی تحصیل‌کرده دانشگاه از جمله دانشگاه تهران هستند. سعی ما این بوده است که یک کار اصولی و آکادمیک ارائه دهیم و هر آنچه را در دانشگاه‌ها آموخته‌ایم، در کار اجرا کنیم.

این هنرمند درباره گروه سنی مناسب برای تماشای این نمایش گفت: از نوجوان تا سالمند می‌توانند نمایش ما را ببینند؛ ولی توصیه می کنم که زوج های جوان حتماً آن را ببیند؛ چرا که مضمون آن به استحکام خانواده‌ها کمک کند. همچنین مشاوران خانواده می‌توانند آن را ببینند و به مراجعانی هم که پیش آن می‌آیند، تماشای این نمایش را توصیه کنند.

سلیمانی در پایان گفت: ما به عنوان یک گروه نمایشی، فقط می‌خواهیم که دوستان برای تماشای این اثر که با مشقت، سختی های بسیار و بودجه شخصی تهیه شده است، بیایند و از آثار مستقل حمایت کنند.

 

انتهای پیام/

 

نظر کوروش سلیمانی درباره تجاری شدن تئاتر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار