سفر فانتزی امیرکبیر به تالار سنگلج

نمایش «ناگهان پیت‌ حلبی» قصه‌ای فانتزی از سفر امیرکبیر به شهری امروزی را روایت می‌کند.

کوروش سلیمانی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اجرای نمایش «ناگهان پیت حلبی» گفت: پیش از این، نمایش «ناگهان پیت حلبی» را در تالار مولوی به روی صحنه بردیم و با اقبال خوبی از سوی تماشاگران عام و خاص همراه شد. به دلیل آنکه این اثر نمایشی ظرفیت اجرایی خود را با وجود استقبال مردم پر نکرده بود، ما با تماشاخانه سنگلج برای اجرای مجدد آن وارد مذاکره شدیم و فروردین ماه برای دومین بار روی صحنه می‌رویم.

وی در خصوص داستان این نمایش بیان کرد: این اثر فانتزی و تخیلی، سفر امیرکبیر به شهری با شخصیت‌ها و معضلات امروزی به بهانه پیداکردن کار روایت می‌کند. این اثر اولین تجربه جدی امیرعلی نبویان در حوزه نمایشنامه‌نویسی است که تا پیش از این به عنوان داستان‌نویس شناخته شده بود و به خوبی توانسته زبان آهنگین و ریتمیک را به اثر سرایت دهد.

سلیمانی ادامه داد: «ناگهان پیت‌ حلبی» نمایشی طنز با نقد اجتماعی است. اثری قابل تامل که بی‌دلیل تماشاگر را نمی‌خنداند و سعی شده تمام مولفه‌های یک اثر طنز سالم را در خود جای دهد.

وی بیان کرد: امیرعلی نبویان در زمان نگارش بسیار نظر به نمایش‌های سنتی داشته و به همین جهت میزانسن‌های «ناگهان پیت حلبی» به همین سمت و سو رفته و صحنه‌‌ها ساده است. در اجرای این اثر کمینه‌گرایی را مد نظر قرار دادیم و هر چیزی را در حداقل و کامل‌ترین شکل به مخاطب منتقل می‌کنیم.

کوروش سلیمانی در خصوص تغییرات نمایش نسبت به اجراهای پیشین تصریح کرد: با توجه به رویکرد نمایش «ناگهان پیت حلبی» نسبت به نمایش‌های آیینی و سنتی تماشاخانه سنگلج به خاطر پیشینه‌اش بهترین گزینه برای اجراست؛ اما نسبت به اجرای گذشته ما لاجرم تغییراتی را لحاظ کردیم که البته اتفاقات مثبتی را رقم زد. شکل و شمایل و محتوای اثر به طور کلی تغییر پیدا نکرده اما بازنگری در میزانس داشته‌ایم و به علاوه دو نفر از بازیگران تغییر پیدا کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در اجرای گذشته، ما از حمایت مردم برخوردار بودیم. امیدواریم این بار هم چنین اتفاقی رخ دهد و چه مردمی که اثر را ندیده‌اند و چه تماشاگرانی که دیده‌اند با وجود تغییرات اثر به سنگلج بیایند.

گفتنی است؛ نمایش «ناگهان پیت حلبی» فروردین و اردیبهشت ماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار