حاجی میر اسماعیل در همایش مدیریت جامع تروما؛

هر ۲۰ دقیقه یک نفر به علت تروما در ایران فوت می‌کند

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه هر 20 دقيقه يك نفر به علت تروما در ایران فوت می كند،گفت: همچنین در کشور ما نیز حوادث غیرعمدی علت ۱۱.۵ درصد مرگ و میرها هستند.

ضرورت سازماندهی سیستم تروما در کشور/ هر ۲۰ دقیقه در ایران یک نفر به علت تروما فوت می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جواد حاجی میر اسماعیل رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در همایش مدیریت جامع تروما که امروز در  مرکز همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه تروما از مباحث مهمی است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته مورد توجه جدی قرار دارد؛ چراکه چهارمین علت مرگ در دنیا و اولین علت مرگ در چهار دهه اول عمر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه هزاران مرگ و میلیون‌ها جراحت ناشی از تروما‌های مختلف به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: در ایران اگرچه بیماری‌های قلبی- عروقی، اولین عامل مرگ و میر هستند، اما بیشترین عمر از دست رفته در کشور ما در اثر تروماست، چون بیماری‌های قلبی - عروقی بیشتر در افراد مسن روی می‌دهند، ولی ابتلا به تروما معمولا در افراد جوان اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: آنچه باید در مورد تروما بیشتر به آن پرداخته شود، توجه مضاعف به این موضوع است که مجلس، دولت، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید تمام توانشان را بسیج کنند تا سیستم تروما در کشور سازماندهی و دایر شود، به همین علت در کشور‌های پیشرفته برای حل این مسئله سیستم تروما یعنی سیستمی برای مدیریت و درمان مناسب مصدوم از صحنه حادثه تا پایان درمان و بازتوانی و برگشت مجدد و کارامد او به جامعه، ایجاد کرده‌اند.

 حوادث غیرعمدی علت ۱۱.۵ درصد مرگ و میرها در ایران

وی با اشاره به اینکه ايران بعد از سيرا لئون دومين كشور از ميزان حوادث تروما است ، تصریح کرد : هر20 دقيقه يك نفر به علت تروما فوت می كند، همچنین در کشور ما نیز حوادث غیرعمدی علت ۱۱.۵ درصد مرگ و میرها هستند و این در حالی است که حوادث عمدی 2درصد این میزان را تشکیل می‌دهند.

حاجی میر اسماعیل گفت: با استناد بر آمار پزشکی قانونی، نیمی از مرگ‌های غیرطبیعی مربوط به حوادث ترافیکی است و در کشور ما مرگ‌های ناشی از حوادث به ترتیب به ترافیک، تروما و سقوط مربوط است و بعد از سرطان و اختلالات قلبی و عروقی، تروما، به عنوان دومین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده و یکی از معضلات کشور ما آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی و تروما است.

وی افزود : طبق بررسی انجام شده بر روی چهار هزار پرونده تصادفات رانندگی نشان داده شده که عامل انسانی ۷۳ درصد در بروز این تصادفات نقش داشته است که در این میان سهم عابر پیاده حدود ۱۲ تا ۲۳ درصد است که این آمار از بررسی شهرهای مختلف کشور حاصل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه وسیله نقلیه، انسان و جاده سه عامل اصلی تصادفات است که 95 درصد عامل این تصادفات فاکتور انسانی (رفتاری) است، تصریح کرد: به گفته كارشناسان در هر 20 دقيقه يك نفر در اثر تصادفات يا جان خود را از دست می دهد يا دچار صدمات جدی و معلوليت‌های دائم می شود.

وی اظهار کرد : ۵۱ درصد جان باختگان کشور در سال 95 مربوط به افرادی است که در صحنه پیش بیمارستانی و بیمارستانی جان خود را از دست داده اند و از سوی دیگر هم ۵۱ درصد جان باختگان حوادث ترافیکی در ایران بین سنین ۲۱ تا ۵۰ سال است .

 متوسط سن قربانيان حوادث جاده ای 24 سال است

به گفته وی در سال ۹۴ براساس آمار پزشکی قانونی بیش از16 هزار و 500 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده اند و آمار جهانی نشان می‌دهد در هر ۶ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر حادثه فوت می‌کند و مرگ ناشی از حادثه ۱.۷ برابر مرگ‌های ناشی از ایدز و مالاریا است.

حاجی میر اسماعیل ادامه داد : بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث در کشورهای با درآمد کم و متوسط و در سنین بین ۱۵ تا ۴۴ سالگی رخ می‌دهد و مردان 2برابر بیش از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند و در مردان مرگ‌های ناشی از حوادث در درجه اول مربوط به حوادث ترافیکی است.

وی افزود : حوادث ترافیکی در جهان علت یک میلیون و ۳۰۰ هزار فوت در سال است، این حوادث که در سال ۲۰۱۲ نهمین علت مرگ و میر در جهان بوده است، در گروه ۱۵ تا ۲۹ سال اهمیت بیشتری می‌یابد و سومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی و مغزی را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه از سال 85 به بعد شاهد سیر نزولی در مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی هستیم .

رئیس علوم پزشکی ایران تصریح کرد : 50 درصد عامل تروما در دنيا تصادفات رانندگی است و تا سال 2020 به 60 درصد می رسد و درصد قابل توجهی از تروماهای مذکور توسط موتور سواران ایجاد می شود و 57 تا 60 درصد مرگ ناشی از حوادث جاده ای در ايران قبل از رسيدن به بيمارستان رخ می دهد، همچنین متوسط سن قربانيان حوادث جاده ای 24 سال و تعداد معلولیت در سال نیز 200 هزار مورد است.

انتهای پیام/

تروما؛ چهارمین علت مرگ در دنیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار