بهمنی قاجار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

17 مرداد روز وحدت ایران و افغانستان

کارشناس افغانستان گفت: خون شهدای ایرانی و افغانستانی در 17 مرداد 1377 با مظلومیت ریخته شد و مایه وحدت و اتحاد بیش از پیش دو کشور هم خانمان گردید.

17 مرداد روز وحدت ایران و افغانستانمحمد علی بهمنی قاجار  کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حادثه 17 مرداد 1377 و شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف اظهار داشت: در این تاریخ نظامیان طالبان شهر مهم مزارشریف مرکز بلخ باستان را اشغال کردند.

کارشناس افغانستان با بیان اینکه مزار شریف و بلخ بدون تردید یکی از محورهای بزرگ فرهنگ و تمدن ایران هستند، افزود: اشغال مزار شریف در این روز با کشتار و آزار گسترده هزاره‌ها و تاجیک‌ها و حتی ازبک‌های این شهر همراه و هم زمان خبری نیز مبنی بر اشغال کنسولگری ایران در مزار شریف منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه کارمندان کنسولگری ایران به همراه محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در عملی تروریستی به وسیله طالبان به شهادت رسیدند و این خون‌ها بود که پیوند ما با یکدیگر را مستحکم تر ساخت، ادامه داد: خون شهدای ایرانی و افغانستانی در 17 مرداد 1377 با مظلومیت ریخته شد و مایه وحدت و اتحاد بیش از پیش دو کشور هم خانمان گردید.

بهمنی قاجار اضافه کرد: در آن روزگار آمریکا و اروپا به طور غیر آشکار و عربستان و پاکستان و امارات آشکارا حامی طالبان بودند. در این جهان فقط ایران و افغانستان بودند که مظلومانه در کنار هم قرار گرفتند .خون سیاوش‌های ایران و افغانستان با هم ریخته شد و سند تاریخی معاصری شد از هم سرنوشتی ما در این جهان معاصر.

کارشناس افغانستان تاکید کرد: بعدها 17 مرداد در ایران به خاطر رویدادی که در افغانستان رخ داده بود و شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی روز خبرنگار نام گرفت اما خوب است این روز را به محملی برای گرامیداشت وحدت ایران و افغانستان نیز تبدیل کنیم و با تاکید بر اشتراکات دیرین و ماندگار دو کشور پلی برای وحدت و همبستگی بیشترمان بسازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار