بهمنی قاجار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

لیست سیاه تروریست اهرم فشار دولت وحدت ملی برای طالبان

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: دولت وحدت ملی لیست سیاه تروریست را پاسخی به رفتار خصمانه طالبان در قبال ملت افغانستان می‌داند.

محمدعلی بهمنی قاجار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه حملات مسلحانه طالبان به قندوز و دیگر ولایات افغانستان دولت وحدت ملی را بر آن داشته تا رفتار قاطعی در برابر این اقدامات نشان دهد، اظهارداشت: درخواست برای اضافه کردن نام هیبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان به لیست تروریست‌ها به این معناست که دولت وحدت ملی می‌خواهد بگوید همان‌طور که درباره حکمتیار و حزب اسلامی با انعطاف رفتار کرده است، رفتار خصمانه طالبان را هم با خصومت متقابل پاسخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بعد از عملیات‌های اخیر طالبان در شمال این کشور یک نوع نفرت عمومی نسبت به آنان در بین مردم ایجاد شده و روشنفکران و سیاستمداران نیز مماشات دولت با این گروه افراطی را نمی‌خواهند، خاطرنشان کرد: اکنون اشرف‌غنی در تلاش است تا فاصله خود با طالبان را به‌صورت پررنگ‌تری نشان دهد.

بهمنی قاجار با بیان اینکه «حامد کرزی» در دوره قبل تلاش می‌کرد ملایمت بیشتری را در برابر طالبان نشان دهد و آنها را برادر می‌خواند، گفت: اشرف‌غنی برخلاف او به آمریکا نزدیک است و تاکید بر تعامل مثبت با واشنگتن دارد، بنابراین در مقابل طالبان هم می‌خواهد رویکرد سخت‌تر و غیرقابل انعطافی در پیش بگیرد تا با سیاست‌ غربی‌ها هم‌سوتر باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی به مذاکرات صلح افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: این مذاکرات سال‌هاست که مطرح بوده، اما طالبان با قانون اساسی افغانستان و نظام سیاسی برآمده از آن موافق نیست و این دو با هم اختلافات بنیادین دارند.

بهمنی قاجار تصریح کرد: این نگاه خوشبینانه‌ایست که بگوئیم مذاکرات صلح به‌نتیجه می‌رسد؛ چرا که ما در سرتاسر جهان گرو‌ه‌هایی را می‌بینیم که با دولتشان در تعارضند و سالهاست که این مبارزات به صلح نرسیده است. چنانچه در کلمبیا شاهد هستیم شورشیان این کشور سال‌ها با دولت جنگ کردند و بالاخره به یک تفاهم ابتدائی رسیدند، اما همین تفاهم هنوز هم  ثبت نشده است. افغانستان هم همین وضعیت را دارد مشکل طالبان با دولت‌های افغانستان اختلافات ایدئولوژیک و مبنایی است.

وی اضافه کرد: طالبان دولت افغانستان را دولتی برآمده از کفار و دولتی غیراسلامی می‌داند که در یک مملکت اسلامی سلطه پیدا کرده و ماهیت آن خلاف اسلام و ارزشهای دینی است، بنابراین به این سادگی نیست که بگوئیم مذاکرات به نتیجه می‌رسد؛ اما در این باره بدبین هم نیستیم.

این کارشناس مسائل افغانستان یادآور شد: به هرحال در ماههای اخیر دولت وحدت ملی و طالبان یک دشمن مشترکی پیدا کرده‌اند و آن داعش است که در این کشور ظهور کرده و با هر دوی آن‌ها در جنگ است، لذا ظهور داعش می‌تواند طالبان را تامدتی به دولت افغانستان نزدیک کند اما در این موضوع هم نباید زیاد اغراق کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: حکمتیار و حزب اسلامی در 15 سال گذشته با دولتی‌های افغانستان همواره تعامل داشتند و بسیاری از وزرا و مقامات قضایی به این حزب نزدیک بودند. بنابراین این مصالحه که بین حزب اسلامی و دولت افغانستان پیش آمده را نمی‌توانیم به طالبان تعمیم دهیم و بگوییم دولت با طالبان هم مصالحه می‌کند، این رویکرد بسیار به دور از واقعیت است.

وی خاطرنشان کرد: اشرف غنی تلاش کرد با خارج کردن نام «گلبدین حکمتیار» از لیست سیاه تروریستی به نوعی از وی به‌دلیل امضای موافقت‌نامه صلح قدردانی کند و با این کار مسیر او را برای حضور در انتخابات و نظام سیاسی افغانستان فراهم کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار