آمریکا توافق فروش 12 جنگنده به نیجریه را تایید کرد

وزارت خارجه آمریکا از تایید توافق فروش 12 جنگنده به نیجریه برای مبارزه این کشور با گروه تروریستی بوکو حرام خبر داد.

آمریکا توافق فروش 12 جنگنده به نیجریه را تایید کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس24، وزارت خارجه آمریکا فروش جنگنده به نیجریه را با هدف کمک به مبارزه این کشور علیه گروه تروریستی بوکو حرام تایید کرد. فروش سلاح به نیجریه پس از حمله نظامی مرگبار این کشور به یک پناهگاه پناهجویان به حالت تعلیق درآمده بود.

به گفته یک مقام آمریکایی، وزرات خارجه آمریکا اواخر روز چهارشنبه به کنگره اطلاع داد یک توافق 593 میلیون دلاری را برای فروش 12 جنگنده‌ «سوپر توکانو اِی29» به نیجریه تایید کرده است. این توافق شامل عرضه مهمات به نیروهای مسلح نیجریه، آموزش آنها و نگهداری از جنگنده‌ها می‌شود.

نیروی هوایی آمریکا سال گذشته همین جنگنده را که از شرکت هواپیماسازی برزیلی «امبرائر» خریداری شده بود، برای مقابله با تروریست‌های طالبان در اختیار ارتش افغانستان قرار داد. این مقام آمریکایی -که نامش فاش نشد- در این خصوص گفت: «قابلیت هدف‌گیری بهبود یافته‌ این جنگنده باعث می‌شود نیجریه به طور موثرتری جنگ با بوکو حرام، شاخه‌ گروه تروریستی داعش در غرب آفریقا، را پیش ببرد. همچنین میزان صدمات به غیرنظامیان کاهش می‌یابد».

آمریکا خلبانان نیجریه‌ای را آموزش می‌دهد تا مهارت استفاده از این جنگنده‌ها را مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قانون جنگ‌های مسلح به دست آورند. فروش جنگنده به نیجریه در ماه مه سال 2016 مطرح شد، اما دولت قبلی آمریکا پس از اینکه ارتش نیجریه به اشتباه یک پناهگاه آوارگان جنگی را بمباران کرد و 112 غیرنظامی را به کام مرگ کشاند، اجرای این توافق را متوقف کرد.

کنگره آمریکا 30 روز فرصت دارد که این قرارداد را تایید کند. اگر مخالفتی با این قرارداد اعلام نشود دولت می‌تواند برای اجرای توافق وارد عمل شود.

بوکو حرام که با گروه تروریستی داعش متحد شده است از سال 2009 شورشی را در نیجریه آغاز کرده که به کشته شدن دست کم 20 هزار نفر و آواره شدن 2.6 میلیون نفر منجر شده است. هزاران زن و دختر در نیجریه ربوده شده‌اند و مجبور شده‌اند با تروریست‌ها ازدواج کنند یا حملات انتحاری انجام دهند. هفته گذشته پس از اینکه 69 در نیجریه کشته شدند از ارتش این کشور خواسته شد واکنش جدی‌تری به گروه تروریستی بوکوحرام نشان دهد.

انتهای پیام/

آمریکا 12 جنگنده به نیجریه می‌فروشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
هزار تا از این هواپیمام بخرن فایده نداره فقط زکزاکی رو باس بیارن سر کار تا شر بوکوحرامیا برا همیشه از سرشون کم بشه
آخرین اخبار