مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

رهاسازی آب سد ایوشان برای حیات کشکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برای حیات کشکان، ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان رهاسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان درخصوص وضعیت آبدهی رودخانه کشکان گفت: براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان- پلدختر، میزان آبدهی رودخانه کشکان معادل ۳.۳ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: کاهش بی‌سابقه آبدهی رودخانه کشکان در این فصل به علت عملکرد مطلق عوامل اقلیمی نیست بلکه به خاطر کاشت بی‌سابقه گونه‌های آبدوست و به ویژه برنج‌کاری است که در بالادست، آب رودخانه کشکان را می‌بلعد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در سال جاری تمام اراضی حاشیه رودخانه کشکان در شهرستان چگنی و ویسیان بخش معمولان و پایین دست و در سرشاخه مثل بیران‌شهر و چغلوندی و همچنین در بخش شاهیوند خرم‌آباد و مناطقی از الشتر، تحت پوشش شلتوک قرار گرفته است که مساحت آن‌ها حدود دو برابر سال گذشته است.

میرزایی افزود: رودخانه کشکان در این فصل به هیچ وجه ظرفیت این همه کاشت گونه‌های آبدوست را ندارد.

وی درخصوص حل مشکل پایین دست و حوزه شهرستان پلدختر گفت: تاکنون در هر ثانیه ۳ مترمکعب از آب سد ایوشان رهاسازی شده و مقرر شد که میزان رهاسازی به دو برابر یعنی ۶ مترمکعب در ثانیه افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: از یازدهم مردادماه تا نیمه اول شهریور ماه که حداکثر تنش آبی را داریم ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان را برای جلوگیری از بحران، رهاسازی خواهیم کرد.

میرزایی افزود: تا پایان فصل گرما آب را در کشکان مدیریت می‌کنیم و در صورت نیاز، مقدار بیشتری آب رهاسازی خواهد شد.

وی گفت: در سال آینده با تدابیر لازم و تصمیماتی که اتخاذ شده از ابتدای سال ضمن اطلاع‌رسانی به موقع از کاشت گونه‌های آبدوست به شدت جلوگیری می‌شود و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهیم کرد و نمی‌گذاریم حیات رودخانه کشکان و سایر رودخانه‌های استان در فصول کم‌آبی به خطر بیفتد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: عوامل ما در امور آب شهرستان‌های تابعه با افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به کاشت گونه‌های آبدوست نموده‌اند برخورد می‌کنند و از آن‌ها برای جلوگیری از کاشت برنج در سال آینده تعهدنامه اخذ خواهند کرد.

میرزایی گفت: امسال اجازه ندادیم حتی یک فقره کارت سوخت برای موتور تلمبه‌های غیرمجاز صادر شود و متأسفانه مالکین موتور تلمبه‌های غیرمجاز به صورت قاچاق سوخت تهیه می‌کنند که شرکت نفت باید جلوی این کار را بگیرد.

وی افزود: راه حل جلوگیری از کاشت گونه‌های آبدوست در استان، انجام مطالعات و اجرای طرح جامع تغییر و اصلاح الگوی کشت است که با توجه به شرح وظایف، سازمان جهاد کشاورزی لازم است آن را اجرایی کند ضمن اینکه برای اجرای آن نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، شرکت نفت، محیط زیست، مدیریت ارشد استان، فرمانداران و بخشداران، نیروی انتظامی و دستگاه قضاست.

انتهای پیام / د

برای حیات کشکان، ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد ایوشان رهاسازی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.