تیلرسون در صدد منزوی کردن کره شمالی با کمک کشورهای آسیای شرقی است

وزیر امور خارجه آمریکا سعی دارد در نشست منطقه‌ای در مانیل، چین و کشور‌های عضو آسه‌آن را وادار به اعمال فشار علیه کره شمالی کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، با حضور در نشستی منطقه‌ای در مانیل که این هفته برگزار می‌شود، با اعمال فشار بر چین و دیگر کشور‌های آسیایی، آن‌ها را به اتخاذ اقدامات جدی‌تر در قبال کره شمالی وادار خواهد کرد.

«سوزان تورنتون»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا گفت: تیلرسون ضمن حضور در نشست اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا –آسه‌آن- با وزیر خارجه چین دیدار خواهد کرد. ولی وی برنامه‌ای برای دیدار با وزیر خارجه کره شمالی ندارد.

این مقام آمریکایی با اشاره به سفر روز شنبه تیلرسون به مانیل، اعلام کرد هدف اصلی سفر وزیر خارجه به فیلیپین، اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ است. او گفت: نهایت تلاش آمریکا این است که با اعمال فشار بر کره شمالی، آن را منزوی‌تر کند. واشنگتن از کشور‌های عضو آسه‌آن می‌خواهد به شدت روابط خود با کره شمالی را کاهش دهند. این رویه می‌تواند پیونگ‌یانگ را از توسعه برنامه‌های تسلیحاتی‌اش بازدارد.

تورنتون در این مصاحبه تلفنی ضمن اشاره به سیاست چبن در قبال کره شمالی اظهار داشت: پکن اقدامات مهمی در قبال پیونگ‌یانگ انجام داده است؛ صادقانه بگویم سیاست‌هایی که به شدت کره شمالی را تحت فشار قرار داد. اما این اعمال فشار با افزایش تحریم‌ها باید تشدید شود.

این اظهارات تورنتون در تناقض کامل با سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بود. ترامپ روز شنبه چین را متهم کرد که هیچ اقدامی برای جلوگیری از توسعه برنامه‌ای تسلیحاتی پیونگ‌یانگ انجام نداده است. همچنین یک مقام ارشد دولت ترامپ از تصمیم واشنگتن برای تحریم اقتصادی چین و اعمال تعرفه‌های سنگین و محدودیت‌های تجاری علیه این کشور به سبب همکاری نکردن در حل بحران شبه‌جزیره کره خبر داد.

به گفته معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا، تیلرسون در این سفر به بررسی موضوع حقوق بشر در فیلیپین نیز می‌پردازد. واشنگتن یکی از منتقدان جدی جنگ خونین «رودیگو دوترته»، رئیس جمهور فیلیپین برای ریشه کردن کردن قاچاق مواد مخدر است.

رکس تیلرسون پس از نشست مانیل، روز سه‌شنبه به تایلند سفر خواهد کرد. این نخستین سفر وزرای امور خارجه آمریکا به تایلند پس از کودتای نظامی سال ۲۰۱۴ این کشور است.


انتهای پیام/

تیلرسون کشورهای آسیای شرقی را وادار به اعمال فشار علیه کره شمالی می‌کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار