متصدی:

مراقبتی در استفاده از منابع عظیم نفتی و گازی نکرده ایم

معاون محیط زیست انسانی گفت: بعلت فشار بیش از حد وارده در جهت استفاده از منابع خام هم اکنون قطب های اقتصادی کشور با محدویت بسیاری روبرو هستند.

مراقبتی در استفاده از منابع عظیم نفتی و گازی نکرده ایمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در سمینار راهبردهای توسعه پایدار در صنعت نفت امروز دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: اگر قرار باشد یک چرخه تولیدی به نتیجه برسد و به آینده جامعه به منظور رشدو توسعه اقتصادی کمک رسان باشد، بنابراین باید مسائل محیط زیستی مدنظر قرار گیرد. این مسائل تحت عنوان منابع مختلف حیات یک واحد تولیدی و اقتصادی یاد می شود که می توان به منابعی مثل آب، خاک، نفت و گاز و سایر منابع طبیعی که جزو سرمایه و ذخیره جامعه محسوب می شود در ابتدای یک فرایند تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

 معاون محیط زیست انسانی با بیان اینکه ما باید به اندازه حق خودمان از این منابع استفاده کنیم، افزود: متاسفانه به علت اینکه جزو کشورهای دارنده منابع عظیم نفتی و گازی هستیم هیچ وقت نگران کمبود آنها نبوده و در نتیجه مراقبتی در استفاده از آنها نکرده ایم.

 متصدی با اشاره به سابقه بیش از یک قرن کشور در حوزه تولید محصولات پتروشیمی و صنعت نفت افزود: با نگاه مصرف گرایانه محصولاتی تولید کرده ایم که هیچ نگاه حفاظتی نسبت به منابع نداشته و منجر به آلودگی هایی در جامعه شده ایم.

 وی با تاکید بر اینکه چگونگی تولید و استفاده از تکنولوژی و حفاظت از منبع نگاهی متفاوت از نگاه مصرف گرایانه است، تصریح کرد: در نگاه مصرف گرایانه قطعاً انتخاب تکنولوژی و راهبردهای مراقبتی صورت نمی گیرد تنها منبعی وارد یک تکنولوژی شده و در نهایت محصول تولید می شود، از آنجایی که مراحل قبل از تولید محصول نادیده گرفته شده در آینده استفاده مجدد از منابع را با مشکل رو به رو می کند.

 معاون محیط زیست انسانی ادامه داد: حتی در حساب های اقتصادی تنها محصول دیده می شود به طوریکه اگر مالیاتی اخذ می شود، تنها میزان فروش مدنظر قرار می گیرد، در حالیکه باید در این میزان فروش مصرف ماده اولیه لحاظ گردد؛ این همان نگاه بسیار ابتدایی به اقتصاد و تولیدات است.

 متصدی ادامه داد: این نگاه منجر به بروز اختلاف فاحش بین محیط زیست و تولید می گردد و علت آن نیز همین تفاوت رویکرد بین این دو گروه است چراکه گروه محیط زیستی تلاش برای حفظ منبع، تولید و مراحل قبل از تولید می کند و گروهی دیگر فقط تولید را می بینند. این اختلاف رویکرد منجر به موازی کاری و دور شدن و افزایش فاصله بین دو گروهی می شود که هدف اصلی هر دو در نهایت به نفع جمعی از تولید برای رشد اقتصادی، توانمندی و بالندگی جامعه و محیر ساختن زندگی آرام و با کیفیت برای مردم آن جامعه می باشد.

 وی افزود: بنابراین باید با تغییر رویکرد که در چندین سال اخیر نیز اقداماتی برای تحقق آن انجام شده به یکپارچگی هر دو گروه تولید و محیط زیست بیانجامد.

 معاون محیط زیست انسانی تاکید کرد: نگاه محیط زیست با نگاه توسعه ای و تولید برخورد خشن ندارد و به توسعه ای که مخرب محیط زیست نباشد کمک می کند وصنعت نیز باید این موضوع را قبول کند که باید در کنار حفظ محیط زیست به توسعه بپردازد.

 متصدی گفت: نزدیک کردن دیدگاه دو گروه محیط زیست و تولید و تغییر رویکرد آنها مبنای تشکیل سمینار امروز است، طی چندسال اخیر محیط زیست با همکاری خوب صنعت پتروشیمی در زمینه تصفیه پساب، مدیریت پسماند و کاهش آلودگی اقداماتی انجام داده که رویکردها را به هم نزدیک کرده است.

 وی با بیان اینکه برای اتصال این دو گروه نیازمند ابزار هستیم افزود: ارزیابی اثرات زیست محیطی یکی از این ابزار های اتصالی است که در آن توسعه، آلاینده ها، محصولات دیده شده و تلاش می شود تا محیط زیست به توسعه و اقتصاد کمک کرده و به تقلیل اثرات آلایندگی بپردازد.

 معاون محیط زیست انسانی با اشاره به تغییر نگاه دربنگاه های اقتصادی افزود: امروزه در دنیا اقتصاد خطی به اقتصاد دوار تبدیل شده و برای ادامه حیات اقتصادی و زیست محیطی مورد توجه قرار می گیرد.

 متصدی در تشریح اقتصاد دوار گفت: این همان اقتصاد سبز است که در آن محیط زیست و اقتصاد باهم تلفیق شده، به عنوان مثال در حالیکه بحث بازیافت سالیان سال است که مطرح شده اما تفکراتی بین متخصصان و صنعتگران در این زمینه وجود دارد که نگاهشان به بازیافت نگاهی الزام آور از جانب محیط زیست است در صورتیکه دنیای امروز این را اجبار ندانسته و آن را لازمه حیات اقتصادی م داند.

 قطب های اقتصادی کشور با محدویت منابع روبرو است

 وی با تاکیدبر اینکه کشور ما محدودیت های بسیاری از منابعی چون آب خاک وهوا روبرو شده افزود: قطب های اقتصادی کشورمان یعنی عسلویه، بوشهر و خوزستان اکنون با این محدودیت ها روبرو هستند.

 معاون محیط زیست انسانی گفت: صنایع باید بدانند با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب و بازچرخانی آب هزینه کرد مربوط به آب خام کاهش می یابد و یا وقتی پسماند ها بازیافت می شود مواد اولیه به سیستم نرفته و از ابتدای چرخه به جای مواد خام مواد بازچرخانی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

 متصدی با تاکید بر اینکه دیگر آبی نداریم، افزود: اگر صنایع به بازچرخانی آب نپردازند در آینده ای نه چندان دور با تعطیلی بسیار از آنها مواجه خواهیم شد.

 وی با اشاره به فعالیت معدن انگوران زنجیران که در حال استخراج سرب و روی است افزود: این معدن با تکنولوژی قدیمی به استخراج می پرداخت و پسماند آن دارای روی 8 درصدی بود ولی امروزه میزان خلوص سرب و روی این معدن کمتر از سرب و روی پسماند آن است به همین علت این صنعت پسماند دپو شده خود را وارد چرخه کرده و در حال بهره برداری از روی آن است.

 معاون محیط زیست انسانی افزود: این همان استفاده از منبع خام است که به علت مواجه شدن با کمبود آن به پسماندی روی آورده که موجبات آلودگی آب و خاک را فراهم کرده یا همین نفت و شیل آمریکا، نفتی را استخراج می کنند که ما اصلا به آن فکر نمی کنیم این ها همان نتایج استفاده نامطلوب و مطلوب است از منبع خام است.

 متصدی با تاکید بر تولید محصول با کیفیت، خدمت رسانی وبهبود سرویس افزود: امروزه بسیاری از سیستم های صنعتی ما به علت عدم پایش های روزانه و هفتگی با افزایش هزینه تعمیرات مواجه هستند در حالیکه با این اقدام می توانستند طول عمر سیستم خود را افزایش دهند.

 وی بیان داشت: منابع ابدی نیستند و روزی به پایان خواهد رسید بنابراین نباید از هدر رفت بیهوده آنها جلوگیری کنیم، بهره مندی از تکنولوژی تولید محصول با کیفیت که منجر به حفظ حیات صنعت می شودبه نوعی تضمین کننده حیات زیست محیطی هم خواهد بود.

 معاون محیط زیست انسانی در پایان گفت: ایران دارند رتبه هفتم تولید گاز گلخانه ای درجهان است و فلرینگ در صنعت نفت یکی از همین موارد محسوب می شود که می توانیم با به صفر رساندن یا کاهش آن موجب کاهش گاز گلخانه ای شویم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار