وزیر نیرو مطرح كرد:

قیمت برق باید منطقی شود/رشد ۲۰ درصدی مصرف برق با رشد جمعیت قابل توجیه نیست

 چیت چیان گفت: قیمت برق باید منطقی شود تا منابع مالی مورد نیاز برای توسعه های آتی را داشته باشیم.

قیمت برق باید منطقی شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه های شركت برق منطقه ای عنوان كرد: طَی گزارشی كه به دست ما رسیده،  پیک مصرف برق امسال با رشد ١٩.٨ درصد ی مواجه بوده است.

وی تصریح کرد: مسئولان کشور اعم از دولت، مسئولان اقتصادی و مجلس شورای اسلامی همه و همه می بایستی به فکر این باشند که روند رشد غیر طبیعی مصرف آب وبرق را مهار کنند، چراکه در غیر این صورت تخصیص تمامی منابع مالی هم دردی را دوا نخواهد کرد.

 وزیر نیرو اذعان داشت: به منظور افزایش هزار مگاوات برق نیاز به سرمایه گذاری 400میلیارد تومانی احساس می شود؛ همچنین  یکی از اقدامات وزارت نیرو طی 32 سال گذشته تعامل سازنده شرکت های نیرو با بخش های صنعت و کشاورزی بوده و توانسته بدین طریق بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع سازد.

 وی در ادامه افزود: در صورتیکه این اقدامات برای پیک سایی صورت نمی گرفت، پیک بار امسال معادل 55 هزار و 364 مگاوات نبود و ما شاهد پیک بار 60 هزار مگاواتی بودیم ، این بدان معناست که در سال 96 پیک سایی قریب به 4هزار و 500 مگاوات صورت پذیرفت.

 به گفته چیت چیان شرکت های توزیع و برق منطقه ای موظف به پیک سایی شدند و آنها به منظور کاهش میزان مصرف برق صنایع، با کارخانجات مذاکره ای انجام دادند و آنها را از طریق اعطای مشوق هایی ترغیب به کاهش میزان مصرف برق کردند.

وزیر نیرو یادآور شد: یکی از موارد مذکور در این مذاکرات این است که در صورت افزایش مصرف برق، برخی از فعالیت های خود و یا میزان مصرف برق را کاهش و از ساعات پیک به ساعت غیرپیک منتقل کنند.

وی با اشاره به میزان مصرف برق حوزه کشاورزی نیز عنوان کرد: در حوزه مذکور نیز قراردادهایی منعقد شد تا کشاورزان در 4 ساعت میانی روز پمپاژ آب را قطع کرده و در مابقی ساعات برق مصرفی آنها مطابق با مجوزها مجانی شود.

وزیر نیرو با اشاره به صحبت های اخیر معاون هماهنگی توزیع توانیر بیان کرد: از سال گذشته مجموع امتیازاتی به 2 حوزه صنعت و کشاورزی اعطا شد که این میزان رقمی معادل 150 میلیارد تومان بود و امسال نیز قرار است این رقم به 200 میلیارد تومان افزایش یابد.

 چیت چیان تصریح کرد: در سال گذشته قریب به 250 میلیارد کیلو وات ساعت برق به مشترکان فروخته ایم و اگر این رقم در 66 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت ضرب شود به رقم 17 هزار و 500 میلیارد تومان خواهیم رسید که این میزان در واقع کل در آمد صنعت برق کشور است.

 وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه های کشور اضافه کنیم، نیاز به اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت و اگر هزینه های بخش انتقال و توزیع را نیز به آن اضافه کنیم بسیار بیشتر از کل درآمد صنعت برق خواهد شد، لذا چاره ای جز حرکت به سمت واقعی کردن قیمت های برق نداریم.

 وزیر نیرو بیان کرد: وزارت نیرو هیچگاه این دیدگاه را نداشته که هرچه قدر میزان مصرف بالا برود تنها  وظیفه تأمین ظرفیت ها را عهده دار شود، لذا طی سالهای اخیر تمام تلاش خود را به منظور مدیریت بار انجام داد.

چیت چیان اضافه کرد: اگر وزارت نیرو را با سایر دستگاه های مشابه مقایسه کنیم، درخواهیم یافت این وزارتخانه از نظر هزینه های جاری مقتصدتر از تمام دستگاه های مشابه است، همچنین شایان ذکر است اگر این منابع از طریق فروش برق تأمین نشود در سالهای آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

 وی اذغان داشت: میزان رشد 20 درصدی مصرف برق به هیچ عنوان با دلایلی نظیر افزایش درجه حرارت و رشد جمعیت قابل توجیه نیست و این میزان رشد در اقتصادی نوعی بیماری است.

 وزیر نیرو با بیان اینکه استفاده از کولرهای گازی میان مردم رواج یافته است، افزود: مردم اجناس بنجول خارجی را خریداری می کنند که این موجب می شود مصرف برق آنان نامتعارف و غیر استاندراد شود و حاضر نیستند در ازای هزینه بیشتر جنس مرغوب با مصرف برق کمتر خریداری کنند و این  در حالی است که هزینه ازدیاد استفاده از لوازم نامرغوب به نوعی بر دوش وزارت نیرو است.

 چیت چیان اظهار داشت: بیش از 90 درصد نیاز صنعت برق به دست صنعتگران قابل کشور، تولید می شود.

 وی در پایان بیان کرد: پاسخ دادن به نیاز بالای 10 درصد کشور درهیچ جای دنیا امکان پذیر نیست به همین منظور قیمت ها باید منطقی شود تا منابع مالی مورد نیاز برای توسعه های آتی را داشته باشیم همچنین با هوشمندکردن شبکه به مرور زمان شاهد کاهش هزینه ها خواهیم بود.

 انتهای پیام/

اجناس بنجل خارجی مصرف برق را بالا می‌برد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
تو رو خدا قیمت برق درست کنید خیلی گران شده برق
Kazakhstan
ناشناس
۰۶:۱۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
ای بابا چرا گرونی باید هر روز شاهد باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
بیا نحوه ساخت منازل رو درست کن که بیشترین اثر رو در استفاده از برق و گاز داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
یعنی ممکنه برق گران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار