تبریز؛

میانگین نرخ باروری در کشور ؛ 2 نفر

میانگین نرخ باروری در کشورهم اکنون 2 نفر است و تلاش می شود با توجه به منویات مقام معظم رهبری تا پایان برنامه ششم ،به 2.1 نفر برسد.

میانگین نرخ باروری در کشور ؛ 2 نفربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش میانگین نرخ باروری در کشور 2 نفر است پزشکی در اجلاس سالیانه مدیران سلامت خانواده و مدارس دانشکده های علوم پزشکی در تبریز افزود : مقرر شده است در استان های کمتر برخوردار که مرگ مادر و کودکان و نوزادان زیاد است علاوه بر رسیدن به شاخص 2.1 نفر ، برنامه های کاهش مرگ و  میرمادران باردار و نوزادان نیز در دستور کار قرار گیرد.

محمد اسماعیل مطلق ، ارتقای امید به زندگی کیفی در برنامه ششم توسعه را از اولویت های دفتر سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد و ادامه داد: در برنامه هایی که در کمیته های مختلف وزارت بهداشت درمان در حوزه سلامت افراد و کاهش مرگ و میر تدوین شده قرار است میزان امید به زندگی در زنان از 74 به 76 سال و در مردان از 72.8 به 74 سال برسد.
مطلق در تشریح اهداف کمّی برنامه سلامت نوزادان تا پایان برنامه توسعه ششم نیز گفت: کاهش مرگ نوزادان به کمتر از 7 در هزار تولد زنده، بهبود مراقبت تکاملی در بخش های مراقبت نوزادان، کاهش میزان صدمات زایمانی نوزاد به کمتر از 10 در هزار تولد زنده اولویت کاری ماست و بر این اساس طی ۱۳ سال آینده هیچ مادری نباید سر زایمان فوت کند.
وی کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال کمتر از 12 در هزار موالید زنده، رشد و تکامل همه جانبه کودکان ecd، افزایش حداقل 25 درصد کودکان که در بدو ورود به مدرسه درجه تکاملی مطلوب دارند را نیز از اهداف کمی برنامه سلامت کودکان تا پایان برنامه توسعه ششم برشمرد.
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت کاهش بار ناشی از حوادث و سوانح در سنین 0 تا 18 سال حداقل به میزان 5 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد : طبق برنامه قرار است افزایش جمعیت میانگین نرخ باروری در کشور 2 نفر است  که تحت پوشش برنامه بلوغ و سلامت باروری نوجوانان گروه هدف به میزان 70 درصد تا پایان برنامه تحقق یابد.
مطلق در تشریح برنامه باروری سالم در برنامه ششم توسعه گفت: کاهش شیوع ناباروریهای اکتسابی به میزان 5 درصد در مقایسه با سال اول برنامه و کاهش عوارض ناشی از بارداری، سقط و زایمان به میزان 5 درصد تا پایان برنامه از اولویت های این حوزه کاری است.
صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این اجلاس راه اندازی نخستین بانک شیر مادر و مرکز تغذیه وریدی نوزادان نارس را از جمله اقدامات این دانشگاه در تحقق اهداف پیش بینی شده وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه اعلام کرد.
صومی افزود: مرکز تکامل مرکز مداخلات رشد و تکامل کودکان و کانون دوستدار سالمند نیز از دیگر زیرساختهایی است که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز فراهم شده است.
وی با اشاره به میانگین میزان باروری کلی در آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون این رقم در شهرهای استان 1.8 درصد و در روستاهای استان 2.3 درصد است.
اجلاس کشوری مدیران سلامت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به همت دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مدت دو روز از صبح امروز در هتل پارس آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/خ

 کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار