کشوری با بیشترین آمار مبتلایان به هپاتیت

۲۸ جولای به عنوان روز جهانی هپاتیت در تقویم جهانی ثبت شده است و هرساله در این روز از سوی سازمان‌های بین المللی برنامه‌هایی برای کنترل و مبارزه با این بیماری اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی ازکشور‌هایی که در دنیا بیشترین میزان مبتلایان به بیماری هپاتیت  C در آن زندگی می کنند، کشور آسیایی پاکستان است.

بسیاری از مردم پاکستان به این بیماری مبتلا هستند و به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی خاص حاکم بر این کشور از دسترسی به امکانات دارویی و درمانی محروم هستند و این باعث می‌شود تا برای رسیدن به مراکز درمانی مجبور به سفر‌های طولانی شوند و برخی نیز به دلیل کمبود دارو یا دیر شدن زمان فرآیند درمان جان خود را از دست می‌دهند؛ پس از پاکستان دومین کشور جهان با بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری، کشور مصر است.

در یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۷ نزدیک به هفت درصد از افراد در استان پنجاب پاکستان مبتلا به هپاتیت C بودند، این در حالی است که حدود ۵ ٪ از افراد در این کشور آلوده به این ویروس هستند.

به بهانه روز جهانی هپاتیت؛ کشور پاکستان رکورد دار مبتلایان به هپاتیت


کارشناسان علت اصلی را در تزریق با استفاده از سرنگ‌های آلوده و نیز ابزار‌های بهداشتی آلوده از جمله قیچی، چاقو و تیغ به ویژه در آرایشگاه‌ها و سلمانی های، استفاده از تیغ‌های آلوده چندین بار پس از باز شدن، ابزار‌های دندانپزشکی آلوده و نیز زیرساخت ضعیف دفن زباله‌های عفونی، سمی و بیمارستانی در این کشور می‌دانند.

 

به بهانه روز جهانی هپاتیت؛ کشور پاکستان رکورد دار مبتلایان به هپاتیت

بیماری هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C یک ویروس بسیار مرگبار است که می‌تواند سبب ابتلای فرد به بیماری کبدی از ضعیف تا بسیار شدید و مادام العمر شود. سازمان بهداشت جهانی، WHO برآورد می‌کند که حدود ۷۱ میلیون نفر در سراسر جهان دارای عفونت مزمن هپاتیت C هستند و حدود چهارصد هزار نفر هر سال از این بیماری می میرند. بیشتر افراد در اثر سرطان یا سیروز کبدی جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه هیچ واکسنی علیه بیماری هپاتیت C وجود ندارد، اما دارو‌های ضد ویروسی می‌توانند باعث نجات جان بیش از ۹۵ ٪ افراد مبتلا به این بیماری شوند.

تزریق ایمنی و استفاده از سرنگ، قیچی، تیغ و ابزار‌های دندانپزشکی تمیز و ضد عفونی شده نقش بسیار موثری در کنترل و پیشگیری از این بیماری دارد.

به بهانه روز جهانی هپاتیت؛ کشور پاکستان رکورد دار مبتلایان به هپاتیت
سازمان بهداشت جهانی طرحی گسترده برای مقابله با این بیماری و پیشگیری از ابتلا به آن در کشور پاکستان دارد و قرار است طرح جامع سرنگ‌های بهداشتی و نیز کوره‌های سوزاندن زباله‌های بیمارستانی در این کشور اجرایی شود.

علاوه بر پیشگیری، دسترسی به خدمات درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و نیز ارزان بودن دارو‌های بیماری نیز از جمله دیگر مواردی است که کشور پاکستان در خصوص مبارزه با هپاتیت در دستور کار خود قرار داده است.

به بهانه روز جهانی هپاتیت؛ کشور پاکستان رکورد دار مبتلایان به هپاتیت
مقامات سازمان بهداشت جهانی و نیز مسئولین خدمات بهداشتی و درمانی کشور پاکستان امیدوار هستند با اجرای این طرح تا سال ۲۰۳۰ هپاتیت c در کشور پاکستان ریشه کن شود.

منبع: who.int

انتهای پیام/

مصر؛ دومین کشور جهان با بیشترین شمار مبتلایان به هپاتیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار