هفتمین جلسه دادگاه همدستان بابک زنجانی

دفاعیات وکلای متهم ردیف دوم ادامه دارد/ خلاصه کیفرخواست حمید فلاح هروی

هفتمین دادگاه 2 متهم نفتی در شعبه 5 دادگاه کیفری به منظور رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت نفت برگزار شد.

شرح دفاعیات وکلای متهم ردیف دوم از موکل خودبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(مهتم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه بابک زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

وی در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده ( شمس و فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

قاضی مقیسه در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت HK و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورت حساب‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.

وی اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از دیگر اتهامات این فرد است.

قاضی مقیسه بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

در ادامه دادگاه قاضی از وکلای مهدی شمس درخواست کرد که در جایگاه قرار بگیرند و از موکل خود دفاع کنند.

 متن دفاعیات وکیل شمس

بهمن افشار وکیل شمس در دفاع از موکلش اظهار داشت: بنده دفاعیات خود را بر اساس کیفرخواست یک به یک شروع می‌کنم و آنها را نقض می‌کنم. در صفحه 23 بند یک بحث معرفی زنجانی به نهادها و سازمان ها از طریق مهدی شمس مطرح شده است اولا موکلم بابک زنجانی را به هیچ نهادی معرفی نکرده است و این مورد یک مورد بزرگ‌نمایی محرز در کیفرخواست است.

وی ادامه داد: در کیفرخواست آمده مهدی شمس، بابک زنجانی را فقط به فردی به نام وحید دستجردی معرفی کرده است که این شخص هیچ مسئولیتی در شرکت نفت ندارد بلکه مدیرعامل یک شرکت سهامی خاص به نام صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت به شماره ثبت 171336 است که پیوست ثبت این شرکت در روزنامه رسمی را به دادگاه تقدیم می‌کنم.

وکیل متهم ردیف دوم ادامه داد: این شرکت یک شرکت سهامی خاص است در نتیجه موکلم زنجانی را به هیچ نهاد دولتی معرفی نکرده است.

در ادامه مهدوی وکیل شرکت نفت گفت: مصوبه شرکت نفت وجود دارد که به صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت اجازه فروش نفت را داده است.

افشار در پاسخ به مهدوی گفت: با توجه به کیفرخواست موکلم فقط زنجانی را به وحید دستجردی معرفی کرده و جلسه‌ای با وی تشکیل شده که در آن قرار بود 300 میلیون بشکه نفت از طریق زنجانی به فروش برسد که فقط یک میلیون بشکه فروخته شد.

قاضی مقیسه گفت: آیا قبول دارید که شمس در فروش یک میلیون بشکه نفت دخالت داشته است؟

افشار پاسخ داد: به صراحت قبول ندارم فروش نفت دارای یک پروسه مالی است که از ماه‌ها قبل شروع شده بود.

قاضی پاسخ داد: پس شما فروش نفت از طریق موکلتان را می‌پذیرد؛ به بقیه دفاعیاتتان بپردازید.

وکیل متهم ردیف دوم پاسخ داد: اولا بحث مالی فروش نفت ابتدا در لوزان سوئیس مطرح شد و قرار بود 300 میلیون بشکه نفت برای ورود اقلام غذایی به فروش برسد که ابتدا بابک زنجانی بحث مالی آن را مطرح کرده بود و شرکت نفت از طریق پترو پارس به صندوق بازنشستگی برای پرداخت مطالبات، پول را پرداخت کرد. محتویات پرونده نشان می‌دهد که موکلم زنجانی را فقط به وحید دستجردی معرفی کرده که این نمی‌تواند دلیلی برای فروش نفت باشد زیرا قبل از آن 17 محموله نفت از طریق زنجانی فروخته شده بود. وحید دستجردی فقط مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت است و وظیفه‌ای در فروش نفت ندارد و بیشتر محموله‌ها از طریق شرکت اچ کی به زنجانی داده شده است.

قاضی پاسخ داد: شما نمی‌خواهد از وحید دستجردی دفاع کنید. نفت به فروش رفته! از موکلتان دفاع کنید.

افشار وکیل متهم ردیف دوم ادامه داد: به دلیل اینکه فوش نفت از طریق صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت انجام شده خود این مسئولان هم در مظان اتهام قرار دارند و باید سوال کرد نفت نزد صندوق بازنشستگی چه می‌کرده است؟

قاضی مقیسه پاسخ داد: در پروسه‌ای از زمان نیروی انتظامی هم نفت می‌فروخت شما چه کار دارید که نفت در صندوق بازنشستگی چه می‌کرده شما به دفاعیات خود بپردازید.

افشار در پاسخ به قاضی گفت: بنده هم می‌خواهم دفاع کنم این صندوق فقط یک محموله به میزان 600 هزار بشکه به موکلم برای فروش داده است در سایر محموله‌ها که موکلم معرف نبوده است. اگر فروش نفت که یک ثروت ملی محسوب می‌شود فقط از طریق معرفی انجام شود فاجعه است.

یکی از وکلای شرکت نفت در پاسخ به وکیل متهم ردیف دوم گفت: ناصر مالکی اقرار کرده شمس به عنوان واقف زنجانی معرفی شده و ایمیلی زده مبنی بر اینکه 300 میلیون یورو برای خرید نفت به یک حساب مالی پرداخت می‌کنیم که با سندسازی نشان دادند که 300 میلیون یورو واریز شده است در صورتی که این گونه نبود.

افشار در دفاع از موکلش گفت: اگر آقای مالکی ادعا می‌کند ایمیلی ارسال کرده نشان دهد و سند بیاورد نمی‌توان هر ادعایی را بدون سند اثبات کرد. مالکی هم به مانند وحید دستجردی یکی از مدیران عامل صندوق بازنشستگی بود.

شمس گفت: مالکی را بیاورید و با من روبرو کنید.

افشار ادامه داد: اظهارات مالکی بدون سند و مدرک کفایت نمی‌کند. علاوه بر اینکه این افراد به عنوان کسانی که در حراست بیت‌المال نقش داشتند امروز در مظان اتهام هستند زیرا انها هم در فروش نفت دخیل بودند علاوه بر اینکه صندوق بازنشستگی 300 میلیون یورو بابت 300 بشکه نفت دریافت کرده است که فقط یک میلیون بشکه را دادیم و بعد از آن تمام کارها از طریق شرکت اچ کی انجام شده است.

مهدوی وکیل شرکت نفت خطاب به قاضی گفت: از دادگاه می‌خواهم برای اینکه نحوه آشنایی‌ها و روابط وحید دستجردی و مالکی با بابک زنجانی مشخص شود در جلسات بعدی دادگاه این افراد حضور پیدا کنند.

افشار در پاسخ به مهدوی گفت: از این مسئله استقبال می‌کنیم.

قاضی در پاسخ گفت: به کرات اقرار کرده‌اند که شمس، بابک زنجانی را به عنوان کسی که می‌تواند پول پرداخت کند و دارای بانک است معرفی کرده و اگر شمس و فلاح نبودند کسی بابک زنجانی را نمی‌شناخت و وزرا و شرکت نفت به اعتماد این دو نفر نفت داده‌اند تمام اسناد در پرونده وجود دارد.

افشار در پاسخ به قاضی گفت: سندی در پرونده وجود ندارد. کیفرخواست در مواردی که به موکل بنده مرتبط است فاقد سند است وقتی در کیفرخواست ادعایی می‌شود باید سندی برای آن وجود داشته باشد. کیفرخواست می‌گوید که شمس، زنجانی را به واسطه داشتن بانک به شرکت نفت معرفی کرده که هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.

قاضی در پاسخ به افشار گفت: شمس اطلاع داشته که در بانک مالزی که هیچ پولی وجود نداشته است.

وکیل متهم ردیف دوم در دفاع از موکلش بیان داشت:‌ آیا موکل بنده زنجانی را معرفی کرده؟ درصورتی که زیر نامه امضای سه وزیر و رئیس بانک مرکزی که برای پرداخت پول به شرکت این دو وجود دارد بحث فروش نفت دارای تشریفاتی است که اگر بخواهند این تشریفات را بردارند فقط باید وزیر نفت دستور بدهد این موارد در صفحه 26 و 27 رای دیوان عالی کشور آمده است.

قاضی در پاسخ به افشار گفت: وارد رای دیوان نشوید و آن را تحلیل نکنید.

افشار پاسخ داد: پس شما را به اقرارهای جشن‌ساز و وحید دستجردی که در بند 42 رای دیوان عالی آمده ارجاع می‌دهم.

قاضی پاسخ داد: باز هم رای دیوان را خواندید.

افشار وکیل متهم ردیف دوم گفت: در جلد سه پرونده صفحه 232 سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت اچ کی صراحتا می‌گوید بنده مطلع نیستم که بابک زنجانی را چه کسی به وزیر نفت رستم قاسمی یا مسئولان شرکت نفت معرفی کرده است.

قاضی خطاب به افشار گفت: باز هم رای دیوان عالی کشور را می‌خوانید از موکلتان دفاع کنید و وقت دادگاه را نگیرید.

افشار پاسخ داد: آشنایی زنجانی با مجموعه شرکت نفت به سال 87 بازمی‌گردد که در آن زمان زنجانی با قرارگاه خاتم، قرب نوح و شرکت صدرا ارتباط داشته است.

قاضی پاسخ داد: زنجانی اقرار کرده از سال 88 شمس و فلاح را می‌شناخته و در این سال شمس از انگلیس به مالزی می‌آِید. زنجانی اقرار کرده که گفته نفت در حال متروکه شدن است و کاری نمی‌توانیم بکنیم و شمس پاسخ داده من می‌توانم آن را بفروشم.

قاضی ادامه داد: ما کاری نداریم که زنجانی در گذشته عطر فروش بوده و لوازم آرایش می‌فروخته، این سه نفر بیت‌المال را از بین برده‌اند.

افشار پاسخ داد: اقرارهای زنجانی که وحی منزل نبود و به نظر می‌رسد که این اقرارها به سال 91 بازمی‌گردد از طرف دیگر در سال 90 از طرف شرکت قرب نوح و صدرا تقدیر می‌شود.

قاضی پاسخ داد: شما از بابک زنجانی دفاع می‌کنید؟ حکم این فرد صادر و پرونده آن تمام شده شما از شمس دفاع کنید.

افشار پاسخ داد: باز هم می‌گویم آشنایی زنجانی به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و ربطی به موکل من ندارد.

قاضی خطاب به وکیل متهم ردیف دوم گفت: صد بار گفتید شمس بابک زنجانی را معرفی نکرده و به موارد دیگر بپردازید و وقت دادگاه را نگیرید.

فلاحتی دیگر وکیل  مهدی شمس در ادامه هفتمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اظهار کرد: سال 89 تحریم‌های بدی توسط دشمنان اسلام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی وضع شده بود و کشور برای ادامه کار در این شرایط مجبور بود دست به اقداماتی بزند.

وی اضافه کرد: کاری به موضوع معرفی و اینکه چه قضیه‌ای اتفاق افتاده است، ندارم. نفتی بوده که باید فروش می‌رفت و متهم ردیف اول برای فروش نفت معرفی و به میدان می‌آید. سرمایه متهم ردیف اول مهم نیست بلکه توانایی او برای استخدام افراد توانمند مهم است که با درایت و توانایی و فکری که داشته برخی مشکلات را حل می‌کند.

وکیل مهدی شمس ادامه داد: هیچ کس از منویات متهم ردیف اول باخبر نبوده، نه دولت و نه کارگزارانش. موکل من تخصص داشته که چطور نفت را حمل کند تا دچار مشکل نشود. اگر این دادگاه اجازه می‌دهد در فرصتی مناسب شمس بگوید که چه ترفندی را به کار برده تا نفت‌ها را حمل کند که بسیار هم جالب است.

وی ادامه داد: در صفحه 132 کیفرخواست دادسرا، شمس را مورد خطاب قرار داده است که چرا در ارتباط با شرکت فال تحقیقات و مطالعات لازم را انجام نداده و آن شرکت را به زنجانی معرفی کرده است. نکته مهم این است که نماینده دادستان همین خطابی که به شمس دارد را چرا به وزیر نفت وقت نداده است؟ چرا آنها را مورد خطاب قرار نمی‌دهید؟

وکیل شمس افزود: تحریم‌ها باعث شده که این دادگاه تشکیل شود و ما را به جان هم انداخته‌اند. در حالی که این افراد 30 سال خوب کار کردند و یک شبه بد شده اند؟ نکته قابل توجه این است که یک موضوع حقوقی را به یک موضوع کیفری تبدیل کرده‌اند و آن را به عنوان شبکه ضدانقلاب معرفی می‌کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ وکیل متهم گفت: شما در کردستان و مازندران قاضی بودید، جای تعجب است که این حرف‌ها را می‌زنید. سوال اینجاست که الان این پول‌ها کجاست. شما که قاضی بودید به جای دفاع از بیت‌المال چرا این حرف‌ها را می‌زنید.

وکیل متهم در پاسخ گفت: جعل را متهم ردیف اول انجام داده و موکل من جعلی انجام نداده است. البته اگر اینکه برای شما محرز شده موکل من جعلی انجام داده، ما بنشینیم و دیگر حرفی نزنیم.

وکیل متهم افزود: حرف اصلی ما این است که روند بازگرداندن بیت‌المال اینگونه نیست که شما پیگیری کردید. مگر با اعدام قضیه حل می‌شود؟

 قاضی مقیسه خطاب به وکیل متهم ردیف دوم گفت: ما می‌گوییم اموال دست هر کسی در داخل و یا خارج از کشور است باید بازگردانده شود.

فلاحتی  پاسخ داد: ما هم همین را می‌خواهیم.

قاضی پاسخ داد: آقای فلاح سی سال به نظام خدمت کردند در این پرونده هیچ کاری برای بازگرداندن اموال انجام نمی‌دهند و حتی یک قدم هم برنداشتند.

فلاحتی پاسخ داد: در شرایطی که روند رسیدگی دادگاه به این سبک است به جای اینکه وزارت اطلاعات و سپاه ما را این ور و آن ور ارجاع دهند، به دنبال برگرداندن اموال باشند.

در ادامه نجفی نماینده دادستان در پاسخ به وکیل متهم ردیف دوم گفت: وکلا و مسئولان شرکت نفت چندین راه برای بازگردانی اموال به خارج از کشور سفر کردند و جای تعجب دارد پرونده‌ای که سراسر آن اسناد جعلی محرز است و در مرحله تحقیقات وجود اسناد جعلی در آن اثبات شده و نقش آقایان شمس و فلاح در آن محرز شده است باز هم می‌گویید سندی وجود ندارد.

قاضی گفت: اسناد در پرونده موجود است اینجا زمین فوتبال نیست که شما یک چیزی می‌گویید نماینده دادستان چیز دیگری. اگر مدرکی غیر از این دارید نشان دهید و از وادی سخنرانی پایین بیایید.

در ادامه افشار وکیل دیگر متهم ردیف دوم در دفاع از موکلش در جایگاه قرار گرفت و گفت: اولا این پرونده تماما کیفری است استفاده از سند مجعول، پولشوئی تمام کیفری است بنده فقط می‌گویم یک دلیل برای محکومیت موکلم بیاورید. دادسرا 237 صفحه کیفرخواست برای موکلم نوشته است در صورتی که کل پرونده 218 جلد است.

وکیل شرکت نفت پاسخ داد: شمس به جعل متهم نشده است.

افشار پاسخ داد: بنده هم می‌گویم موکلم هیچ نقشی در خرید به نفت و پرداخت پول نقشی نداشته و هیچ دلیل و مدرکی برای محکومیت وی وجود ندارد.

قاضی مقیسه خطاب به وکیل متهم ردیف دوم گفت: شما 218 جلد پرونده مطالعه کردید؟

افشار پاسخ داد: خلاصه آن را خوانده‌ام.

قاضی گفت: شما پرونده را نخوانده‌اید پرونده 218 جلد است و هر جلد آن 200 تا 300 صفحه است آنها که کاغذ باطله نیستند تحقیقات پرونده هستند وقت بگیرید و پرونده را بخوانید. ادعا نکنید که مدرک وجود ندارد زمانی که پرونده را نخوانده اید که نمی‌شود دفاع کرد.

وکیل متهم ردیف دوم پاسخ داد: بنده سه ماه به دادسرا رفتم پرونده را خواندم و خلاصه نویسی کردم و خلاصه دفاعیات تمام وکلا را هم خواندم اگر بخواهید ریز پرونده را بخوانید یک سال طول می‌کشد. در کیفرخواست مطالبی بیان شده که باید دلایلی برای آن وجود داشته کیفرخواست باید مستدل و مستند باشد.

قاضی پاسخ داد: شما اگر نمی‌توانید از موکلتان دفاع کنید خودش بیاید و دفاع را ادامه دهد.

افشار پاسخ داد: این که در پرونده مطلبی وجود داشته باشند کفایت نمی‌کند. بنده از نماینده دادستان سوال می‌کنم ایشان پاسخ بنده را بدهند.

قاضی مقیسه گفت: اینجا جای سوال و جواب نیست.

وکیل متهم ردیف دوم پاسخ داد: هیچ موردی که موکلم در ان حضور داشته باشد و یا امضا کننده و یا نماینده و یا کارگزار برای خرید نفت باشد وجود ندارد که بنده از آن دفاع کنم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: موکلتان بارها گفته که کارگزار بوده بعد می‌گویید در هیچ کجای پرونده حضور نداشته است.

نماینده دادستان خطاب به وکیل متهم ردیف دوم پاسخ داد: خود متهم اقرار کرده که به نمایندگی از شرکت ایزو (شرکت طرف قرارداد با شرکت نفت) قرارداد فروش نفت را با شرکت فال بسته و پول را دریافت کرده است تمام موارد به معنی مشارکت در جرم است.

افشار در پاسخ بیان داشت: بنده نقش موکلم را در فروش نفت نمی‌گویم بلکه منظورم این است موکلم هیچ نقشی در خرید نفت نداشته است.

قاضی در پاسخ به این وکیل گفت: شما فقط تکرار می کنید هیچ دلیلی وجود ندارد. لطفا به مطلب دیگری بپردازید اگر مطلبی ندارید و آماده نیستید یک جلسه دیگر برای شما در نظر می‌گیریم تا آماده دفاع شوید.

افشار پاسخ داد: من آماده بودم.

قاضی گفت: ختم دفاع را اعلام نمی‌کنم باز به شما وقت می‌دهیم اما این نحوه دفاعیات فقط وقت دادگاه را می‌گیرد را قبول نداریم. همه چیز در پرونده موجود است از نماینده دادستان درخواست می‌کنم در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست متهم ردیف سوم قرائت کند.

کیفرخواست متهم ردیف سوم پرونده نفتی

در ادامه نماینده دادستان در بیان کیفرخواست متهم ردیف سوم گفت: حمید فلاح هروی فرزند علی چهل ساله متولد مشهد مقیم تهران شهرک غرب فاقد هر گونه سابقه کیفری و مدیرعامل شرکت هلدیینگ سورینت کیش است که به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشوئی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد 2524 میلیون ین ژاپن و پولشوئی به مبلغ 148 میلیارد یورو پول حاصل از عواید کلاهبرداری متهم شده است.

وی گفت: بابک زنجانی 60 درصد از سهام بانک اف آی آی بی و کنت را به مبلغ 8.5 میلیون دلار به بانک ملی واگذار می‌کند که از این بابت مبلغ 5 میلیون یورو را به فلاح می‌پردازد.

نماینده دادستان ادامه داد: در نامه تایید بابک زنجانی امضا سه وزیر از جمله وزیر سابق اقتصاد قاسم رستمی وزیر نفت و رئیس سابق بانک مرکزی وجود دارد نکته قابل توجه این است که تمام افراد از جمله دانشیار حضور حمید فلاح هروی و شمس را در این جلسه معرفی تایید می‌کنند و مدیران شرکت نیکو در دفاع از خود برای پرداخت پول به بابک زنجانی به امضای سه وزیر پای نامه بابک زنجانی استناد می‌کنند.

نجفی ادامه داد: 60 درصد سهام بانک اف آی‌آی بی به مبلغ 8.5 میلیون دلار از سوی بابک زنجانی به بانک ملی واگذار می‌شود و مجدد بانک زنجانی آن را به مبلغ 160 میلیون یورو خریداری می‌کند. امضای فلاح به عنوان جایگزین امضای زنجانی در بانک کنت و اف آی‌آی بی دارای اعتبار بوده است.

وی گفت: فلاح با معرفی بابک زنجانی به مدیران بانک مسکن 40 میلیارد تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت می‌کند و مدیران این بانک را متقاعد می‌کند که در بانک اف آی‌آی بی افتتاح حساب داشته باشند مسئولان این بانک نیز مبلغ 240 میلیون یوان چین یک مرتبه، 70 میلیارد ین دو مرتبه و 35 میلیون یورو یک مرتبه به این حساب واریز می‌کند تا زنجانی آنها را در مسیری که مسئولان بانک مسکن تاکید داشتند پرداخت کند اما زنجانی تنها بخشی از این مبالغ را پرداخت و بقیه را صرف مصرف شخصی می‌کند.

نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی می‌گوید مبلغ 444 میلیارد ین ژاپن را بابت خرید بخشی از سهام شرکت‌های تامین اجتماعی به حساب تامین اجتماعی نزد بانک مسکن در زمان مدیرعاملی سعید مرتضوی واریز کرده است و بابت آن از مرتضوی 5 فقره چک دریافت کرده که مشخص شده تمام این حواله‌های پرداختی جعلی بوده است.

نجفی ادامه داد: سابقه آشنایی بابک زنجانی با بانک مسکن به معرفی فلاح بازمی‌گردد حمید فلاح هروی بابک زنجانی را در خرید سهام شرکت‌های تامین اجتماعی کمک کرده و به موجب آن در تاریخ 27 آذر 91 مبلغ 444 میلیارد ین ژاپن را از طرف شرکت سورینت کیش بابت خرید این سهام پرداخت کرده است که حمید فلاح هروی این قرارداد را امضا کرده اما این مبلغ در حقیقت به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است با وجود آن 5 فقره چک از مدیرعامل سابق تامین اجتماعی (سعید مرتضوی) بابت ضمانت دریافت می‌کند و این چک‌ها بابت ضمانت به شرکت نفت می‌دهد.

نماینده دادستان گفت: حمید فلاح هروی دارای سمت‌های نایب رئیس شرکت هلدینگ سورینت کیش با حق امضا طبق آگهی روزنامه رسمی، نایب رئیس گروه هتل‌های سورینت کیش، نایب رئیس هواپیمایی قشم، عضو هیئت رئیسه شرکت هلدینگ پرواز بوده و در رابطه با شرکت های خارجی حمید فلاح هروی عضو هیئت امنای بانک کنت در تاجیکستان بوده است.

نجفی ادامه داد: در خصوص میزان پولی که حمید فلاح هروی دریافت کرده بر اساس متن ایمیل بابک زنجانی هروی به میزان 5 میلیارد یورو دریافت کرده است و قرار بود فلاح سه درصد درآمد کلیه شرکت‌های زنجانی را دریافت کند. همچنین 100 میلیارد تومان سهام بیمارستان پارسیان از طریق بهرام اسدی توسط فلاح هروی خریداری می‌شود و کلیه پول به این فرد پرداخت می شود اما بعدا مشخص شد که سند بیمارستان پارسیان جعلی بوده و از این بابت بابک زنجانی از بهرام اسدی و فلاح هروی شکایت می‌کند در مجموع حمید فلاح هروی در این پرونده به 5 اتهام فساد فی‌الارض، پولشوئی، مشارکت عالمانه و عامدانه در ضربه به نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت اچ کی و کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ 444 ین ژاپن و استفاده از 148 میلیارد و 138 میلیون دلار از عواید کلاهبرداری متهم شده است که به عنوان نماینده مدعی‌العموم از دادگاه درخواست محکومیت متهم و مصادره اموال وی به نفع کشور را دارم.

قاضی مقیسه به متهم ردیف سوم پرونده گفت: اگر آمادگی دفاع از خود را دارید در جایگاه قرار گیرید در غیر این صورت در جلسه بعدی می‌توانید از خود دفاع کنید.

حمید فلاح هروی گفت: این جلسه آمادگی دفاع از خود را ندارم.

قاضی مقیسه ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: رسیدگی به این پرونده در جلسه بعدی دادگاه که در تاریخ دوشنبه 9 مرداد برگزار می‌شود، ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۲:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
عجججب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
عجب کلاه برداری هایی؟ من سئوالم اینه مگه تامین اجتماعی حساب داری نداره؟ نمیشد پرسید این پول اومده تو حساب یا خیر؟؟؟؟ اینکه خیلی راحته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
...........................................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
پس فریدون چی میشه مگه قرارنبودمحاکمه بشه؟
آخرین اخبار