مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت:

حجاج ایرانی در اماکن عمومی تصویربرداری نکنند

حجاج ایرانی معطلی در فرودگاه عربستان همراه با کارهای تصویربرداری از چهره که برای اتباع همه کشورها کاری معمول و رایج است را بدون حساسیت تحمل کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قاسم نصیری مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت در همایش مسافران قبله در مصلی بقیة الله الاعظم دارالمومنین کاشان با اظهار خشنودی از حضور در جمع زائران حج تمتع سال 96 گفت: کم کردن دغدغه و نگرانی را در کاروان‌ها هدف حراست سازمان برای بهره گیری کافی حجاج  در این سفر معنوی با عنوان « امنیت در سفر» است.


وی با اشاره به اینکه ما و ریاست سازمان هفته گذشته آخرین مذاکره‌ را با وزیر حج عربستان بدنبال وجود نگرانی همه مردم، مسوولین و مجلس داشتیم گفت: نگاه‌ها و دیدگاه‌های خود را مبنی بر ایجاد تغییر رویه و رویکرد برنامه حج امسال با تغییر ولیعهدی این کشور انتقال دادیم که چه تمهیداتی برای زائران ایرانی در نظر گرفتند.


مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت با تاکید بر داشتن سعه صدر و صبوری به عنوان نخستین توصیه حراست سازمان حج و زیارت به حجاج ایرانی؛گفت:حجاج ایرانی معطلی در فرودگاه عربستان با کارهای تصویربرداری از چهره اتباع همه کشورها را که کاری معمول و رایج است و ممکن است برای جوان‌ها بشتر باشد بدون حساسیت تحمل کنند تا کار انجام شود.


نصیری،رعایت مضاعف و اهمیت بیشتر قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ساز مان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری توسط حجاج در حج امسال را خواستار شد و گفت:مطمئن باشید ایران با رعایت خوب این قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها حجی نمونه  را انجام میدهند.


وی استفاده کشور هند و مالزی از تجربه کارشناسان حج و زیارت ایران را برای برگزاری مدیریت حج بهتر کشور آنها در عربستان را تاکید کرد و گفت:پرهیز از حمل مواد مخدر و مجازات سنگین و قوانین سخت آن از دیگر مواردی است که داشتن آن برای زائر در فرودگاه علاوه بر باز ماندن از سفر، گرفتن گذرنامه، ابطال ویزا، بازداشت و زندان در کشور مقصد در بر خواهد داشت.


مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت، حذف محتواها و فیلم و عکس‌های خانوادگی و غیر ضروری از روی دستگاه تلفن همراه و لپ‌تاپ و فلش مموری‌ها را خواستارشد و گفت: حجاج از عکسبرداری و فیلم‌برداری از اماکنی مثل فرودگاه و ماموران بازرسی، قبرستان بقیع و بعضی مساجد خودداری کنند.


نصیری، در مورد «مچ‌بند راهنما» نیز که مثل ساعت در دست حجاج می رود گفت: تمهید استفاده از «مچ‌بند راهنما» فقط برای حفظ امنیت بیشتر زائران است که متاسفانه بد لیل  شناخت نداشتن و اطلاع رسانی درست تبلیغات سوئی از آن در فضای رسانه شد.


وی،تصریح‌کرد:این «مچ‌بند راهنما» مثل یک ساعت مچی پلاستیکی است که داخل آن به اصطلاح فناوری نوین امروز ، تراشه‌ای به نام «چیپ» در آن با اطلاعات شما اعم مشخصات سجلی، پرونده پزشکی، محل اقامت در مکه و مدینه، کروکی و آدرس محل شما بصورت آفلاین و هشدار برنامه ای که روی نرم افزار موبایل تهیه شده وجود دارد.


به‌گفته‌وی، به محض نزدیک شدن «مچ‌بند راهنما» نزدیک موبایلی که نرم افزار بر  روی آن نصب است؛ تمام مشخصات فرد اعم از اطلاعات شخصی، پرونده پزشکی و مشخصات کاروان وارد می‌شود.


مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت گفت:هر زمان زائر سالمندی با مشکل آدرس و نشانی روبرو شود خود را به امدادگران، مدیران و معاونین کاروان ها، مسوولین حج و زیارت و بعثه و گروه‌های پزشکی برساند تا کلید هشدار مچ بند راهنما روشن و مراتب به مدیر کاروان وی اطلاع داده شود.


نصیری،حضور 10 نفر از وزرات امور خارجه ایران به عنوان امور کنسولی برای پیگیری مسائل و مشکلات احتمالی و موارد مورد نیاز ما در عربستان را یادآورشد و گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چون کارها توسط مجموعه بعثه ، حراست و مسوولین مربوط به این امور نیز پیگیری می شود.


وی، با تاکید بر وجود مامورین امر به معروف و نهی از منکر عربستان در محل دفن ائمه مظلوم قبرستان بقیع گفت: حجاج از بوسیدن و برداشتن خاک که آنها به آن حساسیت دارند خودداری کنند تا درگیری ایجاد نشود و عده‌ای مغرض و تندرو که تمام همت خود را برای اختلاف و تفرقه‌ افکنی مصروف داشتند نتوانند سوء استفاده و جایی برای مانور خود پیداکنند.


به گفته‌وی، حجاج بسیار تامل و دقت کند که به هیچ وجه با این افراد و مامورین بحث و جدل نکنند و این فرصت را به آنها ندهندچون آنها سریع مباحثه را به مجادله تبدیل می کنند.


نصیری، پرهیز از تجمع جلوی بقیع، نمازخواندن پشت درهای بقیع، انداختن عریضه را تاکیدکرد و گفت: افزون بر وجود مامورین دوربین‌های الکترونیکی تمام رفت‌ و آمدها را کنترل و رصد می‌کنند زائران ادعیه و زیارات را در دلشان با حرکت از کنار قبور زمزمه کنند .


وی، رعایت قواعد، قوانین و مقررات حرمین شریفین را از الزامات حج برای زائران تاکیدکرد و گفت:پرهیز در استفاده از مهرنماز، رفت و آمد از مقابل نمازگزارن بویژه افراطی‌های دارای گرایش به جریان وهابی که رفتار خشن با شخص عبور کننده دارند، برهم زدن صفوف نماز گزاران، اقامه نماز فرادا هنگام نماز جماعت، بوسیدن مرقد شریف نبوی، گذاشتن قرآن روی زمین، نوشتن و یادداشت گذاشتن روی قرآن‌ها، بردن کفش بالای سر و روی در مسجدالحرام و مسجدالنبی (اهانت به ائمه می دانند) را از دیگر موارد قابل رعایت توسط حجاج برشمرد.


به گفته‌وی، همراه نداشتن طلا و جواهرات برای زنان را حتی‌الامکان برای پرهیز از دزدیده‌ شدن آن خواستار شد و گفت:اگر هم طلا و جواهرات و پول دارند به صندوق امانات هتل تحویل دهند و همراه خود به طواف و زیارت نبرند.


نصیری با انتقاد از فضای رسانه‌ای که در ایجاد نگرانی برای حج امسال ایجاد شده است گفت:امسال حج خوبی انجام خواهدشد.


وی، با  تاکید  به حساسیت در طواف برای جاهای شلوغ  نظیر حجرالاسود افزود:حجاج بویژه بانوان در این فضاهای شلوغ که با مردان تماس پیدا می کنند حضور نداشته باشند تا مشکلات عرفی شرعی ایجاد نشود.

انتهای پیام/پ

 

مشروح توصیه‌های لازم در رعایت قواعد و قوانین حج تمتع 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.