تمهیدات لازم را برای امنیت زائران اندیشیده شده است

امنیت یکی از شرایط استطاعت در حج است

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم گفت: تمهیدات و تعهداتی را برای اولین بار در طول تاریخ از عربستان گرفتند که امنیت، کرامت و عزت زائران ایرانی حفظ شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمد نقدی مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم (شامل استان‌های قم، همدان، کاشان، ایلام کرمانشاه و کردستان) ، در حاشیه همایش مسافران قبله در مصلی بقیة الله الاعظم دارالمومنین کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت:بعثه خوشبختانه بر اساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که علاقه‌مند بودند حج به حول و قوه حق امسال انجام شود بوسیله حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده، ولی فقیه حج تمهیدات لازم را برای امنیت زائران اندیشیده شده است و با هماهنگی که با ریاست سازمان و ملاقات با طرف سعودی داشتند تمهیدات و تعهداتی را برای اولین بار در طول تاریخ از عربستان گرفتند که امنیت، کرامت و عزت زائران ایرانی حفظ شود.


وی افزود:بحث حج خارج از دیپلماسی عمومی است دیپلماسی عمومی دست وزارت امور خارجه است و در همه جهان اینچنین است، اما حج نماینده، ولی فقیه و یک بحث مذهبی هست.


به‌گفته‌وی، طرف سعودی هم امسال بنادارد که بحث حج بحول و قوه حق امسال بدون تنش انجام شود، چون از نظر حیثیتی برای آن‌ها خیلی مهم است و عکس‌العمل دارد آن‌ها مورد اعتراض بودند که چرا ایرانی‌ها برای حج نمی‌آیند امسال بحول و قوه حق تمهیدات لازم اندیشیده‎شده‌است تا دو طرف رعایت کنند که بی تنش انجام شود.


مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در منطقه قم تصریح‌کرد: توصیه‌های لازم هم به زوار داده شد ه‌است که چطور رفتار کنند تا تنش‌های مذهبی بوجود نیاید؟، مسائل اختلافی بین شیعه و سنی بروز نکند و حساسیت‌برانگیز نباشد.


حجت‌الاسلام نقدی، با اشاره به خرسندی فراوان مراجع تقلید عظام نیز به دنبال تصمیم مقام معظم رهبری که حج دارد انجام می‌شود گفت:امنیت یکی از شرایط استطاعت در حج است که اگر بیم خوف و خطر در این سفر باشد استطاعت اشکال پیدا می‌کند، اما الان این احساس خوف و خطر برطرف شده و با تضمین‌هایی که طرف مقابل داده است دیگر نمی‌توان گفت: امنیت نیست.


وی اظهارداشت:قرارداد‌های بین‌المللی منعقدشده‌است و ۱۰ دیپلمات در شهر مکه و مدینه جده مستقر می‌شوندکه اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد مسائل پیگیری شود.


به‌گفته‌وی، اراده جدی دو حکومت و نظام در ایران و عربستان اینست که اتفاقی نیفتد.


حجت‌الاسلام نقدی، گفت:امسال ۸۵ هزار و ۶۰۰ نفر تعداد کل زائران ایرانی با افزایش ۳۰ تا ۳۵ حدود نسبت دو سال قبل است که تعداد ۶۰ هزار نفر بود به حج تمتع اعزام می‌شوند.


وی گفت: امسال ایران سهمیه را حدود ۳۵ درصدی افزایش داد در حالیکه کشور‌های دیگر ۲۰ درصد افزایش سهمیه داشتند.


به‌گفته‌وی، به‌طور میانگین نصف جمعیت حجاج ایرانی زن و نصف دیگر نیز مرد هستند که برای کاروان‌ها با جمعیت مساوی زن و مرد «روحانی» و «معین» گذاشته شده‌است، اما در بعضی کاروان‌ها که جمعیت زنان آن‌ها بالای ۵۰ درصد است بعثه «معینه» یعنی بانوی متخصص در مسائل مذهبی داده است.


حجت‌الاسلام نقدی، در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه پیش پرواز‌ها این دوسه روزه برای آمادگی هتل‌ها رفتند خاطرنشان‌کرد: اولین پرواز از روز نهم آغاز می‌شود و تا آخر مرداد ادامه دارد و باز گشت اولین کاروان به ایران نیز از ۱۴ شهریور است.

 

انتهای پیام/پ

 

افزایش سهمیه ۳۵ درصدی زائران ایرانی  در حج امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.