روستای کلپورگان سراوان دومین موزه زنده دنیا

روستای کلپورگان سراوان دومین موزه زنده دنیاست.

روستای کلپورگان سراوان دومین موزه زنده دنیابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، فرماندار سراوان در حاشیه بررسی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین المللی یونسکو از روستای کلپورگان سراوان گفت: سفالگری در این روستا ریشه در تاریخ و تمدن مردم این منطقه دارد.


درویش ناروئی افزود: با بیان اینکه سفال کلپورگان قدمتی 10هزار ساله دارد افزود: مردم این منطقه با این صنعت عجین شده اند و کار آنها مختص به کارگاه نیست.


وی ادامه داد: زنان علاوه بر کارگاهها در خانه هایشان نیز مشغول به سفالگری هستند.


وی بیان کرد: دختران و زنان این منطقه در همه رده سنی مشغول به کار سفالگری و سوزن دوزی هستند.


فرماندار سراوان گفت:علاوه بر فعالیت مردم روستای کلپورگان در صنعت سفالگری در حوزه های مختلف از جمله سوزن دوزی، موسیقی عرفانی و حصیر بافی مشغول به فعالیت هستند.

درویشی افزود: صنعت سوزن دوزی دیگر مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه این صنعت در بین اقشار مختلف مردم کشور نیز رواج پیدا کرده است.


وی با اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین المللی یونسکو در روستای کلپورگان به منظور بازدید برای ثبت جهانی این روستا افزود: با تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشکری کشور امید است این روستا به ثبت جهانی برسد.


وی بیان کرد: با ثبت جهانی کلپورگان که مورد توجه ارزیابان سازمان یونسکو نیز قرار گرفته است شاهد تحول عظیمی در حوزه صنایع دستی کشور خواهیم بود.


کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است.

 

انتهای پیام/گ

روستای کلپورگان موزه زنده دنیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار