کرمان؛

ایجاد شهر آفتاب در استان کرمان

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان در اوایل فرضیه ای بود که اکنون به نظریه تبدیل شده است، گفت: در استان کرمان یک کار خلاقانه ای انجام شده و مسئولیت توسعه در همه ابعاد استان را به بنگاه ها واگذار کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، اکبر ترکان صبح دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در سالن پیامبراعظم(ص) استانداری برگزار شد، افزود: مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان در اوایل فرضیه ای بود که اکنون به نظریه تبدیل شده است و دستاوردهای این طرح برای من آموزنده بود.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مسئولیت پرسنلی بنگاه ها نیز مطرح است، یادآورشد: بنگاه ها، مسئولیت اجتماعی را برعهده باید بگیرند و این در دنیا متداول است.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور اظهار کرد: در استان کرمان یک کار خلاقانه ای انجام شده است و مسئولیت توسعه در همه ابعاد استان را به بنگاه ها واگذار کرده است و بنگاه به دلیل آنکه سرمایه خودش است به نحو احسنت اقدامات توسعه ای را اجرا می کند.
ترکان نظام بانکداری را یکی از موانع توسعه کشور دانست و تصریح کرد: نظام بانکداری به دلیل فاصله گرفتن از بانکداری اسلامی و قیمت بالای تمام شده پول، به یکی از موانع توسعه کشور تبدیل شده است
وی سود علی الحساب، سود روز شمار و سود دادن به سپرده های حساب های جاری را از دلایل افزایش قیمت تمام شده پول برشمرد و خاطرنشان کرد: انرژی که کشور برای اقتصاد مصرف می کند بسیار غیر متعارف است، بطور مثال رشد اقتصادی ترکیه دو برابر کشور ایران است اما انرژی مصرفی آن نصف ایران است.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت مصرف داخلی کشور است که در اختیار پالایشگاه ها قرار می گیرد و روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز به مصرف روزانه کشور می رسد که 80 میلیارد دلار هزینه مصرفی نفت و گاز کشور است که اگر بتوانیم 10 درصد مصرفی این دو انرژی را کاهش دهیم، مانند این است که 10 میلیارد دلار صادرات داشته ایم.
ترکان به ظرفیت انرژی تجدید پذیر در کرمان اشاره و عنوان کرد: در جغرافیای ایران به دلیل آفتابی که وجود دارد، به ازای هر متر مربع 4 کیلووات ساعت برق می توان تولید کرد و در استان کرمان در هر متر مربع 5.5 کیلووات ساعت می توان برق تولید کرد.
وی سوق یافتن استان کرمان به سمت شهر صنعتی آفتاب را یک کار پرسود و اشتغال زا دانست و گفت: زنجیره های این حلقه باید در استان تکمیل شود که در این راستا پیشنهاد می شود یکی از پارک های استان کرمان به پارک آفتاب تبدیل شود.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور راه اندازی یک دانشکده آفتاب در استان کرمان را یکی از زنجیره های تکمیلی شهر آفتاب عنوان کرد و افزود: تولید 2 هزارمگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در میان مدت دور از انتظار نیست، قابل ذکر است که برخی از کشورهای اروپایی بالای 10 هزار مگاوات برق خود را از برق خورشید استفاده می کنند.

انتهای پیام/ی

ایجاد شهر آفتاب در استان کرمان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار