شیراز؛

مرمت عمارت دیوانخانه کریم خانی

عمارت دیوانخانه کریم خانی در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای حفاظت و صیانت از عمارت دیوانخانه کریم خانی این اثر تاریخی در مرحله چهارم مرمت قرار گرفت.

وی افزود: مرمت در قسمت‌های کف سازی و کف فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان احیاء سنگ فرش و گچ کاری بدنه و سقف اتاق تاسیسات زیرزمین، لایه برداری و تثبیت تزئینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، سنگ فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا صورت می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین اعتبار تخصیص یافته به مرمت عمارت دیوانخانه کریم خانی را بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: برای اتمام کامل طرح مرمت بنا، میزان ۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

عمارت دیوانخانه یکی از بنا‌های دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده و در گذشته به عمارت دیوانخانه کریم خان زند مشهور بوده است.

از مهمترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و بویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.

این بنا در ۲ طبقه و با مساحت ۸۴۰ متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده است و بنا بر منابع تاریخی بر جای مانده از عصر زندیه این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/ن

اختصاص اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال برای بازسازی عمارت دیوانخانه کریم خانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار