بازدید داوران جهانی از دارهای گلیم در سیرجان

داوران بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌منظور ارزیابی پروژه جهانی شدن سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم در حال بررسی وضعیت این مناطق هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،شب گذشته ارزیابان میراث فرهنگی کشور ، بهنام مطلق نامور معاون سازمان صنایع دستی و ویدا توحیدی کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی به همراه آقای کوین مورای  از کشور استرالیا و خانم غدا هیجاوی از کشور کویت از ارزیابان و نمایندگان صنایع دستی بین المللی و مسئولین و کارشناسان صنایع دستی وارد سیرجان شدند تا براساس برنامه های بین المللی و از قبل پیش بینی شده گلیم شیرکی پیچ شهرستان سیرجان را برای ثبت جهانی مورد ارزیابی قرار دهند .
این گروه امروز به همراه تعداد زیادی خبرنگار و عکاس نشریات استانی و محلی از ساعت 8 صبح کار خود را با جلسه شناسایی سیرجان و گلیم آغاز کردند که در ابتدای این جلسه فرماندار و سرپرست شهرداری سیرجان در سخنانی کوتاه به معرفی گلیم سیرجان تلاش مردم در راستای هنر بافندگی و آمادگی سیرجان برای ثبت جهانی گلیم و تقویت زیرساخت ها پرداختند.
سپس این گروه بازدید خود را ار فروشگاه های بزرگ گلیم در شهر سیرجان آغاز و بعد از آن وارد روستای ایزدآباد و مشاهده دارهای گلیم و بافت پشم به صورت سنتی شدند .
این ارزیابان به همراه مسئولین وارد روستای دارستان شده که با استقبال بی نظیر مردم روبرو شدند و از نمایشگاه بزرگ گلیم بازدید کرده و از دارهای فعال در خانه های این روستا بازدید کردند.
البته روستای دارستان که محل و مهد بافت گلیم از قدیم بوده و نام دارستان را هم به همین خاطر از صدها سال پیش به خود گرفته است که محل دار گلیم و بافت این فرش زیبای جهانی است.
برنامه کاری ارزیابان با بازدید و مشاهده فعالیت های دانشکده معماری گلیم ، هنرستان آموزشی گلیم ، کارگاههای متمرکز گلیم و حضور در اثر تاریخی باغ سنگی که آنجا هم دار گلیم در حال فعالیت است ادامه دارد .

قرار است برنامه پایانی آنان نشست کوتاه خبری در فرمانداری سیرجان عصر امروز برگزار و بعد از این نشست با استاندار کرمان هم دیدار داشته باشند.

انتهای پیام/ی

بازدید از دارهای گلیم در سیرجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.