رایزن فرهنگی ایران در داکار در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

اعطای بورسیه به دانشجویان سنگالی در رشته‌های نفت و گاز/ معرفی سینمای دینی ایران در داکار

عصمتی گفت: سنگال از باثبات‌ترین کشورهای آفریقایی و مرکز رفت و آمد دیپلمات‌ها و نمایندگان فعال سازمانهای بین‌المللی است.

استقبال سنگالی‌ها از سیدحسن عصمتی رایزن فرهنگی ایران در داکار در گفتگوی مشروح با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در داکار عنوان کرد: سنگال با جمعیتی 15 میلیونی در غرب آفریقا و کنار اقیانوس اطلس قرار دارد که 96 درصد جمعیتش مسلمانان صوفی مذهب هستند. صوفی به معنای کسی است که ملتزم به طریقت و شریعت و احکام اسلام است.

10 سال فعالیت رایزنی فرهنگی ایران در سنگال

وی با بیان اینکه سنگال یکی از امن‌ترین و باثبات‌ترین کشورهای آفریقایی و مرکز رفت و آمد بسیاری از دیپلمات‌ها و نمایندگان فعال سازمانهای بین‌المللی است، تصریح کرد: رایزنی فرهنگی ایران حدود 10سال است که در داکار فعالیت دارد.

 عصمتی با اشاره به اینکه ما دو شعار «دیپلماسی قرآنی» و «دیپلماسی قند پارسی» را در دستور کار داریم، افزود: سنگالی‌ها بسیار به قرآن علاقمند هستند و حدود 17 هزار دارالقرآن و موسسه قرآنی در این کشور دایر است.

حضور 1/5 میلیون حافظ کل قرآن در سنگال

رایزن فرهنگی ایران در داکار با بیان اینکه حدود یک و نیم میلیون حافظ کل قرآن در سنگال حضور دارند، اظهار داشت: سیستم آموزش قرآن در سنگال یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین سیستم‌های آموزش قرآن در جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه شعار «دیپلماسی قرآنی» رایزنی جمهوری اسلامی ایران در داکار از سوی رییس جمهور، وزرا و رهبران دینی سنگال بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، گفت: شعار قند پارسی هم با توجه به حضور 14 ساله دپارتمان زبان و ادبیات پارسی در دانشگاه‌های سنگال موجب شده تا در حفظ و توسعه جایگاه زبان فارسی در سنگال قدم‌های خوبی را برداریم.

عصمتی با بیان اینکه برگزاری نشستها و کلاسهای آموزش قرآن، ملاقاتها و تبادل هیات‌های علمی وارائه بورس‌های تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری از جمله برنامه‌های‌ ما در رایزنی فرهنگی است، اضافه کرد:برگزاری دوره آموزش پیشرفته تجوید قرآنی هم از عمده فعالیت‌هایی است که در راستای دیپلماسی قرآنی انجام داده‌ایم.

درخواست سنگالی‌ها برای برپایی کلاس‌های آموزش قرآن

 

رایزن فرهنگی ایران در داکار با اشاره به اینکه سنگالی‌ها در حفظ قرآن قوی هستند، اما در حوزه قرائت نیاز به آموزش دارند، تصریح کرد: دوره‌های آموزش قرآن از سوی ما و به درخواست خود آنها برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: حفظ وحدت امت اسلامی همواره به عنوان شعار اصلی‌ ما در گفتگوها و مذاکراتمان با سنگالی‌ها مطرح می‌شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه متاسفانه تصویر نادرست و ناقصی از ایران و تشیع در آفریقا و سنگال وجود دارد، گفت: تلاش داریم تصویر صحیحی از فرهنگ و تمدن ایران همراه با مکتب اهل بیت (ع) و مرجعیت علمی در سنگال معرفی کنیم.

عصمتی اظهار داشت: توجه به حضور جریانهای تصوف در سنگال، ظرفیت بسیار بزرگ تعامل صحیح بین مسلمانان و باور سنگالی‌ها به پرهیز از خشونت و نوع نگاه آنان به اسلام رحمانی از جمله نکاتی است که ما در برنامه‌های مدنظر قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم فعالیتهایمان را از داکار به سایر شهرها هم توسعه دهیم.

آموزش زبان فارسی در رایزنی فرهنگی ایران در داکار

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه اخیرا دوره مقدماتی و متوسطه آموزش زبان فارسی را در رایزنی فرهنگی راه‌اندازی کردیم، گفت: علاوه بر این برگزاری همایش روز زن در اسفندماه گذشته هم بسیار مورد استقبال سنگالی‌ها قرار گرفت.

رایزن فرهنگی ایران در داکار با اشاره به تبادل هیات‌های دانشگاهی و فراهم کردن فرصتهای مطالعاتی گفت: قرار است به زودی 10 بورس به  دانشجویان سنگالی در رشته نفت و گاز اعطا کنیم.

محصولات ایران در سنگال

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی نیز محصولات ایران خودرو و شیرین عسل در اینجا فعالیت خوبی دارند، خاطرنشان کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ارتباط خوبی با ایرانیان خارج از کشور دارد و سعی داریم با  هماهنگی‌های لازم فعالیت‌هایمان را پیش ببریم.

 عصمتی افزود: در طول سالهایی که رایزنی فرهنگی ایران در داکار فعالیت داشته قدم‌های  خوبی برای ارائه تصویر مثبت از ایران و انقلاب اسلامی برداشته شده است،‌ عنوان کرد: تلاش ما این است که به آشنایی دو ملت از فرهنگ وتمدن یکدیگر کمک کنیم تا صمیمیت و انس بیشتری بین مردم دو کشور ایجاد شود.

معرفی دستاوردهای سینمایی ایران در سنگال

وی با اشاره به تفاهمنامه‌های همکاری فرهنگی دو کشور گفت: ارتباطات فرهنگی ایران وسنگال دارای اهمیت زیادی است و اخیرا در حاشیه همایش قرآنی که در یکی از شهرهای سنگال برگزار شد به معرفی دستاوردهای سینمایی در حوزه قرآن از جمله سریالهای دینی تولید شده در ایران پرداختیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

رایزن فرهنگی ایران در داکار با بیان اینکه سنگال از زمینه‌های بسیار مناسبی برای معرفی فرهنگ ایرانی برخوردار است، افزود: فعالیت‌های فرهنگی باید پایه سایر ارتباطات بین دو کشورها  باشد، چرا که بدون آشنایی با فرهنگ‌ها نمی‌توان فعالیت اقتصادی و سیاسی درستی را انجام داد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.