اصفهان؛

احتمال از بین رفتن صنعت کشاورزی در استان اصفهان

اگر به مسائلی همچون گرد و غبار توجه نشود تا چند سال آینده ممکن است کشاورزی هم نباشد پس باید برای احیای گاوخونی همه باهم تلاش کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در برنامه گردهمایی انتقال تجربیات طرح الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار اظهار کرد: در حوضه آبریز گاوخونی مشکلات و مسائل محیط‌زیست پیچیده و در هم تنیده، حوزه‌ای که با توان اکولوژی محدود فراتر از ظرفیت روی آن بارگذاری شده است و این بارگذاری تا آستانه شکست پیش رفت.

حمید ظهرابی افزود: این فشار در دولت‌های قبل چند برابر شد و بدون توجه به پائین دست از بالا دست برداشت می‌شد؛ نتیجه این بارگذاری‌ها خشکیدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی بود؛ در منابع و مصارف رودخانه زاینده‌رود هیچ تعادلی نمی‌توان پیدا کرد و اختلاف در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: اولین روزی که مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان شدم در تالاب گاوخونی در شهر ورزنه گفتم که نا امید نیستیم و برای تالاب گاوخونی تلاش می‌کنیم که امیدها زنده شد، با مشارکت دستگاه‌های مربوطه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای احیای تالاب گاوخونی طرح‌ها را آغاز کردیم و در هفته جاری برنامه مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی را به تصویب ستاد استانی رساندیم.

وی با اشاره به گرد و غبار اخیر در اصفهان تأکید کرد: این گرد و غبار به شکلی شدت داشت که هوای اصفهان در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت و سرد شدن هوا از سمت شمال کشور باعث ایجاد باد در استان سمنان و استان اصفهان شد و در منطقه سجزی و برخوار به کانون‌های محلی نیز ورود پیدا کرد.

ظهرابی این گرد و غبار اخیر در استان اصفهان حجم زیادی از غبار را در شهر اصفهان به وجود آورد که در استان چهارمحال و بختیاری آثاری هم به جای گذاشت، امیدوارم به این هشداری که طبیعت داد به عنوان یک هشدار جدی نگاه شود و از هم اکنون برای حل این معضلات که گریبان گیر ماست، حرکت کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: با تصویب برنامه‌های زیست بومی به سمت بالا حرکت کردیم و به سمت اعتلای محیط‌زیست استان گام بر می‌داریم و در این زمینه نیازمند مشارکت همه بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی که یکی از بهره‌برداران این حوزه است، هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در پایان ابراز کرد: اگر به مسائلی همچون گرد و غبار توجه نشود تا چند سال آینده ممکن است کشاورزی هم نباشد پس باید برای احیای گاوخونی همه باهم تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار