شیراز؛

افزایش ۵۰ درصدی برداشت آنغوزه در نی ریز

بیش از ۱۰ تن شیره خالص آنغوزه در نی ریز تولید و روانه بازارهای خارجی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بنی اسدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی ریز گفت: با توجه به افزایش نزولات آسمانی، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰ تن شیره خالص آنغوزه در نی ریز تولید و روانه بازارهای خارجی شود.


وی افزود: شهرستان نی ریز با داشتن مساحتی بیش از یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار، بیش از ۶۲۴ هزار هکتار مراتع دارد و  دشت‌های وسیع و ارتفاعات زیاد آن، خواستگاه رویش گیاهان دارویی زیادی از جمله گیاه دارویی آنغوزه است.


بنی اسدی با بیان این که این گیاه دارویی در نوار شمالی ارتفاعات و دشت‌های بخش قطرویه، مشکان و آباده طشک رشد می‌کند، ادامه داد: آنغوزه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد مانند، زود بازده بودن، ارز آوری فراوان و اشتغال زایی مورد توجه این اداره قرار دارد.

 

وی اظهار داشت: برداشت این گیاه فقط با داشتن مجوز انجام و برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب می‌شود و هم اینک تن‌ها ۱۰ بهره بردار در کوه نی ریز مجاز به انجام این کار هستند.


بنی اسدی بیان کرد: در شهرستان نی ریز  ۱۳۰ مرتع وجود دارد که امسال هزار و ۱۰۰ هکتار از این مراتع زیر کشت گیاه آنغوزه یا کپه کاری رفته است.


وی گفت: شیره آنغوزه پس از خشک شدن به صورت صمغ گیاهی در طب سنتی مصرف می‌شود و بهای هر کیلو از این صمغ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال است.


بنی اسدی افزود: بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مراتع نی ریز به گیاه دارویی آنغوزه  اختصاص یافته است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی ریز از مردم  خواست با توجه به این که این نوع گیاهان در معرض انقراض قرار دارد و برای جلوگیری از برداشت بی رویه و غیرمجاز، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف اراضی، برداشت، بوته کنی به شماره رایگان ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند.

این گیاه دارویی در طول دوره چهار ماه آماده و برداشت آن از اوایل اردیبهشت تا پایان مرداد ادامه دارد.


گیاه دارویی آنغوزه با نام علمی Feruca Assafoetida، گیاهی است علفی چند ساله از خانواده Umbecciferae که ریشه آن ضخیم و گوشتی است و شیره‌ای سفید رنگ و بد بود دارد که در هوای آزاد سفت می‌شود.


شیره این گیاه، ضد انگل و کشنده کرم است و در صنایع دارو سازی و صنعت استفاده می‌شود.


آنغوزه  برای درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، رفع دندان درد، درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های تنفسی مانند آسم، سیاه سرفه و برونشیت کاربرد دارد.

انتهای پیام/ر

بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مراتع نی ریز به گیاه دارویی آنغوزه  اختصاص یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این که تصویر بنده هست در روستای بشنه نیریز فارس
آخرین اخبار