حکم قاضی آمریکایی: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نباید از ورود به خاک آمریکا منع شوند

در ادامه جدال قضایی بر سر ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور اسلامی به آمریکا، یک قاضی آمریکایی حکمی را صادر کرد که براساس آن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نباید مشمول قانون ضدمهاجرتی ترامپ شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، یک قاضی آمریکایی روز پنج‌شنبه، حکمی را صادر کرد که بر اساس آن، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و دیگر خویشاوندان ساکنان آمریکا، نباید تحت اجرای قانون ممنوعیت موقت مسافرت اتباع 6 کشور مسلمان به آمریکا، از ورود به خاک این کشور منع شوند.

این حکم که از جانب یک قاضی در هونولولو در ایالت هاوایی صادر شد، شکست قضایی دیگری برای برنامه دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا – به منظور اعمال سختگیری در سیاست مهاجرپذیری این کشور به شمار می‌رود.

ایالت هاوایی از این قاضی آمریکایی درخواست کرده بود حکم دادگاه عالی آمریکا که بخش‌هایی از فرمان اجرایی ترامپ درباره اعمال محدودیت 90 روزه در ورود اتباع 6 کشور عمدتا مسلمان به خاک آمریکا را احیا کرده بود، تفسیر کند.

وی در حکم خود، از نحوه تعریف روابط خانوادگی از سوی دولت آمریکا به شدت انتقاد کرد و آن را «متضاد با عقل سلیم» خواند.

وی در حکم خود نوشت: «به عنوان مثال، عقل سلیم می‌گوید پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از اعضای خانوادگی نزدیک به حساب می‌آیند. در حقیقت، آن‌ها نمود بارز روابط خانوادگی نزدیک هستند.»

با این‌حال، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرد. یک وکیل ساکن در ایالت هاوایی در صفحه کاربری توییتر خود این حکم را «یک پیروزی بزرگ» خواند.

رئیس جمهور آمریکا در چند روز گذشته ضوابط جدیدی را درخصوص درخواست صدور روادید برای اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و همه آوارگان تعیین کرده است که براساس آن این افراد می بایست ارتباط تجاری یا خانوادگی نزدیک با آمریکا داشته باشند.

این اقدام پس از آن انجام شد که دادگاه عالی آمریکا طی حکمی بخشی از فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را احیا کرد؛ فرمانی که به علت اعمال ممنوعیت علیه مسلمانان با انتقاد گسترده روبرو شده است.

در ضوابط جدید برای صدور روادید که در چند روز گذشته در اختیار سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا قرار گرفته آمده است درخواست ها برای صدور روادید از این شش کشور باید ارتباط با والدین، همسر، فرزند، پسر یا دختر بالغ، پسر خوانده، دخترخوانده یا خواهر و برادر را ثابت کند.

پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، خاله، نوه، عمو، دایی، برادر شوهر، برادر زن، شوهر خواهر، خواهر زن، خواهر شوهر یا دیگر اعضای فامیل از بستگان نزدیک برای دریافت روادید محسوب نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار