قاضی زاده هاشمی در همایش معاونین غذا و دارو مطرح کرد؛

در دولت یازدهم اقتصاد دارو مورد بی مهری قرار گرفت

وزير بهداشت با بيان اينكه در دولت يازدهم به اقتصاد دارو بى توجهى شد، گفت: اميدواريم در دولت دوازدهم به اقتصاد دارو بيشتر توجه شود.

در دولت یازدهم اقتصاد دارو مورد بی مهری قرار گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ظهر امروز در همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور مراسم معاونان غذا و دارو سراسر کشور که از صبح امروز در حال برگزاری است، اظهار کرد: در ۴ سال گذشته با کمبود دارو مواجه نبودیم که به معنی نبود مشکل نیست ولی دسترسی مردم به اقلام دارویی به ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه در ابتداى دولت یازدهم حتى در مورد واکسن هاى معمولى با مشکل مواجه بودیم، گفت: با حمایت هاى مالى صورت گرفته در ١٠٠ روز اول دولت یازدهم تامین دارو و بحران آن حل شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در کاهش واردات دارو و توسعه صادرات اقدامات خوبى در دولت یازدهم اتفاق افتاد و در زمینه اقتصاد مقاومتى در حوزه دارویى خوب عمل کردیم.

وی با بیان اینکه حوزه غذا و دارو همیشه پر حاشیه بوده، گفت: خوشبختانه کم حاشیه‌ترین سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم بود و رؤساى سازمان همیشه در معرض آسیب هاى زیادى بودند و به کرات موردحمله قرار مى گرفتند، اما به دلیل مدیریت در سازمان کمتر دچار حاشیه شدیم، اما بى حاشیه نبودیم و علت آن مربوط به حوزه مالى، سرمایه گذارى و مجوزهاى داده شده بر مى گردد.

هاشمی افزود: از ابتداى دولت هیچ وقت نگفتم که عارى از نقص هستیم، ما معصوم نیستیم و بهتر است همه بر طبق قانون عمل کنیم و اگر ایراد و اشکالى به وزارت بهداشت وارد بود بروند و به سازمان‌ها و دستگاه هاى نظارتى بگویند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: برخی خودشان را مافوق همه دستگاه‌های نظارتی می‌دانند و متأسفانه روال زشتی در کشور ما ایجاد شده که با دین و اخلاق ما و انسانیت سازگار نیست و دستگاه عدالتی هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اگر در فضای مجازی و رسانه‌ای کسی علیه من به عنوان وزیر بهداشت صحبت کند برخوردی صورت نمی‌گیرد و اگر بخواهم سراغ شکایت بروم و منصفانه عمل کنند چند سال طول می‌کشد تا به این موضوع رسیدگی شود، این موضوع برای من که وزیر هستم به این صورت است حالا ببینید برای مردم چگونه است؟

هاشمی تصریح کرد: به عنوان مثال در یک راهپیمایی افرادی بیایند و به بنده فحش بدهند و بروند ابزاری نداریم که این موضوع را ثابت کنیم و تازه اگر ثابت هم کنیم به جایی نمی‌رسیم همانگونه که می‌بینیم چند روزی است که بحث ماندن و رفتن مطرح است به خصوص وقتی کسی می‌بیند که آبروی خود را در میان گذاشته شاید از آبروی خود بگذرد، ولی از آبروی خانواده‌اش نمی‌تواند بگذرد، از منافع شخصی بخاطر انقلاب و اسلام می‌توان گذشت، اما نمی‌توان آسیب به بستگان خود را بپذیریم و این روال خوبی نیست که در کشور ما ایجاد شده و برخی منفعت طلب‌ها که کم‌توان نیز هستند اینگونه آسیب بزنند.

وی عنوان کرد: در حوزه غذا و دارو با اینکه طرح تحول نظام سلامت را شروع کردیم، اما کم حاشیه بودیم و خوشحالیم در روز‌های پایانی کمبودی مردم را آزار نداد، اما بعضی‌ها تلاش کرده و شیطنت کردند، ولی ما دست‌های پشت پرده را تا حدی می‌توانیم ببینیم، اما خوشبختانه این افراد جایی راه نبردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت یازدهم در حوزه غذا و دارو باید تصمیمات استراتژیکی گرفته شود، گفت: باید به دارو‌های ژنریک تولید داخل، نوسازی و بازسازی صنعت دارو و شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت دوازدهم توجه شود و در عین حال بازار‌های بزرگی از سوی تولیدکنندگان و سندیکا مورد هدف قرار گیرند.

وی افزود: خریداران خدمت اعم از وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید استراتژی مناسب در حوزه دارو داشته باشند و برای خرید کلی که در نتیجه آن بتوانند قیمت را پایین بیاورند و به منظور توجه به کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی برنامه و استراتژی‌های مناسب در نظر گرفته شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر پرداختی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی با این روال ادامه پیدا کند مردم آسیب می‌بینند و پرداختی با همین روال این نتیجه را دارد که کسی ارزان‌ فروشی نمی‌کند و در نهایت بر روی کیفیت دارو و تجهیزات پزشکی تأثیر می‌گذارد و تصور کنید مردمی که برای بیماری خود هزینه کرده و پزشک دارو یا تجهیزات پزشکی تجویز می‌کند اما دارو و تجهیزات از نوع مرغوب نباشد در آن صورت این مردم هستند که آسیب می‌بینند.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم همانطور که رییس‌ جمهور روز گذشته از فعالان حوزه سلامت خواستند تا با چشم باز و سعه‌ صدر عمل کنند شما نیز اینگونه عمل کنید زیرا مهم این است که انسان به تکلیف خود عمل کند و بداند که دچار حاشیه نمی‌شود و حضور و عمل او اثرگذار‌ است.

وزیر بهداشت یادآور شد: ما نیز اشکالات و ایرادات را نفی نمی‌کنیم، هیچ مسئول و مدیری در هیچ جای دنیا و کشور ما نباید اشکال را نفی کند اگر هم اشکالی وجود داشت نباید به مسئولان بی احترامی کنند قانون فصل الخطاب است، به دلیل آنکه حوزه سلامت با جان مردم در ارتباط است از شایعه و جوسازی برای یک دارو و تجهیزات پزشکی که می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد دست بردارند.

انتهای پیام/

باید به شرکت های دانش بنیان در دولت دوازدهم توجه شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۲۲:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
فقط دولت نهم
آخرین اخبار