توضیحات رئیس سازمان غذا و دارو درباره شیرخشک و برنج های وارداتی آلوده

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کنترل بازار دارو و تجهیزات و به خصوص تامین داروی بیماران خاص بر طبق مصوبات دولت بر عهده این سازمان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو و شبکه در کشور دستگاه نظارتی ایران در کنترل سلامت و ایمنی فراورده‌های مردم است و قانونا وظایفی داریم که سلامت مردم در گرو آن است و سلامت کالا‌های مصرفی بهداشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: طرح و پیگیری، کنترل بازار تجهیزات پزشکی در اختیار ما بوده و ما متولی این کار هستیم که بحث‌های حمایت از تولید داخل و قیمت و کنترل از نظر قانونا بر عهده ما است.

دیناروند با بیان اینکه حمایت از بیماران صعب العلاج وظیفه قانونی ما است که بخش‌های دیگری در مصوبات دولت بر عهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده، عنوان کرد: دستگاه حامی بیماران خاص و صعب العلاج  برعهده سازمان غذا و دارو بوده که اعتبار ارز و تامین داروی آنها از وظایف قانونی ما است.

وی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته در بیش از ۴ همایش بین‌المللی تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه غذا و دارو در اختیار سایر کشور‌ها قرار گرفته است و همچنین در خصوص بیماری‌های غیرواگیر در چهار همایش بین‌المللی سخنرانی از طرف نمایندگان کشورمان انجام شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تلاش‌های خوبی در زمینه کاهش مصرف نمک، همچنین حذف اسیدهای چرب ترانس با اجرای مصوبات متعدد انجام شده و بر طبق استانداردها مصرف مواد اولیه در برخی از نوشیدنی‌های پر مصرف اصلاحات خوبی انجام شده است و در صنعت مصرف شکر از ۱۴ گرم به ۱۰ گرم کم شده است.

کاهش مصرف اسید چرب ترانس به زیر ۲ درصد 

وی عنوان کرد: طی ۱۰ سال گذشته مصرف اسید چرب ترانس از ۱۰ درصد به زیر ۲ درصد رسیده است و این طرح در بسیاری از کشور‌های پیشرفته اجرا، اما در میانه راه با شکست روبرو شد که خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران این طرح اجرایی شده است.

دیناروند با بیان اینکه سازمان غذا و دارو طرح استفاده از چراغ راهنما بر روی مواد غذایی را آغاز کرده، افزود: در این طرح علاوه بر مردم سازندگان مواد غذایی متوجه خطرساز بودن مواد اولیه‌ خود بوده که صنعت نیز علاقمند به حذف عوامل آسیب‌رسان از مواد تولیدی‌ خود است و این یک نگاه جدیدی بوده که تأثیر خود را در بلند مدت نشان می‌دهد.

 وی در خصوص بلند مدت بودن تأثیرات طرح‌های حوزه غذا و دارو افزود: بخش خصوصی با سازمان غذا و دارو تعامل خوبی دارد و خیلی از مصوبات این سازمان با زور به بخش خصوصی تحمیل نمی‌شود و با آنکه آن‌ها در اقلیت بوده، ولی در تصمیم‌گیری‌های ما حضوری فعال دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگرچه برخی از افراد زمان گذشته را فراموش کرده‌اند، اما مردم ما به خوبی می‌دانند زمانی افرادی می‌گفتند که ما باید دست قاچاقچیان دارو را ببوسیم که جلوی بسیاری از کمبود‌ها را گرفته و دارو‌های مورد نیاز کشور را وارد می‌کنند، همچنین افرادی بودند که با استفاده از صنعت تجارت قطعات کامپیوتری داروی قاچاق به کشور وارد می‌کردند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه امروز بحران دسترسی مردم به دارو و هزینه‌های سنگین بیماران در چارچوب قانون و اختیارات دولت حل شد بطوریکه در سال ۹۱ کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات دارو داشته که متأسفانه این سال اوج بحران کشور در حوزه دارو محسوب می‌شد، در سال ۹۲ یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار دارو وارد کشور شد که ۴۰۰ قلم از دارو‌های مورد نیاز کشور را برطرف کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال ۹۴ واردات دارو در حدود یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرده، افزود: در مدت ۲ سال ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه دارو صرفه‌جویی شده است و دسترسی مردم به انواع دارو آسان‌تر و ارزبری در این حوزه کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ به دلیل مدیریت ضعیف تنظیم بازار و پیشگیری از بروز کمبود‌ها مجبور به واردات دارو شده بودیم و در آن زمان بیشتر سیاست درمانی دنبال می‌شد، اظهار کرد: برخی از ما خرده می‌گیرند که چرا در سال ۹۵ واردات سرم به کشور داشتیم که من در جواب به آن‌ها می‌گویم که در آن مقطع زمانی اگر این کار صورت نمی‌گرفت با یک بحران شدیدی کشور روبرو می‌شد و خوشبختانه باید به همه اعلام کنم که ما از بهمن ماه ۹۵ به فکر کمبود دارو در تابستان ۹۶ بوده‌ایم.

دیناروند با بیان اینکه سهم تولید دارو با افزایش حجم ریالی روبرو شده و در حال حاضر ۹۷ درصد دارو ساخت داخل است، افزود: این جهت‌گیری‌ها به سمتی پیش می‌رود که داروی وارداتی کاهش پیدا کرده و با آنکه قیمت دارو کم نشده هیچ مشکلی برای دسترسی مردم به دارو‌ها وجود ندارد که میانگین قیمت دارو‌های وارداتی در حال حاضر ۲۵ درصد بوده و تورم آن بین ۹.۷ تا ۹.۸ است.

وی با بیان اینکه قیمت‌های تولید داخل کشور اصلاح شده و قیمت دارو‌های وارداتی کم شده است، اظهار کرد: صرفه‌جویی ارزی، حمایت از تولید داخل باعث شده تا رضایتمندی مردم در حوزه دارو حفظ شود و بر اساس آمار وزارت بهداشت بیشترین رضایتمندی را در بین مردم کشورمان دارد، زیرا مردم ۳۰۰ میلیون بار به داروخانه و ۷ میلیون دفعه برای بستری به بیمارستان مراجعه و هیچ کمبود دارویی در خود احساس نمی‌کنند و همین مساله سبب شده تا میزان رضایتمندی مردم از وزارت بهداشت در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

دیناروند تأکید کرد: در شرایط فعلی فضای عملکردی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و در خصوص تجهیزات پزشکی خوشبختانه کار‌های خوبی صورت گرفته و در این حوزه شفاف‌سازی انجام شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ساماندهی حوزه تجهیزات پزشکی گفت: اصلاح فرآیند‌ها و ساماندهی مجموعه‌ها باعث شده تا ۳۵ درصد قیمت دارو کاهش پیدا کند بطوریکه قیمت استندهای قلبی در ۴ سال گذشته در حدود ۴ میلیون تومان بوده که خوشبختانه در حال حاضر تنها با یک و نیم میلیون تومان این روش درمانی انجام می‌شود و در چارچوب طرح تحول نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات خیلی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم افزایش خدمات شفاف‌سازی ما بیشتر شده و در همه حوزه‌ها و زمینه‌ها پاسخگوی مردم هستیم و با تشکیل کمیته‌های مختلف از هزینه‌های القایی جلوگیری شده است و در زمانی کم لطفی‌هایی به سازمان غذا و دارو صورت می‌گرفت، اما خوشبختانه امروز دولت و مجلس اعتماد کامل به این سازمان دارند و از ما حمایت همه جانبه می کنند. 

دیناروند با بیان اینکه اقدامات ترویجی براساس سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری انجام می‌شود، افزود: مجوز تجهیزات پزشکی چند برابر شده، اما این کافی نیست و متأسفانه در دانشگاه شهید بهشتی سلامت‌کده‌ای تشکیل، اما فرآورده‌های مجوز‌دار ما را استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تولیدات بدون مجوز به مقدار فراوانی دیده می‌شود، افزود: اگر ناملایمات و مرگ و میر‌ها، همچنین سختی‌ها در دنیا نبود لذت و خوشی موفقیت را هیچگاه احساس نمی‌کردیم که یکی از این موفقیت‌ها این است که در سال ۹۲ شیر خشک نوزاد وارد می‌کردیم، اما امروزه کنترل واردات و تأمین مواد به بهترین نحو صورت می‌گیرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد که همین مسئله باعث بروز صرفه‌جویی‌های خوبی در کشور شده است و قیمت شیر خشک در سال ۹۶ ارزان‌تر از سال‌های قبل است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال ۹۲ مجوز واردات شیر خشک داده شده اما در سال بعد شیر خشک غیر‌درمانی مخصوص نوزادان هیچ وارداتی به کشور نداشته است، اظهار کرد: تولید شیر خشک متابولیک برای کودکان روال عادی را طی می‌کند که توزیع الکترونیکی آن در حال حاضر شروع شده و بر اساس راه‌اندازی سامانه تولید و توزیع این نوع شیر خشک و همچنین میزان تجویز پزشک برای ما قابل رهگیری بوده که همین مسئله باعث صرفه‌جویی میلیاردی در سال شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح کنترل آلاینده‌ها از جلوی بسیاری از مشکلات گرفته شده و وضعیت ما در تصمیمات بسیار سازنده است بطوریکه سازمان بازرسی کل کشور تنها گزارش ما را در خصوص برنج‌های آلوده وارداتی و مسائل دارو قبول دارد، زیرا که ما تمام آزمایش‌ها را بطور دقیق انجام می‌دهیم و در سالیان گذشته جلوی واردات دهها تن برنج را گرفته‌ایم.

دیناروند با بیان اینکه دولت در همه سطوح به ما اعتماد دارد، افزود: متأسفانه افرادی در سالیان گذشته به علت مسئله واردات برنج های آلوده اتهاماتی را به ما زده و بازی‌های نامناسبی را در آوردند که خوشبختانه با حمایت دولت از این زمان بحرانی به خوبی عبور کردیم.

وی تصریح کرد: طرح LIMS یک کار بسیار بزرگی برای آگاهی مردم بوده که طی آن فرآیند آزمایش‌ها و کنترل برای ما و حتی مردم قابل ردیابی است و سامانه غذا و دارو هم که اطلاعات دقیقی از واردات در آن به کار رفته محصولات را بطور دقیق و سریع وارد کرده و این سامانه نشان‌دهنده شفافیت و پاسخگویی ما به مردم است و سلیقه‌های شخصی را حذف و بی‌طرفی ما را نسبت به مسائل مختلف کاملاً روشن می‌سازد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با وزارت صنعت و معدن و گمرک به صورت شبکه‌ای متصل هستیم، افزود: این سامانه یکی از بزرگترین دستاورد‌های این سازمان در جهت ردگیری و کنترل کار‌ها بوده و تصمیمات ما را کنترل می‌کند.

وی ادامه داد: یارانه‌های دارویی در سازمان بیمه‌گر رفته و کاملاً روند توزیع و قیمتش مشخص است و به دلیل اینکه با قیمت واقعی در داروخانه‌ها و با استفاده از یارانه دارویی به مردم عرضه می‌شود که داروی بیماران هموفیلی و خاص به وسیله کنترل‌های بیمه‌ای بدون هیچ مشکلی در دسترس مردم قرار دارد و قیمت دارو افزایش نداشته است.

دیناروند با بیان اینکه اعتبار سازمان غذا و دارو کم شده، اما خوشبختانه پشتیبانی ها افزایش یافته، اظهار کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها باعث شده که با وجود کاهش ۱۵ درصدی اعتبار سازمان غذا و دارو و افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در کنار وجود نرخ تورم، هیچگونه مشکلی در روند توزیع و دسترسی مردم به دارو تا به امروز وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ ما بحث اعتبارات و مشکل نقدینگی است، افزود: بدهی بیمه‌ها به شرکت‌های تولیدکننده،  زنجیره تأمین را دچار مشکل کرده است و متأسفانه بیمه‌ها در پرداخت‌هایشان عقب بوده و من امیدوارم که این چالش عظیم برطرف شود.

انتهای پیام/

 بدهی بیمه ها به شرکت های دارویی چالش تامین دارو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۲ تير ۱۳۹۶
چرا واردات روغن پالم فزایش یافته.
Saudi Arabia
منصور
۱۹:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تولید همبرگر و سوسیس یا کالباس و غیره از نظر ایشان ایا برای سلامتی مردم مفید هست ؟ اگر غذای مردم مشکل ندارد اینهمه سرطان از کجاست فقط از سیگار هست ؟ همه میدانند سرطان ناشی از جهش سلولی است که در نتیجه غذاهای صنعتی که دارای طعم دهنده ها و رنگ دهنده و نگهدارنده های شیمیایی و یا استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد شده حالا هم محصولات تراریخته یعنی تغییر ژنتیک داده شده هم به آن اضافه شده . خواهشمند است ایشان بفرمایند دقیقا چه چیزی را نظارت میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۳۲ ۲۱ تير ۱۳۹۶
برنج وارداتی اگر آزمایش و کنترل بشه جلوی خیلی بیماری ها گرفته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۶
مامردم ایران خواهش میکنیم ازمسؤلین غذا ،مواظب سلامتی غذایی مردم باشید؟؟! این چه وضعشه!!مشکلات مردم وهرچه زودتر حل کنید؟؟!!نسل جوان بااین مشکلات پیر شد؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار