محبوبی خبر داد:

کاهش 51درصدی قیمت دارو در کشور

عضو انجمن داروسازان ایران گفت: در چهار سال اخیر تلاش های بسیاری برای کاهش 50 درصدی قیمت دارو ها در کشور انجام شده است.

کاهش 51درصدی قیمت دارو در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرش محبوبی عضو انجمن داروسازان ایران در نشست خبری انجمن داروسازان ایران که امروز برگزار شد، درباره مشکلات موجود در حوزه داروسازی در کشور اظهار کرد: کنترل دارو کار بسیار سختی است به گونه ای که طی 39سال گذشته مشکلات زیادی در حوزه دارو داشتیم اما در چهار سال اخیر  تلاش های بسیاری برای کاهش 50 درصدی  قیمت دارو ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه بهترین دارو سازان در کشور ما هستند، مطرح کرد: 35دانشمند برتر در این حوزه داریم و داروسازان با این کار هم خدمات و هم علم ارائه و تولید می کنند.

محبوبی تصریح کرد: مسائلی چون ایجاد شغل که شورای رقابت مطرح می کنند یک عوام فریبی است در حالی که اگر بیمار پول نداشته باشد ما وظیفه داریم تا داروی بیمار را تامین کنیم و رقابت اصلا در این زمینه معنا ندارد، بنابراین تصمیم شورای عالی رقابت را به نفع سلامت مردم نمی دانیم.

عضو انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در طرح تحول سلامت کمترین دریافتی را داروسازان داشتند ولی بیشترین فداکاری ها را داشتند، عنوان کرد: در ۳۹ سال گذشته مشکلات بزرگی در حوزه دارو داشتیم، ولی همیشه سعی شده است کمبودهای دارویی به سرعت برطرف شود.

به گفته وی برای تاسیس داروخانه آیین نامه هایي وجود دارد که همه باید از آن تبعیت کنند، در حالی که از دیدگاه شورای عالی رقابت دارو در حکم کالا قرار می گیرد، که مجلس و دیوان عدالت نیز قوانین وزارت بهداشت را باطل نکرده اند.

انتقاد انجمن داروسازان تهران به مصوبه شورای رقابت

در ادامه مراسم محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران  با بیان اینکه بحثی که این روزها همکاران ما را در فضای داروسازی کشور ملتهب کرده است بحث ورود شورای رقابت به عرصه نظام داروسازی کشور است، گفت: این شورا در زمینه احداث داروخانه یک کار کارشناسی انجام داده و اعلام کرده که به واسطه نگرانی نسبت به موقعیت کاریابی فارغ‌التحصیلان داروسازی باید برخی ضوابط مربوط به فاصله و ضریب جمعیت در تاسیس داروخانه‌ها حذف شود.

وی افزود: ما به این نگرانی شورای رقابت احترام می‌گذاریم اما به نحوه ورود و دیدگاه این شورا منتقدیم زیرا که این شورا از انجمن داروسازان یا نهادهای صنفی متخصص برای تصمیمش نظرخواهی نکرده است چرا که اگر نظرخواهی می‌کرد متوجه می‌شد که قسمت اعظم بازار دارویی کشور در انحصار بخش دولتی است و اگر متوجه این موضوع می‌شد می‌توانست در کنار ما و با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای داروسازان پیش رود. متاسفانه ۶۰ درصد بازار دارویی کشور در انحصار بخش دولتی است. اگر شورای رقابت به جای بر هم زدن نظم امور به ما در امر آزاد کردن بازار دارو از انحصار دولت و سوق دادن این بازار به سمت بخش خصوصی ورود می‌کرد مشکلات بیشتری از داروسازان کشور حل می‌شد.

دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، ‌گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که سیاست‌های کلی نظام سلامت و شرح وظایف این حوزه از سوی وزارت بهداشت ساماندهی شود و سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو هم از اختیارات وزارت بهداشت است پس در این حوزه اصلا ورود شورای رقابت معنا ندارد زیرا با رقابتی کردن دارو، کشور به سمت مصرف القایی و بدون تجویز می‌رود این در حالی است که در سیاست‌های رهبری بر موضوع ممانعت از افزایش تقاضای القایی تاکید شده است.

دری با بیان اینکه در اکثر کالاهای رقابتی بحث تبلیغات وجود دارد، گفت: این در حالی است که قانون مقررات پزشکی می‌گوید که هیچ دارو و فرآورده پزشکی نباید تبلیغ شود و صاحبان حرف پزشکی و دارویی حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب مراجعه مکرر بیماران و تقاضای القایی شوند را ندارد بنابراین شورای رقابت باید به این مسائل هم توجه کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره معضلات داروسازی کشور، افزود: در حال حاضر صنعت داروسازی کشور و تمام شرکت‌های توزیع دارو به شدت دچار مشکلات مالی و اقتصادی هستند و این منجر شد که داروخانه‌ها هم دچار بحران اقتصادی فزآینده‌ای شوند. ما نگرانیم که توان اقتصادی محدود همکاران‌مان در زمینه تهیه دارو آنقدر کاهش یابد که نتوانیم داروهای مورد نیاز مردم را تامین کنیم و در نتیجه این موضوع، عرصه خدمت مخاطره‌آمیز می‌شود بنابراین باید بودجه‌های سلامت کشور به درستی دیده شود.

انتهای پیام /

از دیدگاه شورای عالی رقابت دارو در حکم کالا قرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار