حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

جراحی‌های غیرضرور زیبایی به پیکره سلامت خدشه وارد می‌کند/ لزوم ارائه بسته‌های رایگان سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت برای ایرانی‌ها گفت: باید بسته‌های رایگان سلامت برای اقشار کم درآمد جامعه از سوی دولت ارائه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری این وزارتخانه که صبح امروز در ساختمان مرکزی آن برگزار شد، درباره پزشكى سازى يا طب زدگى اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم مساله پزشکی ساختی یا طب زدگی است و اين بحث يعنى مسائل و مشكلات انسانى را موضوع پزشكى تلقى و با آن برخورد پزشكى كنيم.

وی بیان کرد: به طور مثال مسائل زيبايى مثل خط لبخند يا ظاهر بينى يا چاقى و تخليه چربى از جمله اين مسائل است که بسيارى از اعمال زيبايى، هزينه زا و داراى عوارض است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: موضوع پیری نيز از جمله موارد پزشكى سازى است كه برخى به دنبال درمان طبى و برطرف كردن چين و چروک و اعمال زيبايى هستند که با رعایت نکات بهداشتی و سلامتی می توان آن را به تعویق انداخت.

وی با بیان اینکه حاملگى نيز از موارد پزشکی سازی است كه آزمايشات ژنتيک غيرضرورى و تعيين جنسيت در خصوص آن انجام مى شود، گفت: حالات روانى و وارد شدن استرس ها و احساس رضايت از زندگى نيز قابل طرح است که بسیاری از مسایل ناشی اتقافات اجتماعی مثل فقر، بیکاری و  تجربه شده كه وقتى انتخابات كلانى برگزار مى شود و كانديداها سياه نمايى مى كنند، استرس مردم افزايش مى يابد و در نتيجه بايد عوامل موثر بر سلامت روانى را تصحيح كرد و نبايد سراغ پزشكى سازى رفت.

حریرچی عنوان کرد: مهم ترين علت موفقيت در برابر تصادفات، پيشگيرى است كه بر عهده حكومت هاست و قسمت ديگر تصادفات هم عامل انسانى است که سبب تحمیل هزینه بر کشور می‌شود.

 وی با بیان اینکه تمام كشورهاى جهان در حال مقابله با اين موضوع هستند و در انگلستان ٢٥.٧٥ درصد كسانى كه به مطب ها مراجعه مى كنند، بدون دارو بهبود پیدا می کنند، تصریح کرد: ما در استفاده از دارو هم پزشكى سازى را تعميم مى دهيم که بسيارى از اقدامات غيرضرورى باعث مى شود هزينه هاى غيرلازم افزايش يافته و نتوانيم اقدامات ضرورى پزشكى را انجام دهيم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از افراد در حوزه سلامت از نظام ارجاع خارج و به پزشک عمومی مراجعه کرده و دچار هزینه های کمر شکن در خدمات سرپایی شده اند، بیان کرد: دومين عامل هزينه هاى سلامت در كشور ما هزينه دندان پزشكى است كه اگر در زمان مناسب پيشگيرى مى شد، در حال حاضر شاهد اين هزينه ها نبوديم که نقش سياست گذار و توليت در هدايت به سمت خدمات صحيح بسيار مهم است و جامعه پزشكى نيز بايد به اين سمت برود كه خدمات ضرورى تر دريافت شوند.

حریرچی با بیان اینکه برخلاف تصور افراد هزینه های کمر شکن خدمات سرپایی بسیار زیاد است، افزود: در جامعه شهری ما خدمات سرپایی، دندان پزشکی، بستری، دارو و پاراکلینیک و سایر موارد بیشترین هزینه ها را در بردارد.

وی با تاکید بر اینکه پيشگيرى بايد در گام اول قرار بگيرد و بعد ارائه خدمات درمانى انجام شود، درباره راه هاى مقابله با هزينه هاى كمرشكن سلامت اظهار کرد: هزينه هاى كمرشكن سلامت در حال حاضر كمتر از ٢.٤ خانوارها است که يكى از مهم ترين علت آن کم بودن ظرفيت پرداخت خانوارها است.

حریرچی با بیان اینکه مهم‌ترین راه مقابله با این هزینه ها، اول تامین درآمد مناسب براى خانوارهاست، تصریح کرد: دومین راه مقابله این است که حکومت‌ها و دولت‌ها در مورد خانواده هایى که ظرفیت پایین دارند، بسته رایگان سلامت تامین کنند و برای اقدام بعدى باید وزارت بهداشت، سازمان هاى بیمه گر و مردم در انتخاب نوع دریافت خدمات به منابع مالى خود دقت کنند.

وی با بیان اینکه خانوارهاى فقیر که ١٠ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اگر ماهانه ٤٣ هزار تومان براى یک فرد خرج کنند، دچار هزینه هاى کمرشکن خواهند شد، افزود: با افزایش درامد خانوار، بهبود اقتصاد ملی و ارائه خدمات متناسب با سطح اجتماعی و اقتصادی مردم و همچنین تعامل وزارت بهداشت و مردم به سمت هزینه های مفید سبب کاهش هزینه های کمر شکن سلامت می شود.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.