از سود روز شمار دکه های سیگار فروشی تا تلاش‌های کم ثمر وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات!

مبارزه با دخانیات، هفته ای که هرساله با طرح شعار جدیدی برگزار می شود اما در بیشتر موارد هم تلاشها برای پیشگیری از استعمال دخانیات همچنان کم ثمر هستند، اما گره کار کجاست؟

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالهای زیادی است که اقدامات فراگیر برای مبارزه با استعمال دخانیات که تقریبا اولین قدم اعتیاد های خانمان سوز درایران و جهان است انجام می گیرد، اقداماتی که طی چند ساله اخیر از سوی متولیان نظام سلامت کشورمان علی الخصوص وزارت بهداشت پر رنگ تر شده اما چرا این همه برنامه و تلاش آنطور که باید ثمره قابل توجی نداشته است؟


علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت طی نشست خبری که 10 خرداد ماه سال جاری به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات برگزار شد، از مرگ سالیانه 60 هزار نفر در ایران به علت استعمال دخانیات ومرگ 900 هزار نفر دیگر به علت دود دست دوم سیگار در جهان خبر داده است.

به گفته وی سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم صرف دخانیات و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود از سوی دیگر اگر هواپیمایی سقوط کند نزدیک به 300 مسافر آن می میرند اما با  وجود آمار های سالیانه مرگ و میر  ناشی از استعمال دخانیات چرا همچنان عزم جدی برای جلوگیری از آن وجود ندارد؟

 از سود روز شمار دکه های سیگار فروشی تا تلاش‌های کم ثمر وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات!

 70 درصد درآمد دکه ها از سیگار است

علی عطا طاهری مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: در واقع یک سری موانع اجرای قانون وجود دارد که به نوعی از موفقیت چشمگیر برنامه های پیشگیری، مبارزه و حتی موفقیت در ترک دخانیات هم جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اجرای ممنوعیت فروش سیگار در دکه ها که با همت وزارت بهداشت و سایر دستگاه های مربوطه به عنوان مهمترین قدم برای کاهش استعمال دخانیات انجام شد، گفت: علی رغم اجرای چنین برنامه و دستور العملی، حدود یک ماه قبل بیش از 100 دکه دار حتی از شهرهای مختلف به پایتخت آمده و مقابل وزارت صنعت و معدن تحصن کردند و مدعی بودند که حدود 70 درصد درآمدشان از فروش سیگار به دست می آید و ممنوعیت فروش ضربه مالی سنگینی به آنها می زند.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اظهار تاسف و گله مندی از اینکه بازهم به خاطر یک صنف دهها نفر، جلوی فروش سیگار در دکه ها گرفته نمی شود و به نوعی تلاشهای وزارت بهداشت را نیز کم ثمر می کند ، مطرح کرد: از طرفی هزاران و میلیونها نفر دیگر هم هستند که واقعا نمی خواهند دکه ها جولانگاه فروش سیگار شوند و از این بابت نگرانند اما شاید نگرانی از تحصن هایی نظیر اقدام دکه داران و جلوگیری از برداشت های سیاسی از این موضوع ، راه فروش سیگار  را در این دکه ها دوباره باز کرد.

وی ادامه داد: رسالت جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بیشتر معطوف به مباحث پیشگیرانه است و به همین منظور بیشترین توجه و تلاشمان برای آموزش کودکان و نوجوانان و همکاری تنگاتنگ و خوب با وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از استعمال دخانیات در این قشر چه در حال و چه آینده متمرکز شده است.

دود دست دوم دخانیات در کمین جان 80 درصد مردم

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه با اظهار نگرانی از خطرات جدی استعمال دخانیات برای سایر افراد ، گفت : تقریبا 70 الی 80 درصد مردم در معرض خطرات مستقیم دود دست دوم حاصل از استعمال سیگار و قلیان قرار دارند، خطراتی که به طور جدی جان مادران باردار ، کودکان و اقشار آسیب پذیر را تهدید می کند، زیرا عوارضی همچون ، سقط جنین، مشکلات حاد و مزمن ریوی ، حساسیت های حاد تنفسی ، غلظت خون ، بیماریهای قلبی عروقی و حتی ایست تنفسی در این افراد نباید نادیده گرفته شود. 

طاهری اظهار کرد: متاسفانه انتخاب سبک زندگی  اشتباه ،پای قلیان و دود های سمی و مخرب آن را به گرد همایی ها و جمع های دوستانه خانوادگی حتی بین بانوان کشانده است به گونه ای که در برخی خانواده ها این تفریح خانمان سوز تبدیل به نوعی مسابقه خودمانی بر سر میزان پک و دودهای بیشتر شده و از سوی دیگر دود دست دوم و دست سوم این تفریح اشتباه در کمین جان سایر اعضای خانواده و فرزندان نشسته است.

 

از سود روز شمار دکه های سیگار فروشی تا تلاش‌های کم ثمر وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات!


 آمار های رسمی  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور حکایت از این دارد که تقریبا 90 درصد مبتلان به سرطان ریه سابقه سوء مصرف دخانیات داشته اند و به طور کلی اگر کسی از دوره نوجوانی مصرف دخانیات را شروع کند طول عمرش ۲۰ تا ۳۰ سال کاهش می‌یابد از سوی دیگر استعمال دخانیات شایعترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است، پیشگیری که وزارت بهداشت نیز به آن تاکید جدی دارد .

 افزایش مالیات خرده فروشی سیگار راهکار کلیدی مبارزه با دخانیات

ایرج حریرچی در ادامه با تاکید بر اینکه امسال نیز همانند سالهای اخیر هفته مبارزه با دخانیات را برگزار می کنیم ، گفت : اقدامات لازم را برای آگاه سازی مردم انجام می دهیم و آنها را در جریان خطرات استعمال کنندگان سیگار و قلیان و مواد مخدر قرار می دهیم زیرا مصرف کنندگان با ید بدانند که علاوه بر ابتلای خودشان به انواع بیماریها ، دود دست دوم حاصل از استعمال دخانیات و مواد مخدر و قلیان همسر، فرزندان و سایر افراد خانواده را نیز در معرض خطرات جدی قرار می دهند .

وی تصریح کرد: طبق توصیه ها و تاکیدات سازمان بهداشت جهانی و منابع علمی روز دنیا، افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار یکی از کلیدی ترین نکته های مبارزه با استعمال دخانیات است زیرا با اجرای این برنامه علاوه بر کاهش دسترسی به دخانیات، درآمد های حاصل از فروش این دخانیات نیز به علت افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای آسیب رسان به سلامت، کمتر می شود.

با وجود آمار های تکان دهنده استعمال دخانیات و مواد مخدر، شاید اقدامات پیشگیرانه همچون افزایش مالیات خرده فروشی سیگار و نظایر آن راه کار خوبی تلقی شود اما اجرای کامل و جدی تر قوانین حاکم بر مبارزه با استعمال دخانیات و مواد مخدر می تواند تیر خلاصی بر دیو خانمان سوز اعتیاد شود.

گزارش از فرشته برزگری

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح الله زرین
۰۲:۲۷ ۲۵ تير ۱۳۹۶
سلام گزارش خوبی بود ای کاش به علل فعالیت کارخانجات تولید سیگار در کشور هم می پرداخت
آخرین اخبار