رحمانی فضلی در نشست کالکان 2017 خبر داد

مقابله ایران با تروریسم در هر لباس و تفکری

وزیر کشور گفت: کشور ما متعهد است که با تروریسم در هر لباس و با هر تفکری مقابله کند.

مقابله ایران با تروریسم در هر لباس و تفکریبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست کالکان 2017 (بررسی سازوکارهای مبارزه با تروریسم) برگزار شد، اظهار داشت: خانواده شهدای تروریسم سند مظلومیت ما است و متعهد هستیم با تروریسم در هر لباس و تفکری که آزادی، صلح و امنیت کشور را تهدید می‌کند، مقابله کنیم.

وی افزود: تروریست یکی از مهم ترین جنایاتی است که جهان نسبت به آن حساسیت دارد.

وزریر کشور گفت: در سازمان های بین الملی از موضوع تروریسم به عنوان از بین برنده امنیت یاد شده است .

رحمانی فضلی تاکید کرد: ترورسیم و قاچاق به ویژه قاچاق موادمخدر دو روی یک سکه هستند. تروریست ها برای فعالیت‌های خود نیاز به منابع مالی دارند که یکی از منابع مالی آنها کشت و قاجاق موادمخدر است و با کشت و تولید و توزیع مواد مخدر امنیت را از بین می برند.

وی افزود: در شرایط حاضر جرایم سازمان یافته فراملی تهدیدی برای جهان و به ویژه بشریت به شمار می‌آید. وقوع این نوع جنایات و حضور عوامل آن در محدوده خارج از مرز کشورها این نوع جنایات را دارای خصوصیت فراملی کرده و این امر به عنوان یکی از معضلات اصلی دولت ها و سازمان های مختلف است تا در جهت حفظ و تامین امنیت بین الملی فعالیت کنند.

وزیر کشور ادامه داد: پدیده تروریسم یکی از مهم ترین جنایاتی است که مجامع بین الملی نسبت به آن حساسیت زیادی دارند.

رحمانی فضلی گفت: در تمام اسناد سازمان های بین الملی از جمله کنوانسیون ها به‌ صراحت از مقوله تروریست به‌عنوان ضرورتی جدی در مقابله با صلح یاد شده است.

وی افزود: اجزای تروریست که موجب شکل‌گیری آن می‌شود ویژگی‌هایی دارد که شامل عمدی بودن، خشونت‌آمیز بودن، هدف‌دار و وحشت‌آور بودن، پیروی نکردن از قواعد متعارف جنگ‌ها و تأکید داشتن بر رفتاری خاص در جامعه است.

* ریشه تروریست نوین، ایدئولوژی غیرعقلانی تکفیری است

وزیر کشور با اشاره به حملات 11 سپتامبر، حمله به متروی ترکیه، حملات تروریستی در ایران، سوریه و عراق گفت: همه این موارد نشان از تغییرات اساسی در اهداف و انگیزه، ابزار و جغرافیای ترور دارد و تروریست نوین ریشه در ایدئولوژی غیرعقلانی به ویژه تکفیری دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به ظهور تروریسم نوین در دنیا، مبارزه با این پدیده را خواسته همه مردم دنیا دانست و با اعلام افزایش فعالیت های تخریبی و همچنین جذب نیرو در باندهای تروریستی افزود: تروریست ها علاوه بر ایجاد ناامنی در جامعه در قاچاق اسلحه، مواد مخدر و غیره فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه تروریست جدید به دنبال افزایش تعداد قربانیان حوادث تروریستی است، تاکید کرد: درحالی‌که سران و عاملان تروریست سنتی، خواهان افزایش تعداد مشاهده‌کنندگان بودند، اما در ترور جدید سرکردگان گروه‌های تروریستی علاوه بر افزایش تعداد مشاهده کنندگان، خواهان نابودی تعداد زیادی از مردم هستند و به همین دلیل آنها خشن‌ترین شیوه‌ها را به کار می‌برند.

وزیر کشور با اشاره به فعالیت تروریست‌ها در برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی گفت: ترویج افراطی‌گری موجب گرایش افراد به باندهای تروریستی می شود، تروریست ها خواهان نابودی طیف وسیعی از مردم هستند و در تروریسم نوین تاکتیک مهم عملیات انتحاری است.

وی با اشاره به اینکه تروریست ها به دنبال کشتار وسیع و بیشترند و به همین دلیل دنبال سلاح هایی هستند که آثار مخرب زیادی را در بر داشته باشد، تصریح کرد: تروریست‌ها به دنبال وسایل کشتار جمعی ای هستند که در زمان اندک بیشترین آثار تخریبی را داشته باشند، هر چند استفاده از این وسایل تخریبی به معنی استفاده نکردن از وسایل کشتار معمول نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه در شرایط حاضر جرایم سازمان یافته تهدیدی برای جامعه جهانی است، گفت: هیچ یک از ادیان الهی به ویژه اسلام آنچه که در سوریه، عراق و غیره رخ داده را تأیید نمی‌کنند و اساس تفکر تروریست‌ها را به کلی تکذیب می کنند.

رحمانی فضلی افزود: امروز گروه‌های تروریستی برخلاف گذشته ساختاری بسیط و منعطف دارند و از فضای مجازی به خوبی بهره می‌برند.

*نماد قدرت دولت‌ها هدف گروه‌های تروریستی 

وی تصریح کرد: گروه‌های تروریستی توان مقابله با دولت ها را ندارند، از این رو نماد قدرت دولت‌ها را هدف قرار می دهند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تروریسم از منابع مختلفی نیاز مالی خود را تأمین می کند، عنوان کرد: متأسفانه این اقدامات مجرمانه گاهی با حضور نیروهای امنیتی، بین المللی و در مقابل چشمان آنان روی می‌دهد، این در حالی است که ایران تاکنون در امر مبارزه با جرایم سازمان یافته پیشگام بوده است، به طوری که در مسیر مبارزه با قاچاق موادمخدر بیش از 3 هزار و 800 شهید داشته ایم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره قربانی تروریسم بوده و این پدیده را در هر شکلی محکوم می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار