مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کار اهل قلم به رسمیت شناخته نشده است

کسانی که از راه نوشتن زندگی خود را می‌گذرانند، به یک ثبات و آرامش فکری و روحی نیاز دارند.

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دغدغه اصلی اهل قلم گفت: به هر حال جا دارد روز قلم را خدمت تمام کسانی که قلم می‌رانند و جهت آگاهی افزون‌تر جامعه ما تلاش می‌کنند تبریک بگویم. یکی از مشکلات بزرگ اهل قلم سرزمین ما این است که کار کسانی که از راه نوشتن زندگی خود را می‌گذرانند، در واقع به رسمیت شناخته نشده است. این افراد به یک ثبات و آرامش فکری و روحی نیاز دارند. اهالی قلم همواره با دغدغه‌ها و مخاطرات فراوان چه به لحاظ آزادی بیان چه به لحاظ تأمین معیشت مواجه بوده‌اند.

وی افزود: ارنست همینگوی، نویسنده معروف می‌گوید «نویسنده برای نوشتن یک اثر خوب باید خیالش از بدهی‌های یک سال آینده‌اش راحت باشد». جای دریغ دارد که بسیاری از نویسندگان و اهل قلم از این نظر در شرایط مناسبی قرار ندارند. حقوق مسلم این افراد در بسیاری از زمینه‌ها جدی گرفته نمی‌شود. مشکلات اهل قلم بی‌شمار است. علی‌رغم وعده‌های داده شده، قدم‌های چشمگیر و مناسبی که شایسته جامعه ما باشد در این باره برداشته نشده است.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به نقص در قانونگذاری به عنوان علت برداشته نشدن قدم‌های چشمگیر برای رفع مشکلات اهل قلم اظهار داشت: مدیریت فرهنگی ما به طور غالب در دست کسانی بود که دغدغه و تعهد لازم را در این زمینه نداشتند. با تساهل و تسامح از کنار این موضوع به سادگی عبور کردند. حقوق اهل قلم در موارد بسیاری توسط دستگاه‌ها و مدیران اجرایی نقض شده است و تلاشی از سوی این اشخاص برای احقاق حقوق اهل قلم انجام نشده است.

وی ادامه داد: اگر مدیران فرهنگی از جنس و سنخ فرهنگ بودند به طور قطع پیگیر مطالبات به حق اهل قلم بودند. در عمل شاهد این واقعیت دردناک هستیم که قصورهای نابخشودنی زیادی صورت می‌گیرد و این بی‌توجهی‌ها مانع از آن است که حقوق حقه اهل قلم به آنها تعلق بگیرد البته این مطالبه از سوی اهل قلم باید همواره مطرح شود. از سوی دیگر قانونگذاران جامعه ما باید این موضوع را در نظر بگیرند که احقاق حقوق اهل قلم و سامان دادن مدیریت فرهنگی کشور موجب ارتقای سطح فرهنگ و چهره جامعه ما در انظار جهانیان خواهد شد.

شرفشاهی خاطرنشان کرد: این قلمرو باید به دست کسانی که قدرت مدیریت، دغدغه و حساسیت لازم در این حوزه را دارند سپرده شود تا این افراد شرایط مطلوب‌تری برای اهالی قلم فراهم نمایند و باید توجه داشت که میراث نویسندگان برای همیشه برای این مرز و بوم باقی می‌ماند و آثار آنها سبب سربلندی جامعه ما در سطح جهان خواهد بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.