مَسکنی که قرار بود مُسَکِن شود؛

بی مهری مسکن مهر به متقاضیان در کهگیلویه وبویراحمد

ایجاد شرایط مناسب و ارائه تسهیلات از سوی دولت‌ها برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه بویژه طرح مسکن مهر در نگاه نخست، اقدامی قابل تحسین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ با ارائه مشوق‌ها، تسهیلات ویژه و یا اهدای زمین‌های ارزان قیمت اجرای طرح مسکن مهر در کشور آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری نه تنها گره از مشکلات این قشر حل نکرد بلکه اکنون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی دولت تبدیل شده است.

طرحی که قرار بود در استان کهگیلویه وبویراحمد جوانان، اقشار ضعیف، کم درآمد‌ها و مستاجر‌ها را خانه دار کند در برخی شهر‌ها به لحاظ ضعف برخی برنامه ریزی‌ها اکنون به خاری در چشم و استخوانی در گلوی متقاضیان و متولیان امر تبدیل شده است.

مهم‌ترین ضعف و مشکل مسکن مهر از نظر کار‌شناسان و دست اندرکاران تامین اعتبار آن و درعین حال مکان یابی نامناسب بسیاری ازاین پروژه، خدمات رسانی ضعیف و عدم کیفیت در سازه های این خانه هاست.

با وجود همه این مشکلات برجای مانده از قبل، اکنون تکمیل و بهره برداری اصولی و تحویل واقعی مسکن به برخی متقاضیان سرگردان اولویت نخست و البته فشاری است که بر روی دولت و همچنین مسئولان کهگیلویه وبویراحمد سنگینی می‌کند.

اسدی  یکی از شهروندان یاسوجی که مدت 5 سال است برای خرید مسکن مهر سروک اقدام کرده است به ما گفت:تاکنون موفق به دریافت مسکن خود نشده ام و هر وقت که برای پیگیری به مسئولان مربوطه مراجعه می کنم فقط وعده چند ماه آینده را به ما می دهند که سال ها از آن چند ماه می گذرد و ما هنوز باید منتظر بمانیم.

بی مهری مسکن های مهر، به متقاضیان در کهگیلویه وبویراحمد

محبوبه یکی از بانوان یاسوجی است که مدت یک سال است درخانه های مسکن مهر ساحلی یاسوج مستاجر است در رابطه با کیفیت این ساختمان ها به خبرنگار ما گفت:کیفیت ساختمان های مسکن مهر چنان پایین است که اگر مجبور نبودم هیچوقت راضی به زندگی در همچین خانه ای نمی شدم.

وی افزود: ما طبقه دوم ساختمان هستیم و وقتی حتی دونفر درطبقه سوم واحد بالایی با همدیگر صحبت می کنند ما صدای آنها را می شنویم چه برسد به اینکه مهمان داشته یا اینکه پرجمعیت باشند.

این بانوی خانه دار اضافه کرد:از نظر کیفیت شیر آلات و مواد ساختمانی هم می توان گفت بی کیفیت ترین مواد در ساخت مسکن های مهر به کار برده شده است و همین باعث می شود که اکثر صاحب خانه ها واحد های خود را اجاره دهند و خودشان در یک ساختمان دیگرمستاجر باشند.

در اجرای طرح مسکن مهر کیفیت فدای کمیت شد

احمد رضا خورشیدی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه وبویراحمد در گفت وگو با خبرنگارما گفت:مسکن مهر با یک اراده قوی و هدفمند در راستای خانه دارشدن قشرکم درآمد کشور در دستور کار دولت وقت قرار گرفت وبا توجه به اینکه طرح یک طرح ملی و از اولویت های دولت بود ،از یک حمایت جدی توسط دستگاه های اجرایی و برخی بانک ها برخوردار شد.

وی با بیان اینکه طرح توجیهی مسکن مهر با اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده بود طرح خوبی بود، افزود: در کنارهمه این موارد با رقابتی که در سایر استان ها ایجاد شد و ضرورت هایی که پیش آمد علی رغم اینکه می توانست نکات مثبتی داشته باشد متاسفانه تبعاتی را به همراه داشت.

خورشیدی اظهار کرد: ضرورت سرعت اجرای طرح در دولت وقت باعث شد که ازابتدای طرح در مراحل اولیه کارشناسی تا طراحی ، چیدمان مورد نظر وارائه خدمات تا حدودی کیفیت فدای کمیت شود.

 

بی مهری مسکن های مهر، به متقاضیان در کهگیلویه وبویراحمد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه وبویراحمد گفت: دراستان ما به تبع فشارهایی که به سازنده آمد وحذف پارامترهای نظارتی که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت گرفت فقط برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی ساخت مسکن مهر بود.

خورشیدی عنوان کرد: همین امر باعث شد که برخی از مراحل ساخت خانه های مسکن مهر در شرایط آب و هوایی و فصولی از سال انجام گیرد که مناسب ساخت و ساز نبود و همه این عوامل منجر به کاهش کیفیتی که مدنظر بود شد.

وی افزود: در استان کهگیلویه وبویراحمد همه این موارد به اضافه مصالح ساختمانی بی کیفیتی که گاها در اجرای این طرح استفاده و تاکید شد که پیشرفت فیزیکی ملاک باشد، نتوانست رضایت متقاضیان را جلب کند.

خورشیدی با بیان اینکه در وضعیت فعلی شاهد مشکلاتی در طراحی ها ، ساخت و سازها و عدم رعایت ضوابط شهرداری هستیم که کمبود آنها احساس می شود گفت:سایت ها و خانه هایی هستند که مدت ها نیمه کاره مانده و مدت هاست که مراحل اجرایی آنها متوقف شده است و سازندگان تهدات خود را بنا به دلایلی از جمله عدم پرداخت مطالبات و عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان اجرا نمی کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه وبویراحمد افزود:عدم بهره برداری به موقع باعث شد که مجموعه های مسکونی نگهداری نشوند و به مرور زمان فرسوده شوند

خورشیدی بیان کرد: در برخی از سایت های مسکن مهر در استان ما خانه هایی را می بینیم که هر کس برای اولین بار آنها را ببیند به این فکر می کند که مدت زمان طولانی است که از احداث آنها گذشته است.

 

 

بی مهری مسکن های مهر، به متقاضیان در کهگیلویه وبویراحمد

خورشیدی عنوان کرد: طرح مسکن مهر به عنوان یک طرح ملی یک سرمایه ملی بود حیف است به این شکل هزینه و اتلاف شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در مراحل اجرای یک ساختمان هم تامین اعتبارو هم تعهدات طرفین یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در اجرای آن است تصریح کرد: تعهد و مسئولیت پذیری می تواند در روند اجرای یک طرح تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی گفت:هر جای ضرر برگردیم نفع است و دولت باید در شرایط فعلی عزمی جدی برای تکمیل مسکن ها اقدام کندتا بیشتر از این هم سرمایه مردم و هم دولت هدر نرود.

پروژه مسکن مهراستان تا پایان شهریور ماه 96 بسته می‌شود

چندی پیش نویدموسوی در نشست جلسه مسکن ایثارگران، کمیته امداد و بهزیستی اظهار داشت: از یک هزار و 900 پروژه مسکن مهر غیرفعال در استان سال گذشته تعداد یک هزار و 300 واحد فعال شد.

معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سهم مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران در این واحدهایی که تا پایان سال واگذار می‌شود پیش بینی شده است و با رفع مشکلات انشعابات 950 واحد دیگر مسکن مهر تا پایان سال به این متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان در سال 93 رتبه 31  کشور را در واگذاری پروژه مسکن مهر داشت، تصریح کرد: سال 95 این استان جز10 استان برتر کشور در این زمینه بود و پروژه مسکن مهراستان تا پایان شهریور ماه 96 بسته می‌شود.

موسوی با بیان اینکه کمیته امداد، بهزیستی و مسکن مهر به ترتیب در اولویت واگذاری مسکن مهر قرار دارند، عنوان کرد: یکی از مشکلات تحویل مسکن به ایثارگران در این استان تمایل مردم به تحویل زمین به آنها است و با وجود مشکلات کمبود زمین این امر محقق نمی‌شود.

 

بی مهری مسکن های مهر، به متقاضیان در کهگیلویه وبویراحمد

تحویل ۱۷۹۰ واحد مسکن مهر درشهرهای مختلف استان

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه امسال پرونده مسکن مهر استان بسته می‌شود، تعداد کل واحدهای مسکن مهر درتعهد این اداره‌کل را ۵۱۱۵ واحد اعلام کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۳، ۱۷۹۰ واحد تحویل شده و ۱۲۲۱ واحد درحال واگذاری و ۱۱۱۲ واحد نیز آماده واگذاری است. ۹۹۲ واحد نیز هنوز تکمیل و تحویل نشده که ۸۵۷ واحد آن دردست اقدام است، ۱۱۴ واحد راکد مانده و ۲۱ واحد نیز درحال تعیین تکلیف هستند.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر راکد تعیین تکلیف شده دراستان افزون بر ۷۵ درصد است، افزود: پیشرفت فیزیکی واحدهای درحال تعیین تکلیف نیز افزون بر ۷۰ درصد است.

علیمردانی با بیان اینکه ۲۳۳۳ واحد مسکن مهر درکهگیلویه و بویراحمد آماده تحویل است، گفت: تا پایان شهریور امسال ۱۰۰۰ واحد آن تحویل داده می‌‌شود و طبق برنامه پیش‌بینی شده تا پایان شهریورماه آینده ۳۵۶ واحد دیگر و تا پایان پاییز ۹۶ نیز ۶۰۸ واحد تکمیل و تحویل داده خواهد شد.

استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود 703 هزار نفر دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.

گزارش از غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.