مردانی خبر داد:

از هر 10 بیماری عفونی 6 بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:طبق آمار‌ها از هر ۱۰ بیماری عفونی ۶ بیماری از حیوان آلوده به بیماری به انسان انتقال پیدا می‌کند.

از هر 10 بیماری عفونی 6 بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود مردانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین همایش نظام مراقبت انسان، دام و گیاه اطلاعاتی در خصوص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: زمانی جامعه ای سالم خواهیم داشت که یک سیستم بهداشت و درمان مناسب، محیط مناسب و حیواناتی سالم داشته باشیم و اگر این زنجیره به هم پیوسته دچار نقص نشود ما به هدف خود یعنی جامعه سالم می‌رسیم.

وی تاکید کرد: ایده wante در گرو دام و محیط سالم است زیرا طبق آمارها از هر 10 بیماری عفونی 6 بیماری از حیوان آلوده به بیماری به انسان انتقال پیدا می‌کند. برای مثال لئونوز نقش عمده‌ای در ایجاد بیماری در انسان دارد.

مردانی بیان کرد:‌ سندرم‌های مختلفی می‌تواند در بدن انسان ظهور پیدا کند که یکی از آن‌ها سندرم عفونت شدید تنفسی است که تشخیص آن از طریق سیاه سرفه، دیفتری، سیاه زخم تنفسی، پنومونی طاعون، سل و سایر ماکرو باکتروم‌ها تشخیص داده می‌شود، همچنین یکی دیگر از این سندرم‌ها سندرم تب است که در آن دمای بدن فرد 38 درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد و با یکی از علایمی همچون تشنج ، کاهش هشیاری، تحریک‌پذیری ، استفراغ مکرر و سردرد شدید همراه است و علائم نورولوژیک آن عبارتند از انواع مننژیت، ویروس‌هایی همچون عریان، آنفولانزا، آبله مرغان، مالاریای مغزی و غیره است.

وی ادامه داد: سندرم مسمومیت غذایی نیز با تهوع و استفراغ، شکم درد همراه است که راه‌های تشخیص آن از طریق مسمومیت با الکل ، سالمونلوز، باسیلوس فرنوز، استافیلوکوک و عوامل شیمیایی است.

مردانی اظهار کرد: سندرم اسهال حاد از نوع غیر خونی به گونه‌ای است که فرد حداقل سه بار دفع مدفوع دارد و همراه با علائمی مانند تهوع ، استفراغ و شکم درد است و راه‌های تشخیص افتراقی این سندرم از طریق وبا، سالمونلوز، عوامل شیمیایی، ویروس‌های نوروآک، آنفولانزا و غیره است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر سندرم‌ها  به سندرم سرفه مزمن اشاره کرد  و گفت: فرد سرفه‌هایی پایدار به مدت 2 هفته یا حتی بیشتر که معمولا همراه با خلط است دارد و راه تشخیص افتراقی آن از طریق استافیلوکوک طلایی ، پارا آنفولانزا، آنتروویروس‌ها، سیاه سرفه و غیره است.

وی در پایان در خصوص یکی دیگر از سندرم‌ها به نام سندرم مرگ ناگهانی اطلاعاتی ارائه داد و گفت: این بیماری با توقف نبض و تنفس برای بیش از 10 دقیقه همراه است که فاصله بین شروع علائم بیماری و وقوع مرگ کمتر از 24 ساعت است و راه تشخیص آن از طریق مننژیت، وبا ، عفونت شدید تنفسی، طاعون، مار گزیدگی و بیماری‌های ناشناخته است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار