تبریز؛

کارگاه ملی آشنایی با برآورد جمعیتی معتادان پرخطر در تبریز

کارگاه کشوری آشنایی با روش‌های برآورد جمعیتی گروههای پرخطر معتادان در تبریز شروع بکار کرد.

کارگاه ملی آشنایی با برآورد جمعیتی معتادان پرخطر در تبریزبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مکان یابی، تحلیل جمعیتی صحیح از جامعه معتادان و بررسی راه‌های افزایش کیفی و کمی خدمات رسانی به آنان از محورهای اصلی این کارگاه دو روزه اعلام شده است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این کارگاه با اشاره به جمعیت ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفری جامعه معتادان کشور گفت: ۶۷ درصد این جمعیت از مواد مخدر سنتی (تریاک و مشتقات آن) استفاده می‌کنند.
حاجبی افزود: بر همین اساس حشیش و مشتقات آن ۱۲ درصد، هروئین ۱۱ درصد و مت آمفتامین و محرک‌ها ۸ درصد جامعه مصرف مواد مخدر کشور را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۲۰۰ مورد مرگ ناشی از سو مصرف مواد مخدر در کشور به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد این میزان در مقایسه با قربانیان سال ۹۴ حاکی از افزایش ۸. ۶ درصدی دارد.
حاجبی افزایش کمی و کیفی مراکز خدمات رسانی به معتادان پرخطر از اولویت‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۰۴ مرکز ثابت و ۱۵۶ اکیپ سیار برای خدمات رسانی به جوامع پر خطر در کشور فعالیت میکنند.
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه کاهش چشمگیر در تعداد معتادان تزریقی را توفیقی چشمگیر برای دست اندرکاران کنترل اعتیاد قلمداد کرد و گفت: با کنترل جمعیت معتادان تزریقی و ارایه خدمات به این طیف توانسته ایم از شیوع بیماری‌های عفونی در گروه‌های پرخطر جلوگیری کنیم.
فتحی با تاکید بر مکان یابی صحیح برای احداث مراکز ثابت خدمات رسانی به معتادان را یک ضرورت دانست و گفت: جمع آوری و ارایه آمار صحیح در خصوص جوامع پرخطر هدف در مکان یابی صحیح این مراکز راهگشا خواهد بود.
علی تقی زادیه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر و ارایه خدمات روان درمانی به آنان را از دستاوردهای مسولان استانی در مبارزه با اعتیاد دانست و گفت: تمامی معتادان جمع آوری شده در این استان علاوه بر خدمات درمانی از مشاوره‌های روانپزشکی نیز برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.