عرب دایجست: خاندان حاکم در عربستان سعودی ثروت ملی را به یغما برده است

پایگاه انگلیسی «عرب دایجست» در گزارشی از عمق فساد خاندان حاکم در عربستان سعودی پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  پایگاه انگلیسی «عرب دایجست» که در زمینه خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت دارد، به گروهی از تناقضات در آمارهای اقتصادی دولت عربستان که در اینترنت منتشر شده است، پرداخت و اعلام کرد این تناقضات، اتهامات در خصوص اینکه خاندان حاکم سعودی، ثروت ملی این کشور را به یغما برده است، تقویت می کند.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی گامی را در اصلاح برنامه اقتصادی به منظور شفافیت هرچه بیشتر برداشته است که از سوی صندوق بین المللی پول مورد تحسین و استقبال قرار گرفته است.

در گزارش صندوق بین المللی پول که در 17 مه منتشر شده، آمده است: «ما شدیدا از گامهای اخیری که برای افزایش شفافیت در خصوص سیاست های مالی برداشته شده، استقبال می کنیم. این مسأله از طریق انتشار برنامه بودجه و گزارش بودجه در خصوص سه ماهه اول سال صورت پذیرفته است.افزایش شفافیت به تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی کمک می کند به نحو بهتری برای سرمایه گذاری و اتخاذ تصمیم مناسب برای استخدام عمل کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است: اما در همین زمان، مسائل عجیبی در خصوص اطلاعات رسمی اقتصادی عربستان سعودی که بطور آنلاین منتشر شده، بوقوع پیوست؛ مسأله ای که پرسش ها در خصوص وضعیت واقعی اقتصادی عربستان را برانگیخته است.

اداره کل آمار عربستان سعودی چندی پیش گزارش سالیانه خود در ارتباط با سال 2016 که شامل ارقام درآمد عربستان بود را منتشر کرد که نشان می داد این رقم بسیار بیشتر از آن میزانی است که قبلا منتشر شده بود.

طبق ارقام جدید، درآمد فعلی دولت سعودی در سال 2016 معادل 1038 میلیارد ریال سعودی یا به تعبیری دیگر برابر با 227 میلیارد دلار است. این رقم تقریبا 140 میلیارد دلار (تقریبا معادل دوبرابر) عددی است که پیشتر اعلام شده بود.

ارقام جدید اعلام شده از سوی اداره کل آمار سعودی، بسیار بالاتر از رقمی است که پیشتر در ارتباط با درآمدهای غیرنفتی عربستان سعودی مطرح شده بود. پس از این آمارهای جدید، فعالان سعودی نگاه ها را بوسیله شبکه های اجتماعی به این تناقضات متمایل ساختند و این مسأله سبب شد اطلاعات انتشار یافته در پایگاه اداره آمار عربستان بلافاصله تغییر کند و با آمار رسمی سابق هماهنگ شود.

اما این تغییر در تمامی اسناد اعمال نشد. منتقدان دولتی عربستان می گویند این ارقام نشان دهنده آن است که عملیات اختلاس در بالاترین سطوح خاندان حاکم رواج داشته و مبالغی که هرساله در بودجه اعلام نمی شود به 500 تا 600 میلیارد ریال سعودی ( یعنی حدود 133 میلیارد دلار) می رسد.

عرب دایجست همچنین می نویسد: از زمانی که عربستان نظام مالیات ها و اقدامات ریاضتی را در سال 2015 به اجرا درآرده است، سعودی ها وقت خود را درباره این مسائل داخل فضای مجازی می گذارانند.

در نوامبر 2016، یک اقتصاددان سعودی به نام دکتر حمزه سالم، مطلبی را در اینترنت منتشر کرد که مانند شعله‌ور کردن آتش بود. عنوان مطلب وی این بود: حقیقت ناپدید شدن یک تریلیون دلار از خزانه دولتی چیست؟

وی در مطلب خود اعلام کرد طبق ارقام دولتی، مبلغی به میزان 1.1 تریلیون ریال سعودی ( یعنی معادل 267 میلیارد دلار) از خزانه دولت در کمتر از 18 ماه ناپدید شده است. پس از مدتی به وی تهمت افترا زده شد؛ اما با راه افتادن کمپینی در توییتر و با استفاده از هشتگ ( یک تریلیون) که نشان دهنده خشم ملی بود، این اتهام از وی سلب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار