ترکیه ورشکستگی شرکت سازنده «سد کمال‌خان» افغانستان را تکذیب کرد

سفارت ترکیه در نامه‌ به وزارت امور خارجه افغانستان ورشکستگی شرکت سازنده سد کمال خان را رد و گزارش وزارت اقتصاد در این باره را نادرست خوانده است.

ترکیه ورشکستگی شرکت سازنده «سد کمال‌خان» افغانستان را تکذیب کردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در چهار ماه گذشته چندنامه رسمی درباره وضعیت مالی شرکت سازنده سد «کمال خان»، بین سفارت ترکیه، وزارت امور خارجه، وزارت انرژی و آب و کمیسیون تدارکات افغانستان رد و بدل شده است.

سفارت ترکیه در آخرین نامه رسمی درباره ورشکسته نبودن شرکت پمتک نوشت: سفارت از وزارت امور خارجه افغانستان تقاضا می‌کند که همه‌ این اسناد را به مقام‌های مربوط آن بفرستد و نگرانی‌ما را در این باره در نظر بگیرد.

سفارت ترکیه با نامه درج شده وزارت اقتصاد در هفدهم آوریل موافق نیست و آنچه در این نامه نوشته شده را درست نمی‌داند.

این سفارت در نامه رسمی تاکید کرد که شرکت پمتک به طور قانونی ثبت است و در وضعیت ورشکستگی قرار ندارد.

وزارت خارجه افغانستان نیز در نامه‌ به وزارت اقتصاد نوشت: سفارت ترکیه در یاداشت خویش به جواب وزارت اقتصاد نوشته که شرکت پمتک دارای مجوز قانونی بوده و در حالت ورشکستگی قرار ندارد.

همزمان وزارت انرژی و آب می‌گوید که شواهد و اسناد رسمی نشان می‌دهد که شرکت سازنده سد کمال خان در حالت ورشکستگی قرار ندارد و این شرکت ۵ درصد کار پروژه سد کمال خان را پیش برده و به کارش ادامه می‌دهد.

سد کمال خان از سدهای مهم در حوزه‌ رودخانه هلمند است که به گفته‌ وزارت انرژِی و آب با ساخته شدن آن تاثیرهای بسیار شگرف در کشاورزی و تولید برق در جنوب غرب افغانستان به وجود خواهد آمد.

سد کمال خان در ۱۸ کیلومتری شمال ولسوالی چاربرجک ولایت نیمروز و بر دریای هلمند ساخته شده است؛ این سد ۹۵ کیلومتر از شهر زرنج مرکز نیمروز فاصله دارد.

کار ساخت سد کمال خان با طرح سه مرحله، در سال ۱۳۴۵ آغاز شد اما پایان نیافت سپس در سال ۱۳۹۰ از سر گرفته شد. پس از آن کار مرحله دوم ساخت این بند، در سال ۱۳۹۴ پایان یافت.

بخش سوم سد کمال خان با هزینه ۷۸ میلیون دلار از بودجه توسعه‌ دولت افغانستان ساخته می‌شود که با تکمیل‌شدن این پروژه‌ ملی، ۸۰ هزار هکتار زمین آبیاری و ۹ مگاوات برق تولید خواهد شد.

تلویزیون یک افغانستان نوشت: پس از پایان مرحله سوم ساخت سد کمال خان، آب رودخانه هلمند تحت کنترل دولت افغانستان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

پایان مرحله سوم ساخت سد کمال خان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار