اعتراض نماینده زابل در مجلس ایران به ساخت سد جدید بر رودهیرمند

نماینده مردم زابل در مجلس ایران در تذکری به ساخت سد جدید بر روی رودخانه هیرمند از سوی افغانستان اعتراض کرد.

اعتراض نماینده زابل در مجلس ایران به ساخت سد جدید بر رودهیرمند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، احمدعلی کیخا پیش از پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی گفت: اخیراً در رسانه‌ها آمده است که افغانستان با شرکتی ترکیه‌ای برای اجرای فاز دوم سد کجکی قرارداد بسته است.

وی ادامه داد: وزیر آب و انرژی افغانستان نیز پیش از این گفته بود که با احداث سد کمال خان آب هیرمند را کنترل می کند، لذا انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران جدی تر به این مساله ورود و تکلیف مردم را روشن کند چرا که باعث مهاجرت سیستانی‌ها شده است.

اضافه می‌شود قرارداد ساخت فاز دوم سد برق کجکی در ولایت هلمند دهم میزان/ مهر میان حکومت افغانستان و شرکت ترکی اجراکننده این پروژه، به امضا رسید. این قرارداد از سوی علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و سلیمان سلیو رییس شرکت ۷۷ ؛ در ارگ ریاست جمهوری امضا شد و در جریان آن رییس جمهور غنی، وزیران مالیه، شهرسازی و انکشاف دهات و همچنان سفیر ترکیه در کابل حضور داشتند.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در جریان امضای این قرار داد گفت که این پروژه یک آغاز خوب برای شرکت خصوصی در امر سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق است. وی اضافه کرد: افغانستان از نگاه تولید انرژی در تضاد با منافع هیچ کدام کشور همسایه قرار ندارد.

قرار است پروژۀ فاز دوم بند کجکی طی سه‌سال آینده تکمیل شود شرکت ۷۷ ترکی حدود ۱۷۰ میلیون دلار را در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. سد برق کجکی در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸ توسط یک شرکت امریکایی تنها یک فاز آن ساخته شده بود و قرار بود با تکمیل فاز نخست آن، فاز دوم نیز ساخته شود اما به دلیل جنگ‌ها این امر تحقق نیافت.

براساس معلومات وزارت انرژی و آب در حال حاضر بند کجکی ظرفیت تولید ۵۱ مگاوات انرژی برق را دارد که با تکمیل‌شدن بخش دوم آن، این ظرفیت به ۱۵۰ میگاوات افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود در صورت تکمیل‌شدن بخش دوم سد کجکی یک میلیارد متر مکعب آب نیز ذخیره خواهد شد و یک صدهزار هکتار زمین را آب ‌یاری خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار