بهشتی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حکم علیه بنیاد علوی اتهامی واهی است/ایران در دادگاه استیناف شکایت تنظیم کند

تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: حکم علیه بنیاد علوی قطعی نیست و ایران می‌تواند در سطح بالاتر اعتراض و تقاضای استیناف دهد.

حکم علیه بنیاد علوی اتهامی واهی است/ایران در دادگاه استیناف شکایت تنظیم کندحسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران درباره رای دادگاه آمریکا در مورد ساختمان بنیاد علوی اظهار داشت: با سقوط رژیم پهلوی در ایران، «بنیاد پهلوی» که در آمریکا فعال بود به «بنیاد علوی» تغییر نام داد و هیات امنا و مسئولان آن که پیشتر ساکن آمریکا بودند و با ایران ارتباط داشتند کم‌کم این بنیاد را به بنیادی مستقل تبدیل کردند.

تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: با گذشت زمان طرف‌های آمریکایی ادعا کردند که این بنیاد به دور زدن تحریم‌ها کمک کرده و به‌همین دلیل اموالش را مصادره و به افرادی که به دلایل واهی از ایران شکایت داشتند، اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه معلوم نیست ادعاههای پوچ و بی‌اساس مانند دست داشتن ایران در حادثه یازده سپتامبر در کجا ثابت شده گفت: تمام گزارش‌های خبری و اطلاعاتی که از این حادثه چاپ شده عوامل سعودی را متهم می‌کند. 

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه آنان ادعا می‌کنند بنیاد علوی قبلا با بانک ملی در ارتباط بوده و این بانک شرکتی را در آمریکا تاسیس کرده و در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته است، تصریح کرد:  بنیاد علوی صرفا کار فرهنگی انجام داده و خدماتش فرهنگی بوده و وکیل این بنیاد هم  اثبات کرده تبلیغ این موسسه بیشتر در حوزه اسلام، فرهنگ اسلامی و خدمت به جامعه آن‌جاست و در مقابل اسلام تندی که از سوی عربستان تبلیغ می‌شود، یک اسلام میانه رو را ترویج می‌کند.

تحلیلگر مسائل بین المللی اضافه کرد: فعالیت بنیاد علوی متمرکز بر فعالیتهای فرهنگی است منتهی آنها در دادگاه اول بنیاد علوی را محکوم کردند و بنیاد هم وکیل گرفت و اعلام کرد: این دادگاه هیات منصفه نداشته و در دادگاهی بدون هیات منصفه قاضی نظر شخصی اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: دادگاه جدید با هیات منصفه هم برگزار شد که متاسفانه رایی را بر این مبنا که بنیاد علوی در نادیده گرفتن تحریمها در سال 1995 یعنی قبل از موضوع برجام نقش داشته صادر کرد.

بهشتی‌پور گفت: اتهام علیه بنیاد علوی اتهامی واهی است و اکنون تنها راهی که باقی می‌ماند این است که ایران برای یک دادگاه استیناف شکایت تنظیم کند و دیوان عالی آمریکا راجع به این موضوع نظر دهد که چطور می‌شود بنیادی که صرفا کار فرهنگی انجام می‌دهد و ساختمانش حدود یک میلیارد دلار می‌ارزد مصادره شود.

تحلیلگر مسائل بین المللی با اشاره به اینکه هنوز این حکم قطعی نیست و ایران می‌تواند در سطح بالاتر اعتراض و تقاضای استیناف دهد، خاطرنشان کرد: بعید است که ایران از طریق پیگیری بین‌المللی به جایی برسد. چرا که در این مورد خاص دادگاه متاسفانه آمریکا باید تصمیم بگیرد چون بنیاد علوی در چارچوب قوانین این کشور فعالیت می‌کند نه چارچوب قوانین بین‌الملل.

وی گفت: بنیاد علوی هیات امنا و مدیره دارد که مستقل از ایران هستند. لذا باید ببینیم می‌توانند از قوانین آمریکا برای استیفای این حقوق استفاده کنند یا خیر!

انتهای پیام/

بنیاد علوی را بیشتر بشناسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار