در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

بهشتی‌پور: امروز تمام مراحل چرخه هسته‌ای در ایران انجام می‌شود

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: ما صفر تا صد چرخه هسته‌ای را در ایران انجام می‌دهیم در حالی که کشورهای دیگر کارهای زیادی انجام داده‌اند تا به جایی برسند.

بهشتی‌پور: امروز تمام مراحل چرخه هسته‌ای در ایران انجام می‌شود
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به نزدیک شدن به بیستم فروردین سالروز فناوری هسته‌ای درباره میزان اهمیت انرژی هسته‌ای، اظهارداشت: انرژی هسته‌ای در زمینه صنعت کشاورزی، نانو تکنولوژی، لیزر، تولید برق و جنبه‌های فراوان دیگر تاثیر گذار و تعیین کننده است.
 
وی با بیان اینکه فعالیت‌‎های هسته‌ای پس از برجام متوقف نشده، بلکه برخی کارهای آن محدود شده است، تصریح کرد: برخی فعالیتهای ما مانند غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد متوقف شده است، اما به هر حال در سطح 3.68 درصد همچنان ادامه دارد و این چیز کمی نیست؛ چون غنی‌سازی اورانیوم در هر صورت مسئله بسیار مهمی برای ما به شمار می‌رود.
 
بهشتی‌پور باتاکید بر اینکه ادامه غنی‌سازی اورانیوم یک مسئله حیثیتی برای ایران است، تصریح کرد: آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل به شدت از غنی‌سازی اورانیوم در ایران ناراحت بودند و به اوباما اعتراض کردند که چرا کل فعالیت هسته‌ای ایران را متوقف نکرده و چرا دنیا پذیرفت که ایران غنی سازی را بدون تحریم ادامه دهد.
 
کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: صنعت هسته‌ای ایران نه تنها پس از برجام متوقف نشده، بلکه توسعه نیز یافته است، گواه این مطلب نیز آخرین گزارش آقای آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که حکایت از آزمایش موفقیت آمیز سانتریفیوژ «IR8» و تزریق گاز به آن دارد. سانتریفیوژ نسل جدید می‌تواند 20 برابر سانتریفیوژ IR1 غنی سازی کند و در واقع یک سانتریفیوژ IR8 معادل 20 سانتریفیوژ RI1 است. این مسئله را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام تایید کرده است و وقتی چنین تاییدی از سوی این نهاد بین‌المللی اعلام می‌شود نمی‌توان گفت تبلیغاتی و حرف دروغ است.
 
بهشتی‌پور با بیان اینکه هم اکنون پروژه مشترک با چین در خصوص آب سنگین اراک ادامه دارد، اضافه کرد: ما با روس‌ها هم در فوردو در زمینه مورد فیزیک پلاسما و ایزوتوپ‌ها پروژه مشترکی را داریم. همچنین فعالیت‌هایی مانند صفحات سوخت و قرص هسته‌ای در اصفهان در حال پیگیری است و همه آنها زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، ما در زمینه تاسیس بیمارستان هسته‌ای که در نوع خود در خاورمیانه در سطح بین‌المللی کم نظیر است به توفیقاتی دست یافته‌ایم.
 
کارشناس مسائل هسته‌ای با یادآور شدن بومی‌سازی فناوری هسته‌ای در ایران بیان داشت: فناوری هسته‌ای هم اکنون در ایران بومی‌سازی شده به طوری که از مرحله معدن، کیک زرد، تولید سانتریفیوژ، تولید صفحه سوخت و میله سوخت همه و همه در ایرن بومی‌سازی شده است که این مسئله دستاورد بسیار بزرگی به شمار می‌رود. چرا که برای هر مرحله کشورهای مختلف کارهای زیادی انجام داده‌اند تا به جایی برسند که ما توانسته‌ایم صفر تا صد چرخه هسته‌ای را در ایران انجام دهیم و بومی سازی کنیم که برای بسیاری این امر قابل درک نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: فضای همکاری‌های هسته‌ای ما با کشوهایی مانند مجارستان فرانسه، چین و روسیه فراهم شده است که پیش از این با سختی‌های فراوان شکل می‌گرفت و گاهی هم اتفاق نمی‌افتاد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار