اهواز؛

کشت تابستانه در خوزستان آغاز شد

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان از آغاز کشت تابستانه در سطح استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام  این خبر گفت: سطح زیر کشت نشاکاری برنج در تابستان امسال 70 درصد و ذرت 24 درصد کاهش یافته است.

وی محصولات تابستانه را 20 درصد محصولات هر سال زراعی دانست و افزود: در تابستان امسال 341 هزار و 646 هکتار پیش بینی سطح زیرکشت شده که شامل برنج، ذرت، حبوبات، صیفی جات، علوفه و دانه های روغنی، به اضافه کشت های دائمی، باغات و نخیلات است.

قاسمی نژاد با بیان اینکه سطح زیرکشت امسال تقریبا مشابه سال های نرمال است، اذعان داشت: پس از کشت پائیزه آماده سازی زمین برای کشت تابستانه آغاز می شود و اکنون کشت به تدریج در شهرستان های خوزستان آغاز شده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه کشت تابستانه امسال سطح زیرکشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند به شدت کاهش یافته، اظهار کرد: سطح زیر کشت نشای برنج در تابستان جاری 70 درصد کاهش یافته است و از 50 هزار تا 80 هزار هکتار در سال های نرمال به حدود 30 هزار هکتار رسیده است.

وی خشکسالی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف را از دلایل کاهش سطح نشاکاری برنج و ذرت عنوان کرد بیان داشت: در جاهایی که سطح نشاکاری کاهش یافته، محصولات کم مصرف مانند حبوبات و یا کشت های دیگر جایگزین شده اند.

محمد قاسمی نژاد خاطرنشان کرد: در ارتباط با نشاکاری نیز از روش هایی همچون خشکه کاری برنج، استفاده از ارقام زودرس و میان رس، تغییر در رژیم آبیاری برای کاهش مصرف استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه های آبی کارون، کرخه و دز سطح زیر کشت تغییری نداشته است افزود: به دلیل شرایط حاد در حوضه های مارون- جراحی و زهره، سطح زیرکشت کاهش شدید داشته است.

قاسمی نژاد بیان کرد: نشاکاری در حوضه های مارون- جراحی و زهره ممنوع شده است اما از سایر محصولات کم مصرف به مقدار بسیار محدود اجازه کشت داده شده است.

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت ذرت نیز از 105 هزار هکتار در سال های گذشته به 80 هزار هکتار رسیده که سعی شده همین مقدار نیز با استفاده از روش هایی آب مصرفی را به حداقل برساند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.