اهواز؛

رشد اعتبارات عمرانی خوزستان

استاندار خوزستان گفت: اعتبارات عمرانی استان در سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ غلامرضا شریعتی ،استاندار خوزستان بیان داشت: دربدبینانه‌ترین شرایط چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا خواهد کرد؛ در حالی که کل تخصیص استان در سال گذشته حدود 350تا 360میلیارد تومان بوده است و این امر می‌طلبد که نظارت فرمانداران برای هزینه‌کرد بسیار جدی‌تر شود تا اعتبارات هدر نرود.

غلامرضا شریعتی در جلسه تشریح دستورالعمل توزیع اعتبارات تملک دارایی‌ و سرمایه‌ای سال 96 و الزامات کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان که روز گذشته، 29 خردادماه در محل سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته تصمیم گرفته شد که اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها در کمیته برنامه‌ریزی توزیع و برنامه‌ریزی شود و این کار به شهرستان‌ها واگذار شد.

وی افزود: به علت این‌که فرماندار محل رجوع و انتظارات از او است و در عین حال اگر اختیاراتی نداشته باشد، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای منطقه و مردم باشد، در راستای اصل تنفیذ اختیار تا آنجا که امکان دارد در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اختیارات را به فرمانداران واگذار کردیم، به‌جای آنکه ما تصمیم‌گیری و دیگران را موظف به اجرای آن کنیم. 

شریعتی تصریح کرد: انتظار داریم فرمانداران نیز از دستگاه‌های ذی‌ربط، نخبگان منطقه و ... کمک بگیرند و از دیدگاه‌های آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها استفاده و به نحوی عمل کنند که مجموعه نخبگان منطقه احساس کنند که در تصمیم‌گیری برای توسعه منطقه اثرگذار هستند؛ نباید در یک جمع بسته تصمیم‌گیری کنیم و بعد آن را ابلاغ کنیم که باید اجرا شود.

وی ادامه داد: به فرمانداران توصیه می‌کنم تا از نخبگان، بزرگان، مسئولان و ... در شهرستان دعوت کنند و از دیدگاه‌های آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنند زیرا نخبگان و بزرگان در اداره و توسعه شهرستان خود نقش دارند و این احساس نقش داشتن باعث می‌شود تا همیت و همگرایی منطقه بالا رود و در عین حال کارهایی انجام شود که اثربخشی آن بر مردم بیش از پیش باشد.

شریعتی گفت: همان‌طور که استان مشارکت را در برنامه‌ریزی بیشتر کرد، انتظار است فرمانداران در شهرستان‌ها نیز مشارکت را در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر کنند و از نخبگان، بزرگان و مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنند. کسانی که در امر برنامه‌ریزی شرکت می‌کنند باید بدانند که نظام برنامه‌ریزی کشور برخی محدودیت‌ها و مقررات دارد و باید آن‌ها را رعایت کرد زیرا اگر چیزی خارج از ضوابط باشد گفته می‌شود که آن مساله، در راستای قوانین و ضوابط ممکن نیست. 

استاندار خوزستان ادامه داد: این اطلاع‌رسانی بین مردم باعث افزایش همگرایی مردم و ارتباط مردم و دولت می‌شود و با توجه به این موضوع مردم احساس جدایی میان دولت و خود نمی‌کنند.

شریعتی عنوان کرد: فرمانداران سال گذشته به نهادهای حاکمیتی در شهرستان‌های خود کمتر توجه کردند. محیط زیست، هواشناسی، منابع طبیعی و ... کاملا زیر پونز رفته بودند و توجهی به آن‌ها نشد که این امر حتما باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود و بر این مساله تاکید می‌کنم که دستگاه‌های حاکمیتی در امر برنامه‌ریزی بودجه موردتوجه قرار بگیرند.

وی افزود: مسایل زیست محیطی برای ما بسیار مهم است زیرا آسیب آن برای ما و نسل آینده است و باید در حفظ آن کوشا باشیم. امیدواریم فرمانداران در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کنند که مرتبا لغو نشوند یا برای آن‌ها نیاز به برگزاری جلسات متعدد باشد. سعی شود به‌تدریج نقص در تصمیمات کمتر شود و این کار با هماهنگی و مطالعاتی که بر روی ضوابط اجرایی بودجه انجام می‌گیرد محقق خواهد شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: اولویت دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است زیرا دولت گذشته پروژه‌های نیمه‌تمام بسیار زیادی را رها کرد و به دولت بعد تحویل داد و تاکید ما نیز تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و فرمانداران با اولویت به تکمیل این پروژه‌ها بپردازند.

شریعتی تصریح کرد: اعتبارات عمرانی استان امسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و در بدبینانه‌ترین شرایط چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا خواهد کرد. در حالی که کل تخصیص استان در سال گذشته حدود 350 تا 360 میلیارد تومان بوده و این امر می‌طلبد که نظارات فرمانداران برای هزینه‌کرد بسیار جدی‌تر شود تا اعتبارات هدر نرود.

وی گفت: باید شرایط لازم در دستگاه‌ها و برای پیمانکارانی که کار می‌کنند فراهم باشد تا بتوانند کاری را که می‌کنند، درست انجام دهند و مردم حلاوت این کارها را بچشند. باید به‌طور جدی در این زمینه عمل شود و بحث نظارت را به‌خوبی و با دقت پیش ببرند تا این افزایش اعتبار باعث واگرایی نشود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: این افزایش اعتبار اگر موجب هدررفت شود، واگرایی مردم را نسبت به دولت ایجاد می‌کند؛ این اعتبار مانند تیغ دولبه است که اگر هزینه‌کرد آن به‌درستی انجام نشود، اثر معکوس خواهد گذاشت و در این زمینه تاکید می‌کنیم تا فرمانداران بر هزینه‌کرد اعتبارات نظارت داشته باشند که در جای اصلی خرج شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.